شناسهٔ خبر: 67510131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گلستان آماده برگزاری دور دوم انتخابات؛ هزار و ۵۱۵ شعبه اخذ رای پیش‌بینی شد

گرگان- ایرنا- رییس ستاد انتخابات گلستان با بیان اینکه بستر لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سلامت و امنیت کامل آن فراهم شده است، گفت: هزار و ۵۱۵ شعبه در این مرحله از انتخابات، آرای مردم را دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید علی مهاجر روز پنج‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در مرحله دوم انتخابات چهاردهم نیز هزار و ۵۱۵ شعبه اخذ رای در گلستان برپا می شود که ۶۷۳ شعبه اخذ رای در شهر و ۸۴۲ شعبه در روستاها فعال خواهند شد و از هزار و ۵۱۵ شعبه اخذ رای، ۵۲ شعبه سخت گذر در هفت شهرستان استان گلستان وجود دارد.

وی از حضور بیش از ۹ هزار و ۶۴۳ رای اولی در استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۱۳ گلستانی واجد شرایط رأی دادن هستند و همه واجدان شرایط که در مرحله اول در انتخابات شرکت کردند و یا نکردند محدودیتی برای حضور در انتخابات ندارند.

رییس ستاد انتخابات گلستان از فعالیت ۳۵۱ عضو حقیقی و حقوقی در انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۱۶ عضو حقیقی و ۱۳۵ عضو حقوقی هستند که در ۲۷ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی فعالیت می‌کنند.

مهاجر با اشاره به اینکه حدود ۲۴ هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی، امنیتی، قضایی و بازرسی پای کار انتخابات ریاست جمهوری در گلستان هستند، یادآور شد: مردم گلستان براساس ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند با شناسنامه و یا کارت ملی جدید در انتخابات شرکت کنند.

به گفته وی؛ کسانی که شناسنامه قدیمی دارند برای حضور در انتخابات مشکلی ندارند اما این افراد باید کد ملی را به همراه داشته باشند و اگر کد ملی را شفاهی هم قرائت کنند مورد تایید است.

رییس ستاد انتخابات گلستان با اشاره به اینکه در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ درصد گلستانی‌ها با سند هویتی شناسنامه و ۷۷ درصد از آنها با استفاده از کارت ملی پای صندوق رای حاضر شدند، گفت: ثبت احوال در روز انتخابات کشیک فعال دارد تا کسانی که کارت ملی یا شناسنامه ندارند و یا گُم کردند، بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

مهاجر از مردم خواست آمار مربوط به انتخابات را از مراجع رسمی تهیه کنند و از توجه به شایعات و شبهات مطرح‌شده در فضای مجازی و حقیقی پرهیز کنند.

وی به طرح شبهه تخلف در برگزاری انتخابات و صیانت‌نشدن از رای مردم اشاره کرد و توضیح داد: مگر اولین انتخابات در کشور است؟ افرادی که ساختار انتخابات را بشناسند چنین شبهاتی را مطرح نمی‌کنند.

رییس ستاد انتخابات گلستان حضور ۹۶۰ نفر از نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعبات اخذ رای را گواه سلامت انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: نمایندگان نامزدها از ابتدا تا شمارش آراء و تا زمان صورت‌جلسه بر روند انتخابات نظارت داشتند و حتی اگر نماینده نامزدی بخواهد در شعبه اخذ رأی له یا علیه نامزدی فعالیت کند از شعبه اخراج می‌شود.

مهاجر با بیان اینکه تا پایان شمارش آراء پیروز انتخابات مشخص نمی‌شود، تصریح کرد: انتخاب حق مردم است و وظیفه همه ما احترام به انتخاب مردم است‌، ما که به پیش‌بینی‌های مختلف دسترسی داریم در خصوص نتیجه انتخابات اظهارنظر نمی‌کنیم لذا افراد باید از هر گونه حدس و گمان در خصوص پیروز انتخابات و ایجاد هیجانات کاذب در جامعه پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در صورت مشاهده تخلف از سویی مسوولان در اسرع وقت به ما گزارش کنند تا قاطعانه برخورد شود، ما مجری برگزاری انتخابات هستیم و برای ما فرقی نمی‌کند نام چه کسی از صندوق بیرون می‌آید در واقع ما امانت‌دار آن چیزی هستیم که مردم انتخاب می‌کنند.

رییس ستاد انتخابات گلستان خرید و فروش رای را جزو جرایم و تخلفات انتخاباتی برشمرد و توضیح داد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی خرید و فروش رای مشاهده شد که با متخلفان قاطعانه برخورد گردید اما در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه تخلف انتخاباتی مربوط به خرید و فروش رای در استان گلستان مشاهده نشد.

مهاجر خبرنگاران را حلقه واسط بین مردم و مسوولان دانست و گفت: اصحاب رسانه یکی از اعضای موثر ستاد انتخابات هستند و علاوه‌بر انتخابات در دیگر عرصه‌ها نیز در امر جهاد تبیین، اطلاع‌رسانی و رفع شبهات فعالیت می‌کنند که جای قدردانی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان تصریح کرد: ۱۱۷ پرونده در کمیسیون تخلفات استانداری گلستان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد پنج شهردار از مقام خود تنزل یافتند و برای دیگر متخلفان حکم انفصال دائم و موقت، عزل، توبیخ کتبی و برائت صادر شده است.

مهاجر همچنین به حضور خبرنگاران در شعبات اخذ رای اشاره کرد و گفت: کارت تردد خبرنگاران برای حضور در شعب انتخابات صوری و شکلی نیست و اگر نماینده فرمانداری‌ها، کارت خبرنگاری صادره از سوی ستاد انتخابات را دارای ارجحیت نداند دیگر نباید در آن شعبه بماند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام ستاد انتخابات کشور از آنجا که هیچ کدام از نامزدها در انتخابات هشتم تیر ماه حد نصاب مطلق آرا را کسب نکردند انتخابات به دور دوم کشیده شد.

تعداد واجدین شرایط رأی دادن در استان یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۱۳ نفر بود که در انتخابات هشتم تیر ماه ۵۹۱ هزار و ۲۰۱ نفر گلستانی معادل ۴۱.۱۶ درصد در انتخابات شرکت کردند.

در مرحله نخست انتخابات چهاردهم در گلستان، مسعود پزشکیان ۲۷۵ هزار و ۳۶۶ رای، سعید جلیلی ۲۰۵ هزار و ۹۷۴ رای، محمدباقر قالیباف ۸۱ هزار و ۹۵ رای و مصطفی پورمحمدی پنج هزار و ۲۳ رای از مردم استان گرفتند.

دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمعه ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود و متولدان ۱۵ تیر ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

نظر شما