شناسهٔ خبر: 67500016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

رویترز به نقل از مقامات آمریکایی از گزینه جدید دموکرات‌ها برای جایگزینی جو بایدن رونمایی کرد

کامالا هریس، معاون رییس جمهوری ایالات متحده، که پیش‌تر برای به دست گرفتن ریاست کاخ سفید اعلام آمادگی کرده بود گزینه اصلی دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو در صورت کناره‌گیری جو بایدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات هفت عضو ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن، کاخ سفید و کمیته ملی دموکرات‌ها، از کامالا هریس بهترین گزینه جایگزینی رییس جمهوری ایالات متحده در صورت انصراف از ادامه رقابت‌های انتخاباتی نام برده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز به نقل از رویترزنوشت: منابعی که چنین گمانه‌زنی‌ را در اختیار رویترز قرار دادند نسبت به بحث‌های جاری در خصوص احتمال کناره‌گیری جو بایدن به ویژه پس از نخستین مناظره با دونالد ترامپ که در آن رئیس جمهوری ایالات متحده با مشکلات کلامی و ارتباطی روبرو بود و در کل دور از انتظار ظاهر شد، اشراف کامل داشتند.

سخنان پراکنده و گاه نامفهوم جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی برابر دونالد ترامپ در هفته گذشته موجی از هراس و نگرانی را در میان مسئولان و هواداران حزب دموکرات به راه انداخت تا جایی که این گمانه‌زنی را تقویت کرد که وی ممکن است به اندازه کافی برای تصدی دوره دوم ریاست جمهوری مناسب نباشد.

کارشناسان و تحلیل‌گران پس از آن،دونالد ترامپ را پیروز نخستین مناظره خواندند؛ برخی از دموکرات‌ها نیز ضمن ابراز ناامیدی نسبت به عملکرد جو بایدن در نخستین مناظره، بر لزوم کناره‌گیری وی از رقابت انتخاباتی و انتخاب سریع جایگزین برای او تاکید کردند.

از سوی دیگر، برخی از دموکرات‌های پرنفوذ، جایگزین‌هایی غیر از کامالا هریس برای بایدن مطرح کرده‌اند.

برخی اعضای مورد اقبال کابینه و نیز تنی چند از فرمانداران دموکرات مانند گوین نیوسام، گرچن ویتمر و جاش شاپیرو، به ترتیب فرمانداران کالیفرنیا، میشیگان و پنسیلوانیا، از جمله این گزینه‌ها هستند.

با این حال، منابع آگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که تلاش برای کنار زدن هریس از این رقابت برای جایگزینی یک امید واهی و تقریبا غیرممکن است.

به گفته این منابع، اگر کامالا هریس ۵۹ ساله به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر معرفی شود، پول جمع آوری شده توسط کارزار بایدن را به دست می‌گیرد و از زیرساخت‌های مبارزات انتخاباتی وی به خوبی استفاده خواهد کرد.

این منابع همچنین تصریح کردند که او همچنین از آوازه و شهرت بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌های جایگزینی بایدن برخوردار است و بیشترین اقبال را در میان دموکرات‌ها به وی خود جلب خواهد کرد.

نتایج یک نظرسنجی مشترک توسط رویترز و ایپسوس که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که کامالا هریس با ۴۲ تا ۴۳ درصد و تنها یک درصد اختلاف از ترامپ عقب است، اختلافی که به‌خوبی در محدوده خطای ۳.۵ درصدی نظرسنجی قرار داشت و از نظر آماری وی را به اندازه بایدن قوی نشان می‌داد.

علاوه بر این، به گفته منابعی که رویترز با آن‌ها گفت‌وگو کرده، کامالا هریس قبلاً برای مناصب ملی مورد ارزیابی قرار گرفته و از نظارت شدید و سخت‌گیرانه جمهوری‌خواهان عبور کرده است.

از سوی دیگر، جیم کلایبرن، نماینده کنگره آمریکا که نقش کلیدی در پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ داشت، به ان‌بی‌سی گفته است که در صورت کناره‌گیری بایدن، از هریس برای نامزدی دموکرات‌ها حمایت خواهد کرد.

کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که بایدن در نخستین مناظره «شب بدی» را سپری کرد اما به تلاش‌های خود برای جلب حمایت مردم آمریکا به منظور انتخاب مجدد ادامه خواهد داد. کمپین بایدن هرگونه اظهار نظر در خصوص جایگزینی وی توسط کامالا هریس را به تیم معاون رئیس جمهوری ارجاع داده‌اند.

دستیاران معاون رییس جمهوری ایالات متحده هرگونه سخن از یک بلیط انتخاباتی دموکرات‌ها که شامل بایدن و هریس، نباشد را رد کردند. دفتر کامالا هریس در بیانیه‌ای اعلام کرد: معاون رییس جمهوری مشتاق است که برای دور دوم ریاست جمهوری جو بایدن نیز در خدمت او باشد.

این در حالیست که کامالا هریس پیش‌تر در پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به کهولت سن جو بایدن و مشکلاتی که وی ممکن است در ادامه دوران ریاست جمهوری با آن روبرو شود، اعلام کرده بود که در صورت کناره‌گیری وی آماده است به عنوان رییس جمهوری خدمت کند.

منبع: یورونیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما