شناسهٔ خبر: 67499847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

گزینه اصلی جانشینی بایدن در صورت کناره گیری از قدرت

رویترز به نقل از ۷ نفر از منابع ارشد کارزار انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: اگر جو بایدن تصمیم بگیرد کمپین انتخاب مجدد خود را متوقف کند، کامالا هریس معاونش گزینه اصلی جانشینی وی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری افزود: این منابع آمریکایی عضو کمیته ملی دموکراتیک که از مذاکرات جاری در خصوص جانشینی بایدن آگاه هستند، گفتند اگر هریس ۵۹ ساله به عنوان نامزد حزب معرفی شود، پول جمع آوری شده توسط کمپین بایدن را به دست می گیرد و زیرساخت های مبارزات انتخاباتی را به ارث می برد.

هریس همچنین در بین گزینه های جایگزین، مشهورتر است و در نظرسنجی ها در صدر اصلی ترین فرد در بین دموکرات هایی است که می توانند به طور جدی به عنوان نامزد انتخابات در نظر گرفته شوند.

نقاط ضعف بایدن که به شکل گسترده ای در نخستین مناظره انتخاباتی درمقابل دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان آشکار شد موجی از نگرانی ها را در بین حزب دموکرات برانگیخته و آنها می گویند شاید وی به اندازه کافی برای دوره دوم ریاست جمهوری مناسب نباشد. این نگرانی های باعث شده برخی از مشاوران ارشد بایدن نیز خواستار استعفای او شوند.

برخی از اعضای بانفوذ حزب دموکرات جایگزین‌های دیگری را به جز هریس برای بایدن مطرح کرده‌اند، از جمله اعضای محبوب کابینه و فرمانداران دموکرات مانند گاوین نیوسام از کالیفرنیا، گرچن ویتمر از میشیگان و جاش شاپیرو از پنسیلوانیا. اما منابع یاد شده که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تلاش برای کنار زدن هریس تقریبا غیرممکن است.

نظرسنجی رویترز و ایپسوس که روز سه شنبه منتشر شد، نشان داد که هریس با ۴۲ درصد از ترامپ با ۴۳ درصد عقب است؛ این نتایج با حاشیه خطای ۳.۵ درصدی نشان داد که هریس به لحاظ آماری به همان اندازه بایدن قوی است.

به گفته این منابع، صلاحیت هریس همچنین برای کسب پست رسمی تایید شده و از مداقه شدید جمهوریخواهان جان سالم به در برده است.

کارین ژان پیر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز سه شنبه اذعان کرد بایدن «شب بدی» را در مناظره داشت اما به تلاش خود برای انتخاب مجدد ادامه خواهد داد.

افزون بر این، دستیاران هریس هر گونه صحبت از فهرست دموکرات ها را که شامل بایدن و هریس نمی شود رد کردند. در بیانیه دفتر او آمده است: «معاون رئیس جمهور هریس مشتاق است که برای دور دوم در ریاست جمهوری جو بایدن خدمت کند».

با این حال دونا برزیل، رئیس موقت سابق کمیته ملی دموکرات ها، که کمیته متبوعش نقش کلیدی را در کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه آگوست امسال بر عهده دارد، گفت اگر بایدن تصمیم بگیرد از نامزد شدن خودداری کند، تنها کسی که می تواند بلافاصله وارد میدان رقابت شود، هریس است.

رویترز در بخشی از گزارش خود به نقل از چندین استراتژیست دموکرات نوشت: عبور از اولین معاون سیاه پوست و زن و تلاش برای یافتن یک نامزد دیگر منجر به واکنش منفی بین رای دهندگان سیاه پوست و زنان می شود که نقش کلیدی را برای پیروزی در انتخابات برعهده دارند.

نادیده رفتن هریس غیرممکن است

چهارنفر از منابع یادشده به رویترز گفتند هریس از زمان مناظره بایدن و ترامپ از بسیاری از گمانه زنی ها برای جانشینی بایدن کنار گذاشته شده است زیرا برخی از دموکرات های بانفوذ شک دارند که او بتواند ترامپ را شکست دهد.

آمریکا هرگز یک رئیس جمهور زن انتخاب نکرده است، و هریس بیشتر وقت خود را به عنوان معاون رئیس جمهور صرف کرده است تا بتواند نقشی حمایتی ایفا کند. همین اواخر سال گذشته، بسیاری در داخل کاخ سفید و کمپین بایدن در جلسات پشت پرده نگران بودند که مسئولیت این کمپین بر عهده او گذاشته شود.

هریس همچنین به عنوان فردی نژادپرست مورد انتقاد جمهوریخواهان و محافظه کاران قرار گرفته است.

سه نفر از کمک کنندگان مالی حزب دموکرات که به تازگی خواستار کناره گیری بایدن هستند، هفته جاری گفتند که کنار گذاشتن هریس از گزینه های جانشین بایدن را «غیرممکن» دانستند اما از افرادی همچون نیوسام و وایتمر را به عنوان گزینه های جایگزین نام بردند.

با وجود گمانی زنی ها درباره جانشینی بایدن، تفانی کاتر، معاون مدیر مبارزات انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، که شرکت او برای برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه آگوست قرارداد بسته است، گفت: بایدن نامزد انتخابات آمریکا است و او همچنان نامزد باقی خواهد ماند.

وی در بیانیه‌ای افزود: آنهایی که به دنبال نوعی دعوای بین‌حزبی هستند، مراقب باشند که چه آرزویی در سر دارند، زیرا این امر پیروزی ترامپ را تضمین می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما