شناسهٔ خبر: 67491835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در آستانه ماه محرم؛

آیین پوش‌کشی در یزد برگزار می‌شود

یزد- مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران گفت: همزمان با آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه آیین پوش‌کشی (خیمه زنی) در سراسر استان یزد برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن حسینی از برگزاری آیین پوش کشی (خیمه زنی) همزمان با آخرین جمعه ماه ذی الحجه در این استان خبر داد و اظهار کرد: این آیین از سنت‌های قدیمی مردم دارالعباده است که در آستانه ماه محرم حسینیه ها را سیاه پوش می کنند.

مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران اضافه کرد: در تلاش هستیم این آیین را با همکاری میراث فرهنگی به ثبت ملی برسانیم.

گفتنی است؛ مردم دارالعباده از چند روز مانده به ماه محرم نسبت به پوش کشیدن مساجد، حسینه‌ها و تکایا اقدام می‌کنند.

پوش پارچه ای محکم با الیاف پنبه ای و مزین به نقوش و تصاویری از واقعه کربلا و نمادی از خیمه‌گاه حسینی است که بر سقف منازل، تکایا و حسینیه‌ها برپا می‌شود تا عزاداران در محیطی به دور از هیاهوی روزمره زندگی، مصون از گرما و تابش شدید کویر یا سرمای سخت آن عزای حسینی را برپا دارند.

در گذشته که محدویت امکانات، امکان راحت برگزار شدن مراسم محرم را نمی داد، مجالس عزا با کشیدن پوش مسقف می‌شد، در این مراسم چاووش خوانان یا پیشکسوتان با خواندی اشعار در وصف عاشورا «هر که دارد هوس کربلا، هر که دارد سر همراهی ما، بسم الله» عموم را برای برپایی خیمه گاه حسینی دعوت می‌کنند.

نظر شما