شناسهٔ خبر: 67487032 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

با این شرایط وارد استخر نشوید

بهترین راه فرار از گرما و انجام یک تفریح تابستانی حضور در استخر و شنا کردن است. اما برای لذت بردن از زمان حضور در استخر باید به یک سری نکات ویژه بهداشتی توجه داشت.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: ورزش مبتنی بر آب مزایای سلامت جسمی و روانی از جمله بهبود سلامت برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت را ارائه می‌کند. با این حال، تفریح در آب همچنین می‌تواند باعث گسترش بیماری یا آسیب شود، بنابراین مهم است که بدانید برای محافظت از خود و دیگران چه کاری انجام دهید [آشنایی با نکات بهداشتی برای استخر].

هنگام شنا سالم و ایمن بمانید

با این شرایط وارد استخر نشوید

در صورت قورت دادن، تماس یا تنفس در آب آلوده به میکروب، می‌توانید به بیماری‌های مرتبط با شنا مبتلا شوید. شایع ترین بیماری‌های مرتبط با شنا عبارتند از اسهال، بثورات پوستی، گوش شناگر، ذات الریه یا بیماری‌های شبه آنفولانزا و سوزش چشم‌ها یا مجاری تنفسی (گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی عارضه‌ای است که در آن باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد گوش می‌شوند و مشکلاتی را برای شنوایی و درد و التهاب ایجاد می‌کنند).

پیشگیری از بیماری های مرتبط با شنا

برای محافظت از دیگران، اگر در دو هفته گذشته اسهال داشته‌اید، در استخر شنا نکنید شما مبتلا به کریپتوسپوریدیوز یا میکروب‌هایی مانند «ای کولای» ، شیگلا و سایر ویروس‌ها هستید که از طریق مدفوع - دهانی منتقل می‌شوند. آن‌ها بسیار مسری هستند و توسط افرادی که به طور تصادفی آب آلوده استخر را بلعیده‌اند پخش می‌شوند. این باعث می‌شود افراد با علائمی مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و تب بیمار شوند.

«کریپتو» (یک انگل کوکسیدیایی می‌باشد که عامل مهم اسهال در حیوانات و در انسان به ویژه کودکان و بیماران است) می‌تواند هفته‌ها در یک استخر شنا زنده بماند و در نتیجه شناگران را آلوده کند و باعث شیوع بیماری‌های بزرگ شود.

مشکلات دیگر استخرها

با این شرایط وارد استخر نشوید

فولیکولیتوس (یکی از بیماری‌های پوستی شایع است. التهاب فولیکول مو باعث این بیماری می‌شود. از علائم آن می‌توان به جوش، تاول، برجستگی، قرمزی و خارش پوست اشاره کرد) و عفونت گوش که توسط سودوموناس آئروژینوزا ایجاد می‌شود. این ارگانیسم مسئول عفونت‌های پوستی (فولیکول) و غشای مخاطی و عفونت‌های گوش است، به ‌ویژه در بچه‌ها، که درمان آن دشوار است. هنگامی که دمای آب بیشتر از ۲۶ درجه سانتیگراد است و در زمانی که سطوح ضد عفونی همیشه حفظ نمی‌شود، این ارگانیسم به سرعت در استخرها تکثیر می‌شود و باعث شیوع بیماری می‌شود.

مراقبت از استخرها

صاحبان استخر باید بررسی کنند که استخرهایشان به درستی نگهداری شده و تمیز باشد. اگر سطح کلر، سطوح pH یا سایر سیستم‌های ضد عفونی استخر به درستی تنظیم، مواد شیمیایی نمی‌توانند کار خود را در زمینه ضد عفونی آب استخر انجام دهند.. فیلترهای استخر نیز باید به دقت نگهداری شوند تا از درست کار کردن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

چگونه ایمن و سالم بمانیم

با این شرایط وارد استخر نشوید

حتی بهترین مواد شیمیایی به تنهایی نمی‌توانند باعث سالم ماندن آب استخر شوند. فردی که اخیرا اسهال داشته می‌تواند با حضور در استخر به راحتی آن را آلوده کند.

چند کار مهم وجود دارد که همه می‌توانند برای سالم نگه داشتن استخر حیاط خانه و استخرهای عمومی انجام دهند:

  • اگر اسهال دارید یا در دو هفته گذشته دچار اسهال شده‌اید، وارد استخر نشوید و شنا نکنید.
  • آب استخر را قورت ندهید و سعی کنید آب وارد دهانتان نشود.
  • پس از استفاده از توالت دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • حیوانات خانگی را در استخر نگذارید.

فواید شنا و حضور در استخر

شنا باعث بهبود خلق و خو می‌شود برهمین اساس بسیاری نیز گفته‌اند که از ورزش‌های مبتنی بر آب بیشتر از ورزش‌های روی زمین لذت می‌برند.افراد می‌توانند بدون اینکه به عضلات و مفاصل‌شان فشار زیادی وارد شود. مدت طولانی‌تری در آب ورزش کنند، شنا و راه رفتن در آب به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت و آرتروز مفید است. ورزش مبتنی بر آب می تواند به افراد مبتلا به آرتریت کمک کند تا استفاده از مفاصل آرتروز خود را بهبود بخشند، درد را کاهش دهند و علائم این بیماری را بدتر نکنند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پس از شرکت در آب درمانی (ورزش در آب گرم) نسبت به سایر فعالیت‌ها بهبود بیشتری در سلامت خود نشان داده‌اند.

برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود)، شنا می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و ورزش درمانی در آب گرم می تواند افسردگی را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود بخشد. ورزش مبتنی بر آب می تواند برای افراد مسن با بهبود کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی مفید باشد. همچنین می‌تواند به بهبود یا حفظ سلامت استخوان زنان یائسه کمک کند.

منبع: ان اس دبلیو هلت

بیشتر بخوانید:

  • موقع شنا در استخر مواظب این موارد بهداشتی باشید | بهداشت شنا کردن در استخر
  • استفاده از پودر کلر برای تصفیه و تمیزی آب استخر


نظر شما