شناسهٔ خبر: 67489835 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

شرکت هنرمندان در انتخابات، مردم را به مشارکت ترغیب می‌کند/ عدم مشارکت ضرر بزرگی برای کشورش دارد

گلریز گفت: رای دادن بهتر از رای ندادن است. وقتی رای نمی‌دهیم تصور می‌شود به کشورمان، ایران عزیزمان، علاقه‌ای نداریم. با رای دادن علاقه‌مان به سرنوشت کشورمان را نشان می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

محمد گلریز یکی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی اعتقاد دارد عملکرد هنرمندان در فعالیت‌های جمعی مثل انتخابات موثر است. گلریز در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات و نقش مهم آن در ایجاد همدلی و همبستگی ملی صحبت می کند. آنچه در ادامه می خوانید صحبت های این خواننده پیشکسوت درباره اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهور است.

 

به عنوان هنرمند استدلالتان برای شرکت در دور اول انتخابات چه بود؟

 وظیفه هر شهروندی است که برای تعیین سرنوشت کشورش به کاندیدای مورد نظرش رای بدهد. عدم مشارکت هر فرد ضرر بسیار بزرگی برای کشورش دارد. اینکه چه کشوری باشد مهم نیست. می‌تواند ایران باشد یا هر کشور دیگری. ما به کشورمان علاقه‌مندیم و دوست داریم کسی بیاید که در حوزه‌ها و مسائل مختلف برای کشور مفید واقع شود. ممکن است کمبودهایی هم باشد ولی در نهایت مثلا اگر من رای ندهم چه اتفاقی می‌افتد به نفع دشمنان این مملکت رقم خواهد خورد. به نفع کسانی است که ایران را دوست ندارند. تجربه تاریخی نشان داده کشورهایی هستند که با ایران و مردمش بد هستند. با در نظر گرفتن این موارد بهتر است وارد میدان شویم و این هم نوعی مبارزه با آنهایی است که چشم خوشی و رونق ایران را ندارند.

رای دادن بهتر از رای ندادن است. وقتی رای نمی‌دهیم تصور می‌شود به کشورمان، ایران عزیزمان، علاقه‌ای نداریم. با رای دادن علاقه‌مان به سرنوشت کشورمان را نشان می‌دهیم. ما باید بدانیم آمریکا چشم دیدن رشد کشور را ندارد. چون می‌داند ایران از نظر سوق‌‌الجیشی حساس است و مردمان بسیار باهوشی دارد. تاریخ این را تایید می‌کند. ببینید ما با دست خالی در عرصه دفاعی یا در فناوری های علمی به چه قله‌هایی رسیدیم. با وجود فشارهای تحریمی، ایرانی‌هایی داریم که موفقیت‌های بزرگی در عرصه‌های جهانی و حتی مناصب کشورهای دیگر کسب کرده‌اند. این نشان بر ظرفیت‌های ایران و ایرانی است.

 

 برای افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات چه ایده‌ای به نظرتان می‌رسد؟

وظیفه هنرمندان این است که با ورود به عرصه انتخابات مردم را به مشارکت حداکثری ترغیب کنند. هیچ رئیس جمهور خاصی مدنظرم نیست. صرف مشارکت در انتخابات صحبت می‎‌کنم. هنرمندان الگوی رفتاری آحاد مردمند هستند و مردم عملکرد هنرمند مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند؛ چه در دنبال کردن تیپ و ظاهر و چه در شیوه‌ی کنشگری اجتماعی و سیاسی. علاقه‌مندی به هنرمندان باعث می‌شد عملکرد هنرمندان در فعالیت‌های جمعی موثر باشد. با شرکت هنرمندان در انتخابات، مردم ترغیب می‌شوند در سرنوشت کشور مشارکت کنند. ما باید دین خود را به کشورمان ادا کنیم.

 

افزایش مشارکت چه کمکی به همدلی ملی می‌کند؟

مشارکت حداکثری نشانه‌ی علاقه مردم به کشورشان است. درست است که مردم به لحاظ معیشت و اشتغال دچار مضیقه شده‌اند. اما باید دانست که 50 درصد این شرایط به علت تحریم‌هاست. شرکت هر یک نفر در انتخابات، نه یک مشت محکم که موشکی است در مقابل خصم جهانی. ملت ما ثابت کردند در این چهل سال با وجود کمبودها در فعالیت‌های جمعی مشارکت کرده‌اند. مردم ما از هوش سرشاری برخوردارند. من هم به مسائلی انتقاد دارم. اما با نگاهی جامع به این می‌رسیم که 50 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌ها هستند. این را من نمی‌گویم، کارشناسان اقتصادی می‌گویند.

 

چه توقعی از نامزدهای مورد نظر دارید؟

توقع داریم کاندیدایی که فرصت صحبت دارد به گفته‌هایش عمل کند. یک زمانی وعده‌ای می‌دهند که الزاماتش فراهم نیست. لزومی ندارد وعده‌ی ناممکن بدهند. برای انتخاب شدن نیایند چیزهایی بگویند که در آینده نشود انجام داد و اثرات منفی بر جامعه داشته باشد. ببینند مشکلات مردم چیست آنها را در اولویت قرار دهند. ما در شرایط اقتصادی و فرهنگی نامناسبی هستیم. باید بتوانند ذره‌ای این شرایط را تسهیل کنند. تبلیغات منفی زیاد و شرایط سخت است. با وعده‌های ناممکن به سمت لمس شدن مردم و عدم مشارکت‌های جمعی نرویم. سعی کنند این رویه را اصلاح کنند. در صورت علاقه به کشورمان ایران، بهتر است با مشارکت حداکثری از کیان ایران دفاع کنیم و فرصت خیال‌های خام را از متخاصمین بگیریم.

 

نظر شما