شناسهٔ خبر: 67505385 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

از ظرفیت‌های تکمیل شده تا شهریه‌های اجباری! / خانواده‌ها در هفت خان ثبت‌نام مدارس

نام‌نویسی در مدارس این روزها برای برخی والدین قصه هفت‌خان رستم شده که دشواری‌های خودش را دارد.

صاحب‌خبر -

امسال هم گرچه مانند سال‌های گذشته مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند عزمشان برای رسیدگی به تخلفات نام‌نویسی، شهریه و... جدی است، اما چالش نام‌نویسی از آن دسته چالش‌های همیشگی برای اولیا، مدارس و آموزش و پرورش است که هر سال مشکلات آن تازه‌تر می‌شود.

این مشکلات وقتی دوچندان می‌شود که قرار است هر سه سال یک‌بار پایه دانش‌آموزان تغییر کند و اینجا دیگر شکل ثبت‌نام‌ها نیز چالش‌برانگیزتر می‌شود.

ظرفیت تکمیل است؛ امکان نام‌نویسی نداریم!

پدری که برای نام‌نویسی فرزندش در پایه هفتم به یکی از مدارس دولتی مراجعه کرده، پس از شنیدن این جمله از مدیر مدرسه که ظرفیت تکمیل است و به هیچ وجه امکان نام‌نویسی وجود ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: مشکلم را با آموزش و پرورش منطقه مطرح کردم، اما می‌گویند فرزندم باید به مدرسه دیگری که در محدوده ماست و ظرفیت خالی دارد، برود؛ به مدرسه محدوده زندگی هم که مراجعه می‌کنم، می‌گویند ظرفیت تکمیل است و دانش‌آموزانِ مدارسی را که آموزش و پرورش به ما معرفی می‌کند، نام‌نویسی می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: محدوده بودن یا نبودن فقط برای گرفتن پول است؛ اگر مبلغی را که مدیر مدرسه می‌گوید پرداخت کنید، حتی اگر در محدوده هم نباشید فرزند شما نام‌نویسی می‌شود و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید!

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان درخصوص مشکلات نام‌نویسی فرزندش با بیان اینکه برای نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مشکل خاصی وجود ندارد، اظهار می‌کند: بیشتر مشکلات در مسائل مالی پیش می‌آید و اگر پول بدهید هر مدرسه‌ای فرزند شما را نام‌نویسی می‌کند؛ بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت شهریه‌های چندمیلیونی مدارس غیرانتفاعی را ندارند و مجبورند فرزندشان را در مدارس دولتی نام نویسی کنند.

وی درحالی که فیش پرداختی ۲۰میلیون ریالی کمک به مدرسه را نشان می‌دهد، می‌افزاید: برخی مدیران مدارس از والدین کمک به مدرسه را اجباری می‌گیرند و موضوع درخواست وجه در قبال تحصیل دانش‌آموز هم در ابتدای سال و هم در طول سال تحصیلی و هم در پایان سال و موقع گرفتن کارنامه‌ها بارها گریبانگیر خانواده‌های کم‌درآمد می‌شود.

همه مدارس شهریه می‌گیرند

مدیر اجرایی یکی از مدارس متوسطه دولتی نیز درخصوص گرفتن پول هنگام نام‌نویسی و اینکه آموزش و پرورش گرفتن هرگونه وجهی را ممنوع کرده، می‌گوید: هیچ مدرسه‌ای نیست که بدون دریافت پول از والدین بتواند کارهای خود را پیش ببرد و فرقی نمی‌کند این مدرسه دولتی باشد یا نمونه دولتی یا هیئت امنایی و... اینکه مدارس حق دریافت شهریه را ندارند یا فلان قدر باید بگیرند، یک حرف اداری، مدیریتی و شعاری است و همه مدارس این شهریه‌ها را می‌گیرند، چون درغیراین صورت توان اداره مدرسه را ندارند.

نام‌نویسی الکترونیکی

رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرایند نام‌نویسی به معاونت‌های تخصصی و ستادهای ثبت‌نام واگذار شده، می‌گوید: نام‌نویسی در مدارس هم به الکترونیکی و هم به صورت حضوری انجام می‌شود؛ اما نام‌نویسی الکترونیکی مانعی برای مراجعه حضوری والدین به مدارس و رفع مشکلاتشان در مدرسه نیست.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه اگر والدین در نام‌نویسی به مشکل برخورد کنند، برای مدیریت و پیگیری این موضوع می‌توانند به ستادهای ثبت‌نام دانش‌آموزان در آموزش و پرورش مناطق مراجعه کنند، ادامه می‌دهد: نام‌نویسی در حوزه مدارس ابتدایی به معاونت ابتدایی و در حوزه متوسطه هم به معاونت متوسطه مربوط می‌شود که همکاران در این معاونت‌ها کارها و مشکلات را رفع خواهند کرد.

وی درخصوص محدوده‌بندی جغرافیایی که گلایه همیشگی والدین و دانش‌آموزان در هنگام نام‌نویسی است، می‌گوید: محدوده‌بندی براساس توزیع مدارس در سطح مناطق انجام گرفته و روال مشخصی است که هرساله وجود داشته، اما مدارسی که در مرز جغرافیایی مناطق آموزشی قرار می‌گیرند براساس تصمیمی که ستاد ثبت‌نام منطقه می‌گیرد، موضوع بررسی می‌شود و با هماهنگی ستاد، دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت نام‌نویسی می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تسهیل‌گری برای نام‌نویسی در محدوده محل کار والدین که از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شده، می‌افزاید: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندشان نزدیک محل اشتغال خودشان نام‌نویسی شوند، با ارائه گواهی از محل کار می‌توانند در نزدیک‌ترین مدرسه محل اشتغال خود، فرزندشان را نام‌نویسی کنند.

گرفتن پول برای نام‌نویسی ممنوع؟!

طریفی حسینی با تأکید بر اینکه براساس مصوبه آموزش و پرورش، گرفتن وجه هنگام نام‌نویسی در مدارس ممنوع است، می‌گوید: کمک به مدرسه هم در طول سال تحصیلی باید از طریق انجمن اولیا و مربیان دریافت شود و گرفتن وجه هنگام نام‌نویسی تخلف است.

وی می‌افزاید: به غیر از بیمه و کتاب که از طریق سایت پرداخت می‌شود، هیچ وجهی هنگام نام‌نویسی نباید دریافت شود؛ اگر این کار انجام شود مدی رمدرسه تخلف کرده و با او برخورد می‌شود.

رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش درخصوص نام‌نویسی الکترونیکی با اشاره به اینکه این موضوع یک پیش‌ثبت‌نام است که والدین وارد سامانه my.medu.ir می‌شوند و اطلاعاتشان را وارد می‌کنند، ادامه می‌دهد: اطلاعات توسط مدیر مدرسه بررسی می‌شود و براساس اسناد و مدارک اگر مشکلی وجود نداشته باشد، کار نام‌نویسی نهایی در مدرسه انجام می‌شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه امسال دومین سال نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان است، می‌افزاید: نام‌نویسی الکترونیکی، شرایط آسان‌تر و سریع‌تری را برای نام‌نویسی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد که قواعد کلی نام‌نویسی در آیین‌نامه اجرایی مدارس آمده است.

وی با اشاره به اینکه نام‌نویسی دانش‌آموزان پایه اول از اواخر اردیبهشت درحال انجام است و تاکنون حدود یک میلیون نفر نام‌نویسی داشتیم، می‌گوید: نام‌نویسی میان پایه‌ها از کلاس دوم تا ششم به صورت خودکار و اتوماتیک بوده و کار ارتقای پایه و نام‌نویسی در همان مدرسه‌ای که تحصیل کردند از طریق مدیر مدرسه و بدون نیاز به مراجعه والدین درحال انجام است که حدود ۵۰درصد دانش‌آموزان در میان پایه‌ها هم نام‌نویسی شده‌اند؛ این میزان نام‌نویسی نسبت به سال گذشته کم‌سابقه بوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما براساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خوبی درحال نام‌نویسی دانش‌آموزان هستیم، ادامه می‌دهد: از امسال قرار است تقویم‌های اجرایی آموزش و پرورش مثل نام‌نویسی، سازماندهی نیروی انسانی، صدور کد واحدهای آموزشی و سازماندهی فضای آموزشی‌مان را تا حدامکان جلو ببریم و اینکه مدیر مدرسه از تابستان برای برنامه‌ریزی آموزشی مدرسه استفاده کند.

طریفی حسینی بااشاره به اینکه برای نخستین بار، امسال سازماندهی معلمان در تیر انجام خواهد شد، می‌گوید: لازمه این سازماندهی این است کار نام‌نویسی دانش‌آموزان و کلاس‌بندی آن‌ها را به‌موقع انجام دهیم و با این رویکرد تلاش شده نام‌نویسی دانش‌آموزان هم به‌موقع انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه نام‌نویسی دانش‌آموزان امسال با کیفیت بهتری درحال انجام است و تاکنون مشکل خاصی وجود نداشته، می‌افزاید: از طرفی ثبت سفارش کتاب‌های درسی که وابستگی مستقیم به نام‌نویسی دانش‌آموزان دارد هم از طریق سازمان پژوهش زودتر انجام می‌شود و امسال نسبت به سال گذشته زودتر کتاب‌های درسی توزیع خواهد شد.

نظر شما