شناسهٔ خبر: 67494505 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

احیای اداره پرستاری در ساختار معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد با هدف پیگیری تخصصی مسائل حوزه پرستاری بخش درمان تأمین‌اجتماعی، اداره پرستاری در ساختار بخش درمان مستقیم معاونت درمان این سازمان احیاء می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی محمودی گفت: با توجه به کثرت و شمار پرستاران شاغل در ساختار بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی و مسائل متنوعی که در حوزه صنف پرستاری و مأموریت‌های این حوزه وجود دارد، بنا بر بررسی‌هایی که انجام شد، با توجه به ضرورت ایجاد ساختاری که بتواند هم این بخش از همکاران را به لحاظ انجام مأموریت و ریسکها و شرایط کاری، درک کند و همچنین متناسب با مطالبات، مأموریت‌ها، محدودیت‌ها و شرایط کاری آنها، برنامه‌ریزی کند و همچنین بتواند پرستاران همکار را هم از جهت رضایت‌مندی شغلی و هم از حیث بهره‌وری و اثربخشی و هم از نظر ماندگاری و چسبندگی در سازمان، مدیریت کند،این نیاز وجود دارد که یک ساختار تخصصی در این زمینه ایجاد شود که بتواند از یک سو مطالبات این بخش از همکاران را متناسب با شغل و شرایط شغلی آنها، احصاء و دنبال کند و از طرفی دیگر انتظارات سازمان و ذی‌نفعان از این بخش از همکاران را هم در محیط کاری تبیین و دنبال و اجرایی کند.

محمودی افزود: در گذشته این ساختار در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی وجود داشته ولی در مقطعی بنا به اقتضائات محدودیت‌های ساختاری، حذف شده بود که جمع‌بندی مطالعات آسیب‌شناسی نشان داد که باید متناسب با تجربه گذشته و مشابه مدلی که در وزارت بهداشت وجود دارد، این ساختار را احیا و ایجاد کنیم. بنابراین تصمیم گرفته شد تا اداره پرستاری در زیرمجموعه معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی شکل بگیرد و لایه‌های آن تا بخش‌های صف سازمان هم امتداد پیدا کند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این‌که برای ساختار جدید پرستاری سازمان، وظایفی در سه بخش پیش‌بینی شده است، این وظایف را شامل سه دسته «وظایف تخصصی، وظایف نظارتی و برنامه‌ریزی و همچنین وظایف هماهنگی عمومی» برشمرد و افزود: در بخش وظایف تخصصی اموری مانند تدوین برنامه‌های عملیاتی در حوزه مدیریت پرستاری، تنظیم و بازنگری تفاهم‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با این حوزه از همکاران، شناسایی و پیشنهاد راهکارهای لازم برای اصلاح رویه‌های موجود در کسب و کار پرستاری، ارزیابی و رتبه‌بندی دفاتر پرستاری مراکز درمانی تابعه، مشارکت در استانداردسازی شرایط فیزیکی کار و فرایندها، انجام فعالیت‌های مطالعاتی و بررسی مقایسه عملکرد کادر پرستاری از موارد پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: وظایف این اداره در حوزه نظارت و برنامه‌ریزی نیز شامل اموری مانند نظارت بر حسن اجرای تفاهم‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، نیازسنجی و پیاده‌سازی توسعه سامانه‌های مرتبط، پایش عملکرد مدیریت‌های درمان در حوزه پرستاری بر اساس شاخص‌های مدون عملکرد دفاتر پرستاری، نظارت و حصول اطمینان از اجرای اعتباربخشی، راهنماهای بالینی و استانداردهای ابلاغی حوزه پرستاری در مراکز درمانی، پایش و نظارت بر کادر پرستاری در سطح ستاد و مدیریت درمان استان‌ها، نظارت و پایش برنامه‌های عملیاتی حوزه پرستاری و برنامه‌ریزی و ایجاد تمهیدات لازم به‌منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات پرستاری در مراکز درمانی است.

به گفته محمودی، برخی وظایف عمومی هم برای این اداره دیده شده که بین‌بخشی است از جمله همکاری در ارزشیابی و تهیه کارنامه عملکردی با اداره‌کل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی، ارائه گزارش‌های آماری تحلیلی و تخصصی، اهتمام در انجام فعالیت‌های پایش و پیاده سازی کدهای رفتاری با همکاران حوزه‌های تخصصی، مشارکت در جلسات مرتبط و نیز نیازسنجی آموزش.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: احیای اداره پرستاری در ساختار بخش درمان، یکی از قطعات تغییرات ساختاری است که در سطح کلان سازمان دنبال می‌شود. در حقیقت در ساختار کلان سازمان، ایجاد اداره پرستاری یکی از قطعات ساختار کلان است که نهایی شده و مورد تفاهم و اجماع قرار گرفته و به تصویب رسیده است. سایر تغییرات ساختاری در ادامه در گردش کار خواهد بود و مسیر تصویب را طی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: از نظر تعداد و کمیت، سایر بخش‌های درمانی متناظر با بخش پرستاری نیست. البته پاسخگویی به نیازهای سایر همکاران تعطیل نیست و امور همه مشاغل در حوزه توسعه مدیریت و منابع انسانی دیده و پاسخ داده می‌شود. ولی بخش پرستاری به علت کثرت همکاران این بخش و همچنین نقش حساسی که این بخش درمانی از نظر ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مردم دارد، متفاوت است. از سوی دیگر پرستاران مطالبات کسب‌وکاری دارند که نیاز است تا ترجمانی بین این بخش از همکاران با بخش پشتیبان سازمان برقرار شود و ادبیات مشترکی به‌منظور شناخت نیازها و پاسخگویی به آنها ایجاد شود. این ساختار قبلاً در سازمان تجربه شده و دارای نتایج موفق و قابل قبول بوده و حذف این ساختار عوارضی در محیط ایجاد کرده است.

محمودی در خصوص برنامه کلان تغییر ساختار سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طراحی و نهایی‌سازی کلیت ساختار سازمان در مراحل پایانی کار کارشناسی و اجماع دیدگاه‌های معاونت‌های موضوعی و معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی قرار دارد. می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد توافق حاصل شده و در بخش باقیمانده نیاز است نشست‌های کارشناسی ادامه پیدا کند. از این جهت جلساتی در سطح معاونان سازمان شکل گرفته و موارد اختلافی و تفاوت‌ها به بحث گذاشته شده است و متعاقباً گروه‌های کارشناسی ابعاد مبهم باقیمانده را بررسی و نتایج را ارائه می‌کنند.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی افزود: امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی بتوانیم تغییرات ساختاری را در سایر معاونت‌ها نهایی و برای تصویب به هیئت‌مدیره محترم تقدیم کنیم. تلاش ما این است تا تغییر ساختار سازمان امسال نهایی شود و مراحل تصویب را پشت سر بگذارد. هم در بخش‌های معاونت بیمه‌ای و هم در برخی ادارات‌کل مستقل و سایر معاونت‌ها تغیییراتی خواهیم داشت. بعد از آن در سطوح ساختار ادارات استان‌ها باید کار کارشناسی انجام شود که این بخش، قدری زمان‌بر خواهد بود و احتمالاً بیشتر طول خواهد کشید.

انتهای پیام

نظر شما