شناسهٔ خبر: 67498624 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

مصرف مکمل‌های غذایی یا روغن‌های گیاهی تاثیری در پیشگیری یا درمان تب دنگی ندارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف مکمل‌های غذایی را در پیشگیری یا بهبود علائم تب دنگی بی‌تاثیر دانست و ضمن هشدار نسبت به تبلیغات گمراه کننده در فضای مجازی، بر دریافت اطلاعات موثق از طریق وزارت بهداشت تاکید کرد.

صاحب‌خبر - شفاآنلاین: سلامت >  دکتر احمد اسماعیل‌زاده، با توجه به تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی در خصوص فروش ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری تب دنگی، گفت: هیچگونه شواهد علمی متقن در مورد نقش مکمل‌های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب دنگی تاکنون وجود نداشته و تبلیغات ارائه شده در این خصوص هیچگونه وجهه علمی ندارد و مورد تایید وزارت بهداشت نیست؛ لذا افراد جامعه نباید خودسرانه به مصرف مکمل‌های غذایی روی بیاورند.
به گزارش  شفا آنلاین  وی افزود: مصرف مکمل‌های غذایی در افرادی که دچار کمبود مواد مغذی خاصی هستند، باید تحت نظر پزشک یا کارشناسان تغذیه صورت گیرد و مصرف بی‌رویه برخی از این مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت انسان زیان‌آور باشد.

وی تاکید کرد: هموطنان عزیز برای پیشگیری از بیماری تب دنگی به توصیه‌های متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت توجه کنند و اطلاعات صحیح را از کانال وزارت بهداشت دریافت کنند و به اطلاعات غلط و گمراه کننده فضاهای مجازی که در اغلب موارد دارای منافع مادی برای برخی افراد هستند، توجه نکنند.

اسماعیل‌زاده خاطر نشان کرد: هموطنان عزیز فریب تبلیغات فضای مجازی در مورد مکمل‌های غذایی و نقش آنها در پیشگیری و یا درمان علائم بیماری تب دنگی توسط برخی افراد سودجو را نخورند.

وی، استفاده از روغن‌های مختلف روی پوست را برای دور کردن پشه آئدس فاقد شواهد علمی مستند دانست و برخی تبلیغات صورت گرفته در این مورد را بی پایه و اساس عنوان کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: در فضای مجازی اخیرا تبلیغاتی درخصوص استفاده از روغن‌های مختلف مانند روغن نعناع، روغن میخک، روغن درخت چای یا اکالیپتوس بر روی پوست بدن به منظور دفع پشه آئدس، منتشر و در این تبلیغات ادعا شده که با این روش فرد از گزش این پشه در امان می‌ماند؛ درحالیکه در هیچ منبع علمی مستنداتی برای اثربخشی این روغن ها وجود ندارد و هموطنان در این زمینه نیز مراقب باشند که فریب عطاری‌ها و افراد فاقد تحصیلات آکادمیک طب سنتی را نخورند.

اسماعیل‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: به کارگیری هر عاملی در حفظ سلامت انسان، نیازمند مستندات علمی است و بدون وجود مستندات علمی نمی‌توان عامل یا ماده‌ای را برای سلامت تجویز کرد./تسنیم

نظر شما