شناسهٔ خبر: 67493545 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بررسی انواع اتصالات لوله و کاربردها

در ادامه، برخی از مهم‌ترین انواع اتصالات لوله را به همراه کاربردهای آنها را بررسی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، لوله‌ها و اتصالات نقش مهمی در تمام سیستم‌های لوله‌کشی، چه در محیط‌های صنعتی و چه خانگی دارند. در واقع اهمیت اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی با لوله‌ها برابر است، زیرا تغییر جهت، زاویه یا قطر لوله‌ها را تسهیل می‌کنند. این اتصالات در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از آلیاژهای متفاوتی ساخته شده‌اند و ویژگی‌ها و کاربردهای متمایزی به آنها می‌دهد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین انواع اتصالات لوله را به همراه کاربردهای آنها را بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

بررسی انواع اتصالات لوله و کاربردها

انواع اتصالات لوله و کارایی آنها

دنیای اتصالات لوله‌ها دارای طیف گسترده‌ای از اشکال و عملکردهاست که هر کدام هدف مشخصی را در یک سیستم لوله‌کشی برعهده دارند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به برخی از انواع اتصالات لوله و کاربردهای آنها خواهیم داشت.

زانویی: این اتصالات که شباهت به یک لوله خم دارند، وظیفه اصلی تغییر جهت را انجام می‌دهند. زانویی‌ها در درجات مختلف (۹۰ درجه، ۴۵ درجه و غیره) در دسترس‌اند، زانویی‌ها پایه اصلی در سیستم‌های لوله‌کشی، شبکه‌های آبیاری و کاربردهای لوله‌کشی صنعتی برای پیمایش در گوشه‌ها و موانع هستند.

سه راهی‌: این اتصالات خطوط انشعابی را از یک لوله اصلی ایجاد می‌کنند. سه راهی‌ها با یک ورودی و دو خروجی (که می‌توانند در اندازه‌های یکسان یا متفاوت باشند)، کاربرد گسترده‌ای در لوله‌کشی صنعتی دارند. آنها همچنین در سیستم‌های اسپرینکلر و خطوط هوای فشرده برای ایجاد شبکه‌های توزیع کارآمد رایج هستند.

بوشن‌: این اتصالات لوله‌کشی، به سادگی دو قسمت لوله مستقیم با قطر یکسان را به هم متصل می‌نمایند. بوشن‌ها یک اتصال دائمی یا نیمه دائمی ایجاد می‌نمایند و جریان ایمن را در خطوط آب و گاز و همچنین در سیستم‌های تخلیه زباله تضمین می‌کنند.

ردیوسر یا کاهنده‌: هنگام برخورد با لوله‌هایی با قطر مختلف، ردیوسرها وارد عمل می‌شوند. این اتصالات به‌طور یکپارچه لوله‌هایی با اندازه‌های مختلف را به هم متصل و اغلب در پیکربندی‌هایی مانند زانویی، سه راهی‌ها و کوپلینگ‌ها در دسترس هستند. کاهنده‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمانی، خطوط آبیاری و لوله‌کشی صنعتی نقش به‌سزایی دارند.

تبدیل‌: این اتصالات به‌عنوان آداپتور عمل می‌نمایند. طراحی تبدیل‌ها با یک سر برای لوله بزرگ‌تر و سر دیگر برای لوله کوچک‌تر، اتصال لوله‌هایی با قطرهای نامتناسب را تسهیل می‌کنند. آنها اغلب برای گیج‌های فشار، شیرهای کمکی و سایر اتصالات لوله‌های رزوه‌ای استفاده می‌شوند.

مهره و ماسوره‌: در سیستم‌هایی که نیاز به نگهداری یا جداسازی مکرر دارند، مهره و ماسوره‌ها بسیار ارزشمند هستند. این اتصالات امکان اتصال و جداسازی آسان دو بخش لوله را فراهم می‌کند. آنها از سه قسمت رزوه‌دار تشکیل شده‌اند، یک مهره، یک بدنه رزوه‌دار ماده و یک قسمت رزوه‌دار نر. این نوع از اتصالات لوله به‌ویژه برای اهداف تعمیر و نگهداری فایده دارند، زیرا امکان حذف یک بخش خاص از لوله را بدون ایجاد اختلال در بقیه سیستم فراهم می‌کنند.

درپوش: این اتصالات به منظور آب‌بندی انتهای لوله‌ها عمل می‌کنند. کاپ‌ها یا درپوش‌ها انتهای لوله را کاملاً مسدود می‌کنند و با جنس و اندازه‌های مختلف موجود هستند. در واقع درپوش‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی، برای مسدودکردن خروجی‌های بلااستفاده یا بستن انتهای لوله‌ها کاربرد دارند.

فلنج: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسید «فلنج چیست؟» در واقع فلنج‌ها یکی از انواع اتصالات لوله‌ها هستند و با استفاده از آنها می‌توان اتصال لوله‌ها به یکدیگر یا اتصال لوله به تجهیزاتی مانند شیر، پمپ و غیره را برقرار کرد. فلنج‌ها به کمک جوش یا پیچ به لوله یا تجهیزات متصل و به همراه پیچ به فلنج مقابل بسته می‌شوند.

از انواع پرکاربرد فلنج‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

فلنج گلودار جوشی

فلنج گلو بلند جوشی

فلنج اسلیپون

فلنج ساکت ولد

فلنج کور

فلنج لپ جوینت

فلنج رزوه‌ای

فلنج اوریفیس

استفاده از فلنج‌ها باعث سهولت در هنگام تعویض یا تعمیر اجزای پایپینگ شده و اتصال قابل‌اعتمادی را فراهم می‌کند. با بستن فلنج‌ها احتمال دارد که نیاز داشته باشید که آنها را آب‌بندی کنید. برای این منظور می‌توانید از واشرها کمک بگیرید.

بررسی انواع اتصالات لوله و کاربردها

انواع اتصالات فلزی از نظر جنس و روش ساخت

تا اینجا با انواع اتصالات آشنا شدید و به سوال فلنج چیست به صورت کامل پاسخ دادیم، حال انواع اتصالات را از نظر روش ساخت و جنس آن‌ها بررسی می‌کنیم.

اتصالات جوشی مانیسمان

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که «اتصالات مانیسمان چیست؟». اتصالات جوشی مانیسمان به‌دلیل ساختار بدون درز خود شناخته شده هستند، که به آنها توانایی تحمل فشارهای بالاتر را نسبت به همتایان خود می‌دهد. این اتصالات که در ایران با نام اتصالات مانیسمان یا اتصالات بدون درز شناخته می‌شوند، به دلیل ماهیت و استحکام یکپارچه خود برجسته‌اند و در کاربردهایی که نیاز به عملکرد قوی دارند، آنها را به گزینه‌ای ارجح تبدیل می‌کند. قیمت لوله مانیسمان و اتصالات آن ارتباط مستقیمی با شرایط تولید، برند سازنده، خلوص مواد قطعه و غیره دارد.

اتصالات سیاه

اتصالات سیاه در درجه اول در سیستم‌های انتقال آب و دفع فاضلاب استفاده می‌شوند. در مورد انواع مختلف این نوع از اتصالات باید به سه‌راهی، تبدیل، مهره ماسوره، زانویی و مجموعه‌ای از بوشن‌ها اشاره کنیم. ویژگی برجسته اتصالات سیاه دوام آنها، همراه با سهولت نصب و بهره‌برداری است.

اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه یا سفید تحت فرایندی قرار می‌گیرند که در آن لایه‌ای از فلز روی اعمال می‌شود. در واقع این پوشش روی برای اتصالات فولادی سیاه رنگ اعمال شده تا مقاومت آنها در برابر خوردگی افزایش یابد. این فرایند شامل نورد گرم یا نورد سرد است، در این میان گالوانیزه گرم، به‌دلیل اعمال حرارت بالا و لایه ضخیم‌تر روی، دوام برتر را ارائه می‌دهد و عملکرد بهتری را در شرایط مختلف آب‌وهوایی تضمین می‌کند. لیست قیمت اتصالات گالوانیزه به‌صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود و شما باید برای خرید این قطعات، از آن اطلاع داشته باشید.

اتصالات ساکت ولد

اتصالات ساکت ولد یا اتصالات فورج از طریق فرایندی ساخته می‌شوند که در آن مواد پایه بین دو نیمه قالب قرار می‌گیرند. در مرحله بعد نیروی قابل‌توجهی، به تدریج یا با ضربه به ماده اعمال شده که باعث خواهد شد تا قطعه در محدوده قالب به شکل دلخواه درآید. در نهایت فلز اضافی به داخل حفره‌ای رانده می‌شود تا بعداً حذف شود. قابلیت تحمل فشار بالا در اتصالات فورج، آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای حیاتی که در آن استحکام و قابلیت اطمینان در اولویت هستند، تبدیل می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله انواع اتصالات لوله را به همراه جنس آن‌ها بررسی کردیم. چشم‌انداز وسیع انواع لوله‌ها و اتصالات صنعتی بر نقش حیاتی آن‌ها در بخش‌های مختلف، از ساخت‌وساز تا تولید، تأکید می‌کند. درک ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای منحصربه‌فرد مواد مختلف و آلیاژهای فلزی برای انتخاب آگاهانه حیاتی است. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، صنعت به‌طور مداوم در حال پیشرفت بوده و راه‌حل‌های کارآمدتر و پایدارتری را برای انواع اتصالات لوله معرفی می‌نماید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما