شناسهٔ خبر: 67507926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۱ هزار تن گیلاس در خراسان شمالی برداشت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برداشت گیلاس بسته به نوع ارقام از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد گفت: تاکنون ۱۱ هزار تن از این محصول در استان برداشت شد.

صاحب‌خبر -

صفدر صفدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح باغ های این استان را سردرختی گیلاس شامل باغ های بارور و غیر بارور است که امسال محصول ارقام زودرس از جمله رقم «پینگ و استرلا» نیز زودتر وارد بازار شد.

وی افزود: اگرچه به دلیل خشکسالی و کم آبی تا حدودی محصول گیلاس نیز تحت تاثیر قرار گرفت، ولی تولید این محصول نسبت به سال گذشته تغییری نداشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش های بهاری، تگرک و توفان تا حدودی به سردرختی ها در سال جاری خسارت وارد کرد و محصول از نظر تعداد کمتر شد اما گیلاس های درشت و با کیفیتی تولید شد.

وی گیلاس تولیدی در استان خراسان شمالی را زود رس و دیر رس اعلام کرد و گفت: ارقام گیلاس تولیدی استان شامل تکدانه ژ، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند و دم کوتاه فرانسوی با پایه های بذری است.

صفدری تصریح کرد: این استان در تولید محصول گیلاس از لحاظ زیرکشت رتبه هشتم و تولید نیز رتبه هفتم کشور را داراست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کیفیت تولید گیلاس در این استان بسیار مناسب است متقاضیان زیادی از تهران، استان های جنوب کشور و سایر استان ها دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: باغ داران این استان در ایجاد باغ جدید از نهال های استان های مجاور استفاده می کنند که اکنون نهال ها در نهالستان های این استان تولید شده که با شرایط آب و هوایی استان مطابقت دارد و سازگار است.

صفدری از باغ داران این استان خواست تا از سایه بان در باغ ها استفاده کنند و گفت: باغ داران سایر استان در این خصوص اقدام کرده اند که در عملکرد باغ بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

صفدری گفت: گیلاس از مهم ترین میوه های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی اکسیدانی بالا و منابع سرشار کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

وی تصریح کرد: بیشتر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی، نسبت به ایجاد باغ جدید در این نواحی اقدام کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بجنورد و اسفراین بیشترین باغ های گیلاس خراسان شمالی را در خود دارند، اظهار کرد: مناطق سردسیر و کوهستانی نظیر بازخانه، طراقی کرد، اسدلی، رئین، دهستان بدرانلوی بجنورد و رویین اسفراین به عنوان بهترین مناطق تولید گیلاس در استان هستند.

صفدری گفت: توسعه باغ های جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می شود، در این راستا باغ های الگویی گیلاس پایه رویشی ایجاد شده و نهال های پایه رویشی گیلاس مورد نیاز باغداران نیز تأمین شده است.

وی گفت: بهره برداران در برنامه جایگزینی باغ درجه سه و راه اندازی باغ جدید گیلاس شرایط اقلیمی، آب و خاک، نهال شناسه دار، کودهای آلی، شیمیایی و بیولوژیکی مطلوب و روش های نوین آبیاری را مد نظر داشته باشند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۴۶ هزار هکتار باغ است.

نظر شما