شناسهٔ خبر: 67493649 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس اورژانس همدان:

تاخیر در درمان گرمازدگی احتمال سکته را افزایش می دهد

همدان- ایرنا- رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حضور طولانی مدت زیر نور آفتاب در فصل تابستان و ساعات اوج گرما توصیه نمی شود،گفت: تاخیر در درمان به موقع و سریع گرمازدگی احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

دکتر «محمدرضا شکوهی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علائم گرمازدگی شامل تعریق شدید و تشدید ضربان قلب و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است.

وی اظهارکرد: گرما زدگی به علت ناتوانی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: به عبارت دبگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، رخ می دهد.

دکتر شکوهی با بیان اینکه گرمازدگی در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است تاکید کرد: در صورت تاخیر در درمان سریع گرمازدگی، احتمال سکته مغزی افزایش می یابد.

وی درباره علت علت گرمازدگی توضیح داد: مایعات بدن انسان در شرایط آب و هوای گرم، مسئول حفظ درجه حرارت بدن است و عرق کردن باعث از بین رفتن گرمای اضافی و سرد شدن بدن می‌شود.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: حضور طولانی مدت فرد زیر گرما و عرق کردن زیاد او باعث می شود بدن مایعات کافی نداشته باشد بنابراین به خاطر از دست دادن آب بدن و حرارت بالا، فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

شکوهی ادامه داد: علاوه بر هوای گرم و فعالیت شدید، دلایل دیگر شامل کمبود آب بدن که باعث کاهش توانایی تعریق و حفظ درجه حرارت طبیعی بدن می شود، مصرف الکل که توانایی بدن در تنظیم دما را تحت تأثیر قرار می دهد، پوشیدن لباس زیاد، به خصوص لباس هایی که اجازه نمی دهند عرق به راحتی تبخیر شود موجب گرمازدگی می شود.

وی همچنین گفت: احتمال گرمازدگی در افراد مسن، کودکان و بیماران و ورزشکارانی که ساعت‌های زیادی در هوای گرم مشغول تمرین هستند، بیشتر است.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان، خشک و داغ شدن پوست، عدم تعریق، قزمزی و کبودی پوست، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، سردرد، گرفتگی عضلات، گشادی مردمک چشم از علائم گرمازدگی است.

شکوهی ادامه داد: علائمی که نشان می دهد انسان را در معرض گرمازدگی است شامل ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش است.

وی درباره شیوه های پیشگیری از گرمازدگی گفت: افراد در ورزش افراط نکنند، دوش آب سرد بگیرند و زیر تابش مستقیم آفتاب نمانند و مقدار زیادی آب خنک بنوشند.

شکوهی یادآور شد: سال گذشته ۹ نفر به علت گرمازگی در بیمارستان بستری شدند و امسال تاکنون نیز گرما زدگی ۲ نفر را راهی بیمارستان کرد.

نظر شما