شناسهٔ خبر: 67503507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده در اوکراین و فرماندهی جدید در آلمان؛ در نشست آتی ناتو چه خبر است؟

محمدحسین خدائیان

اعضای ناتو سعی دارند در نشست آتی این ائتلاف در واشنگتن بر سر تاسیس یک فرماندهی جدید در آلمان و استقرار نماینده ناتو در کی‌یف توافق کنند تا ضمن خودداری از ارائه پیشنهاد عضویت فوری به اوکراین، برنامه‌ای برای حمایت درازمدت از این کشور تدوین کرده باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی گزارش داد ناتو قصد دارد یک مقام ارشد غیرنظامی را در کی‌یف مستقر کند و این بخشی از استراتژی جدید این بلوک نظامی برای حمایت درازمدت از اوکراین است؛ طرحی که قرار است در نشست آتی سران ناتو در آمریکا مورد بحث قرار گیرد.

این طرح که به‌منظور کمک به اوکراین برای پیوستن به ناتو بدون ارائه پیشنهاد عضویت فوری طراحی شده، هم‌زمان است با افزایش قدرت جریان راست افراطی در اروپا و احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا که هر یک به نوبه خود با تداوم حمایت غرب از اوکراین مخالف هستند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ناتو همچنین در حال راه‌اندازی یک فرماندهی جدید در آلمان است که هماهنگی ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین و آموزش سربازان این کشور را بر عهده خواهد داشت. این طرح که «کمک امنیتی و آموزشی ناتو برای اوکراین» نام دارد، تقریباً ۷۰۰ نفر از پرسنل ۳۲ کشور عضو این ائتلاف را درگیر می‌کند تا مأموریتی را انجام دهند که از آغاز جنگ اوکراین تا امروز تنها بر عهده ایالات متحده بوده است.

رسانه آمریکایی گزارش داد باتوجه‌به عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره انتخابات در برابر ترامپ، به نظر می‌رسد اعضای ناتو بیش از هر زمان دیگری به فکر افزایش سهم خود در تحقق هدف‌های این ائتلاف نظامی افتاده‌اند. ترامپ که احتمال پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بالاست، در گذشته هشدار داده که اگر کشورهای عضو ناتو سهم خود برای تأمین نیازهای دفاعی ناتو را برآورده نکنند، واشنگتن در صورت حمله روسیه، حمایتی از آن‌ها به عمل نخواهد آورد.

نماینده در اوکراین و فرماندهی جدید در آلمان؛ در نشست آتی ناتو چه خبر است؟ نظامیان اوکراینی در جبهه خارکیف

افزایش حمایت از احزاب راست‌گرا در اروپا نیز اهمیت نهادینه‌کردن نقش ناتو در تداوم حمایت از اوکراین را بیش‌ازپیش برجسته کرده است.

«داگلاس لوت» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و سفیر سابق این کشور در ناتو می‌گوید سران ناتو سعی دارند با این طرح‌ها کاری کنند که در صورت بروز تغییرات سیاسی احتمالی در آمریکا، فرانسه، انگلیس یا اتحادیه اروپا، حمایت کمترین میزان تزلزل در حمایت از اوکراین ایجاد شود.

مقامات فعلی و سابق آمریکایی معتقدند این اقدامات نه‌تنها در هماهنگی بهتر حمایت‌های نظامی غرب از اوکراین به ناتو کمک می‌کند، بلکه موجب تطبیق شیوه‌های جنگی و استراتژی‌های نظامی نیروهای نظامی اوکراین با نظامیان ناتو خواهد شد.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، اعضای این ائتلاف امیدوارند در نشست امسال خود بر سر ارائه تعهد مالی سالانه برای حمایت نظامی از اوکراین توافق کنند، اما مفاد این توافق هنوز در دست بررسی اعضا است.

اعضای این ائتلاف نظامی در حال حاضر سعی دارند مجموعاً مبلغ ۴۰ میلیارد دلار به‌صورت سالانه به اوکراین کمک کنند و اگرچه احتمالاً آمریکا همچنان بزرگ‌ترین اهداکننده خواهد بود، اما گفت‌وگوهای زیادی درباره افزایش نقش اعضای اروپایی ناتو در تأمین این بودجه در جریان است.

نماینده در اوکراین و فرماندهی جدید در آلمان؛ در نشست آتی ناتو چه خبر است؟ بی‌توجهی اعضای ناتو به رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس گذشته این ائتلاف نظامی

بسیاری از اعضای ناتو نیز حامی دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نظامی هستند، اما آمریکا و آلمان از مخالفان اصلی این پیشنهاد هستند، زیرا نگرانی آن‌ها از تشدید تنش‌ها میان ناتو و روسیه بالاست.

از سوی دیگر، کشورهای ناتو موظف‌اند که در صورت حمله کشورهای خارجی به اعضای این ائتلاف، مداخله نظامی مستقیم انجام داده و از اعضا حمایت کنند. در این صورت، اگر اوکراین پیش از پایان جنگ به عضویت ناتو درآید، اعضای ناتو باید مستقیماً با روسیه وارد جنگ شوند و این برای هیچ‌یک از آن‌ها مطلوب نیست.

بر اساس طرح اعضای ناتو برای حمایت درازمدت از کی‌یف، گرچه نقش مستقیم کشورهای اروپایی عضو ناتو در حمایت از اوکراین افزایش خواهد یافت، اما ایالات متحده همچنان بخش اعظم نیروهای لازم را تأمین خواهد کرد.

همچنین مقام ارشد غیرنظامی ناتو که قرار است در کی‌یف مستقر شود نیز بر نیازهای بلندمدت مدرن‌سازی نظامی اوکراین و حمایت غیرنظامی از این کشور تمرکز داشته و با این فرماندهی در آلمان و مقر ناتو در بروکسل در ارتباط خواهد بود.

به گزارش رسانه آمریکایی، این طرح‌ها نشان‌دهنده تغییری قابل‌توجه در رویکرد ناتو در قبال جنگ اوکراین است.

این ائتلاف نظامی در ابتدای جنگ به دلیل نگرانی از تشدید تنش با روسیه، سعی داشت تا کمترین حمایت‌ها را از اوکراین به عمل آورد تا مسکو آن را به‌عنوان یکی از طرفین درگیری نبیند، اما این تغییرات سازمانی جدید نشان می‌دهد که ناتو قصد دارد نقش فعال‌تری در حمایت از اوکراین بر عهده بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما