شناسهٔ خبر: 67514476 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

در هنگام گرمازدگی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اقتصادنیوز: سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲ مورد ابتلا به گرمازدگی به اورژانس همدان گزارش شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، فرشاد عبدالملکی اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل گرما با بیماری گرمازدگی روبرو هستیم و تعدادی دچار این بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه پارسال 10 بیمار مبتلا به گرمازدگی در استان داشتیم، تصریح کرد: امسال هم از ابتدای سال تاکنون دو مورد گزارش شده است.

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گرمازدگی وضعیتی است که در نتیجه فعالیت جسمی و یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا در تابستان دیده می‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه عدم درمان بموقع گرمازدگی سبب آسیب به مغز، قلب، کلیه و ماهیچه‌ها می‌شود، عنوان کرد: هر چه درمان به تعویق بیفتد شدت آسیب هم بیشتر خواهد شد.

خبر مرتبط
ثبت گرمای بالای ۵۰ درجه در این شهرستان / چند نفر راهی بیمارستان شدند ؟

اقتصادنیوز: گرمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد در فهرج، ۲ نفر از کارکنان اداره برق را راهی بیمارستان کرد.

وی با بیان اینکه بدن ما دمای خود را در حد 36.5 تا 38.5درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند و این دما برای فعالیت‌های متابولیک بسیار مساعد است، در گرمازدگی دمای بدن بیمار به بالای 40 درجه می‌رسد.

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره علائم گرمازدگی‌ تصریح کرد: دمای بالای 40 درجه‌ سانتی‌گراد، گیجی، بی قراری، گفتار نامفهوم، هذیان، تشنج و نهایت کما، تهوع و استفراغ، برافروختگی پوست، تنفس سریع  و ضربان قلب سریع از مهمترین علائم ابتلا به گرمازدگی است.

علل گرمازدگی چیست؟

عبدالملکی گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم، فعالیت شدید جسمی در هوای گرم، کم آبی بدن و عدم مصرف آب کافی و نبود سیستم تهویه مطبوع در محل فعالیت از مهمترین علل گرمازدگی است.

وی درباره اقدامات در برخورد با بیمار گرمازده ، اظهار داشت: تماس با مرکز اورژانس 115، انتقال بیمار به محل سایه و خنک، خارج کردن لباس‌های بیمار، مرطوب کردن پوست‌، قرار دادن پارچه مرطوب سرد روی پوست کشاله ران ،زیر بغل و روی سر به خنک شدن و کاهش دمای بدن بیمار کمک می‌کند.

پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

سخنگوی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پوشیدن لباس‌های روشن نخی و نازک، جلوگیری از آفتاب سوختگی و استفاده از کلاه لبه پهن عینک آفتابی، مصرف مایعات فراوان، و عدم خروج از منزل در ساعات اوج گرما از راه های پیشگیری از گرمازدگی است.

خبر مرتبط
وضعیت گرمای هوا در پایان هفته/این مناطق به نقطه جوش می‌رسند

اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی پیش بینی کرد: پنجشنبه و جمعه افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور رخ می‌دهد و در غرب و جنوب غرب کشور تا شنبه(۱۶ تیر) شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود.

عبدالملکی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی، کودکان را داخل خودرو پارک شده زیر آفتاب قرار ندهید، قبل از سوار شدن به ماشین درب‌ها را باز  کنید تا تهویه انجام شود و از فعالیت شدید در ساعت گرم روز خودداری کنید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما