شناسهٔ خبر: 67501420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری آیین پوش کشی (خیمه زنی) در یزد

یزد- ایرنا-  مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران گفت: همزمان با آخرین جمعه ماه ذی الحجه آیین پوش کشی(خیمه زنی) در سراسر این استان برگزار می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "سید حسن حسینی " روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران یزد افزود: این آیین از سنت‌های قدیمی مردم دارالعباده است که در آستانه ماه محرم حسینیه‌ها را سیاه پوش می‌کنند ، بنابراین در تلاش هستیم این آیین را با همکاری میراث فرهنگی به ثبت ملی برسانیم.

وی ادامه داد: مردم دارالعباده از چند روز مانده به ماه محرم نسبت به پوش کشیدن مساجد، حسینه‌ها و تکایا اقدام می‌کنند.

این مسئول گفت: پوش پارچه‌ای محکم با الیاف پنیه‌ای و مزین به نقوش و تصاویری از واقعه کربلا و نمادی از خیمه گاه حسینی است که بر سقف منازل، تکایا و حسینیه‌ها برپا می‌شود تا عزاداران در محیطی به دور از هیاهوی روزمره زندگی، مصون از گرما و تابش شدید کویر یا سرمای سخت آن عزای حسینی را برپا دارند.

حسینی بیان کرد: در گذشته که محدویت امکانات، زمینه راحت برگزار شدن مراسم محرم را نمی داد، مجالس عزا با کشیدن پوش مسقف می‌شد و در این مراسم چاووش خوانان یا پیشکسوتان با خواندی اشعار در وصف عاشورا و ابیاتی مانند «هر که دارد هوس کربلا، هر که دارد سر همراهی ما بسم الله» عموم را برای برپایی خیمه گاه حسینی دعوت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طول محرم و صفر در یزد با همکاری بخش‌های مختلف به خصوص هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی، ویژه برنامه‌های مناسبتی به خصوص تبیین قیام حضرت امام حسینی(ع) و جلسات تبیینی و بصیرتی برگزار می‌شود.

استان یزد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد.

نظر شما