شناسهٔ خبر: 67495127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سایپا هم از تولید خودرو و فروش عقب ماند

100,000,000,000,000 تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

صورت‌های مالی تلفیقی سایپا از زیان انباشته بیش از صد هزار میلیارد تومانی حکایت دارد؛ رقمی که با نرخ دلار مورد تایید بانک مرکزی، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود.

صاحب‌خبر -

100,000,000,000,000 میلیارد تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حال‌وروز سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی با بدهی ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی در وضعیت قرمز است و موتور تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و موتور خلق زیان در جاده مخصوص همچنان با قدرت روشن است. به‌گونه‌ای که جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کدال، خبر از ثبت رکورد جدید زیان دهی روی میز مدیرعامل سایپا می‌دهد؛ مدیرعاملی که تخصص آکادمیک در حوزه صنعت خودرو ندارد، اما این ضرر و زیان در نهایت از جیب مردم خارج می‌شود و به خلق پول و تسهیلات بدون بازگشت منجر خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوازده‌ماهه ۱۴۰۲، سایپا با زیان تلفیقی خالص ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومانی مواجه شده است؛ رقمی که با در نظر گرفتن ارقام سال‌های قبل، به زیان انباشته تلفیقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌رسد که معنادار است. رقمی که اگر با دلار مرکز مبادله محاسبه شود، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و می‌توان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید. 

زیان انباشته تلفیقی سایپا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شده است، رقمی که با دلار مرکز مبادله، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و می‌توان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید. 


از سوی دیگر در مدت مذکور، شرکت خودروسازی سایپا زیان خالص ۱۳ هزار میلیارد تومانی داشته است که این رقم با احتساب سال‌های قبل، به زیان انباشته ۵۱ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی می‌رسد که نسبت سال قبل‌تر، ۳۴ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که سرمایه ثبت شده سایپا ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان است.

ضرر و زیان گسترده در مجموعه سایپا در شرایطی است که روند تولید در این کارخانه چنگی به دل نمی‌زند و حتی فروشش در ماه‌های نخست سال به‌رغم تمام وعده وعیدها، کاهشی بوده و مسیر سال گذشته را ادامه داده است.

100,000,000,000,000 میلیارد تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

بررسی صورت‌های مالی شرکت سایپا در سه‌ماهه نخست سال نشان می‌دهد در دوازده هفته ابتدایی سال جهش تولید با مشارکت مردم، سایپا با افت ۱۷۴۱ خودرویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ هزار و ۳۷۸ خودرو تولید کرده است.

کاهش تولید سایپا در بهار امسال در شرایطی است که تعداد خودرو‌های فروخته شده از این میزان تولید نیز نکته قابل تأملی در بردارد؛ چراکه سایپا از ابتدای سال تا پایان خردادماه، فقط ۷۴ هزار و ۵۰ خودرو به فروش رسانده است که بیانگر دپوی ۱۳ هزار و ۳۲۸ خودرو در انبار‌های سایپاست و این خودرو‌ها راهی بازار خودرو نشده است! اقدامی که ممکن است در راستای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بدون عرضه کافی صورت گرفته باشد و نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است.

عملکرد خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز منفی بوده است؛ به‌گونه‌ای که در طول دوازده ماه ۱۴۰۲، مجموع خودرو‌های تولیدی سایپا به عدد ۳۴۵،۸۴۹ رسیده بود که در مقایسه به آمار تولید سال ۱۴۰۱، افت ۳۶۸۸تایی داشته است. این در حالی است که سایپا در برآوردهایش برای سال جاری، هدف‌گذاری تولید ۴۳۵،۱۴۰ خودرو را ترسیم کرده است؛ رقمی که با این دست‌فرمان مدیران سایپا، دور از دسترس است.

 

 

نظر شما