شناسهٔ خبر: 67511840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل بهزیستی استان کرمان اعلام کرد؛

کرمان سومین استان پرجمعیت نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست

کرمان- ایرنا- مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: در استان های تهران، خراسان رضوی و سپس کرمان بیشترین کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در مراکز زیر نظر بهزیستی نگهداری می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه به مناسبت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی مدیران کل این ۲ نهاد اجتماعی در استان کرمان به بازدید از یکی از مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در مرکز این کلانشهر رفتند.

در یکی از خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد شهر کرمان که این روزها قلب تجاری و پزشکی این شهر هم محسوب می‌شود خانه ای قدیمی در انتهای کوچه بن‌بست بدون تابلو و حتی هیچ نشانه دیگری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست نگهداری می کنند.
انتهای کوچه را که می‌بینم به سمتش می‌روم در باز است صدای کودکان را می‌شنوم هرچه پله‌ها را بالاتر می‌روم این صدا تقویت می‌شود در انتهای سالن اتاق کوچکی قرار دارد، بچه‌ها با هم سرودی را تمرین می‌کنند، مدیر مرکز وقتی متوجه ورودم می‌شود خوش آمد می‌گوید از نام و نشانم می‌پرسد و از بازدیدی که قرار است چند دقیقه دیگر در این مکان انجام شود.

صحبت که با مدیر مرکز تمام می‌شود صدای بچه‌ها بیشتر توجهم را جلب می‌کند سرود« سلام فرمانده» را می‌خوانند همه حواسشان به خواندن است دست‌ها را بالا و پایین می‌برند، فضای خانه خودمانی است از آن خانه‌های قدیمی با اتاق‌های زیاد در گوشه ای از اتاق، پشتی های قدیمی دور تا دور چیده شدند و قالی‌های کرمان با نقش و نگاری از گل‌های صورتی، آبی فیروزه‌ای و سرمه‌ای خودنمایی می‌کنند.
کم کم هم مدیران دولتی وارد می‌شوند وقتی مدیر کل بهزیستی با هیات همراه می‌آیند بچه‌ها به خوش آمدشان می‌روند مرتب در گوشه‌ای می‌نشینند و منتظر نگاه می‌کنند که ببینند چه خبر است و در این بازدیدها قرار است چه اتفاقاتی

بیفتد زیر لب حرف می‌زنند و گاهی هاج و واج بقیه را نگاه می‌کنند.
مدیر کل تامین اجتماعی هم از راه می‌رسد دیگر بازدید جدی شده، مدیران می‌خواهند بچه‌ها خودشان را معرفی کنند علی ۱۲ ساله، یاسر ۱۳ ساله و...همینطور اسم‌ها را پشت سر هم می‌گویند، همه انگاری مدرسه می‌روند به جز یکی، آنهم ابوالفضل پسر بچه ۱۲ ساله اتباع که بیمه هم حتی ندارد مدیران قول می‌دهند مشکلش را حل کنند.
بچه‌ها انگار همه چیز بازدید را اداره می‌کنند، پذیرایی می‌کنند صحبت می‌کنند حرف می‌زنند و سرود می‌خوانند.
بازدید کوتاه است اما در همین بازدید کوتاه صحبت‌های زیادی بین مدیران و بچه‌ها رد و بدل شد از قول‌هایی که دادند و از توجه‌هایی که قرار شد بیشتر به این مرکز شود.
آشیانه مهر از مراکز خصوصی نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در کلان شهر کرمان این روزها میزبان کودکان هفت تا ۱۲ ساله ای است که جای خالی خانواده و روزهای زندگی خود را در این مرکز می‌گذرانند.


مدیر کل بهزیستی استان کرمان در این بازدید از مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست آشیانه مهر گفت: ۶۰ مرکز در استان به صورت شبانه روزی از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست نگهداری می کنند.
علیرضا وحید زاده ادامه داد: این کودکان در چهار طیف سنی صفر تا سه سال، سه تا ۶ سال، هفت تا ۱۲ سال و ۱۳تا ۱۸ سال تقسیم بندی می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: در این مراکز خدمات مددکاری، روانشناسی، مشاوره، مهارت‌های زندگی و اجتماعی به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: با وجود تمام خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود جای خالی خانواده برای این کودکان با هیچ چیز پر شدنی نیست.
وحید زاده اظهار کرد: اما نیروهای تخصصی در این مراکز به گونه ای عمل می کنند که جای خالی خانواده را تا حدودی برای این کودکان پر کنند تا آنان برای یک زندگی اجتماعی موثر آماده شوند.
وی بیان کرد: برای افرادی که بین سن ۱۵ تا ۱۸ سال هستند آموزش مهارت های اقتصادی در صدر برنامه های این مراکز نگهداری است‌.

نظر شما