شناسهٔ خبر: 67505839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید نظارت‌های انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

زنجان - ایرنا -نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در استان زنجان تشدید شده است تا این رویداد مهم سیاسی همچون دور اول در سلامت کامل برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با اعلام نتایج رسمی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طبق قانون، روز جمعه هفته جاری برای بار دوم رای گیری می‌شود.

فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، رئیس‌جمهور در یک سانحه هوایی، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.

پس از تأیید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری از سوی شورای نگهبان، در تاریخ بیستم خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.

با اعلام رسمی نتایج، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هرگاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

تشدید نظارت‌های انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

تشدید حساسیت‌های نظارتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان گفت: همچون دور اول انتخابات ریاست جمهوری، سه هزار و ۵۰۰ ناظر در شعبه های اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه استان بر روند انتخابات ریاست‌ جمهوری نظارت می‌کنند.

محمدجواد محمدی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات میزان تخلفات انتخاباتی نسبت به دوره های گذشته پایین بوده است، گفت: دور اول انتخابات ریاست جمهوری در استان در وضعیت و شرایط مناسبی برگزار شد.

وی به اتحاد و انسجام بین هیات نظارت و ستاد انتخابات استان اشاره کرد و ادامه داد: انتخابات به شکل مطلوب پیش می رود و امیدواریم با مشارکت حداکثری این حلاوت افزایش یابد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان گفت: به دلیل بالا بودن حساسیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، آموزش های لازم به عوامل نظارتی نیز برای تشدید حساسیت های نظارتی ارائه شده تا انتخابات همانند دور اول اول در سلامت کامل برگزار شود.

تشدید نظارت‌های انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

انجام تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۱۵ تیرماه تمام تمهیدات زیرساختی، پشتیبانی، امنیتی و انتظامی پیش بینی شده است و آماده برگزاری این آزمون سیاسی هستیم.

ابوالفضل رفیعی با بیان اینکه تعداد شعب اخذ رای در استان نسبت به دور نخست هیچ تفاوتی نکرده است،‌ افزود: ۷۷۲ شعبه اخذ رای در استان در هزار و ۴۳۸ نقطه و محل، آرای مردمی را اخذ خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه صحت انتخابات دور اول ریاست جمهوری در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت، گفت: نزدیک به ۱۴ هزار نفر از عوامل اجرایی برای این دوره از انتخابات نیز سازماندهی شده اند که ارائه آموزشهای تکمیلی به آنها در حال انجام است.

رفیعی با تاکید بر اینکه کسانی که در دور اول در هر کجای کشور رای داده باشند و حتی کسانی که شرکت نکرده باشند هم می توانند در مرحله دوم انتخابات رأی بدهند، گفت: تمام کسانی که سن آنها تا دور دوم انتخابات ۱۸ سال کامل باشد یعنی متولدین ۱۵ تیرماه ۱۳۸۵ به قبل می ‎توانند در این دوره از انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، ارائه شناسنامه یا کارت ملی برای رأی دادن الزامی است، افزود: رای دادن با شناسنامه های قدیمی نیز امکانپذیر است.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه میزان مشارکت مردم استان زنجان در انتخابات هشتم تیر ماه ۴۶.۰۸ درصد بود، گفت: حضور با شکوه مردم در دور دوم، تکمیل کننده این حماسه سیاسی خواهد بود.

رفیعی تاکید: در حوزه اجرای دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، آسیب شناسی صورت گرفته و پس از برگزاری جلسات ستاد انتخابات بهینه سازی لازم درحال انجام است تا به بهترین نحو و با کمترین مشکل انتخابات دور دوم برگزار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه انتخابات مهمترین ابزار تجلی مردم‌سالاری و نشانه آن است، گفت: نقش و قدرت مردم در نظام جمهوری اسلامی، کاملا واقعی و اثرگذار است.

تشدید نظارت‌های انتخابات ریاست جمهوری در زنجان

مشارکت ۴۶ درصدی زنجانی ها در دور اول انتخابات ریاست جمهوری

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان گفت: میزان مشارکت شهروندان واجد شرایط این استان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۴۶ درصد بود.

ولی الله رحیمی به آرای تفکیکی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان زنجان اشاره کرد و افزود: از بین آرای ماخوذه در این استان، مسعود پزشکیان ۱۹۵ هزار و ۱۶۵ رأی، سعید جلیلی ۱۳۲ هزار و ۴۰۹ رأی، محمدباقر قالیباف ۴۸ هزار و ۴۷۹ رأی و مصطفی پورمحمدی سه هزار و ۲۵۱ رأی را به خود اختصاص دادند.

رییس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: ۸۵۳ هزار نفر در استان زنجان واجد شرایط رأی دادن در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند.

رحیمی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در استان در ۷۷۲ شعبه اخذ رای و یک هزار و ۴۳۸ نقطه و محل در استان برگزار شد، اظهار داشت: نزدیک به ۱۴ هزار نفر از اقشار مختلف مردم استان در برگزاری این انتخابات مشارکت کردند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

نظر شما