شناسهٔ خبر: 67486269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۱۰/جمع‌بندی اظهارات کاندیداها در دومین مناظره

پزشکیان: ناگفتنی‌های فراوانی مانده است/جلیلی: وقت اتلاف فرصت‌ها نیست

علیرضا قربانی

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان دومین مناظره رو در رو، به جمع بندی اظهارات خود در این مناظره پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جمع بندی سخنان خود گفت: مردم شریف ایران حرف هایی که ایشان درباره بلد نبودن من می زنند درست نیست. اولا من عضو هیچ حزبی نبودم و نیستم. علی رغم این موضوع در دولت آقای خاتمی معاون سلامت بودم. کاملا علمی و کارشناسانه پیش رفتم. مسئول بهداشت منطقه کارهای ما را دیدند و به بهداشت جهانی کارهای ما را نشان دادند. آقای خاتمی علی رغم این که عضو حزب ایشان نبودم و در تهران کلی آدم بود آن قدر شخصیت داشت که من را معاون وزیر بهداشت خود کرد.

وی ادامه داد: اکثر قانون هایی که در حوزه بهداشت و درمان و مفاهیم آن وجود دارد از مفاهیمی است که ما در این مملکت آوردیم. آقای دکتر مفاهیم اولیه برنامه نویسی را زیر سوال برد. وقتی یک آدم انقدر نداند که یک پزشک نمی‌تواند مدیر باشد و باید دوره بگذارند و تورم را حل کند، دیگر بقیه اش را خودتان بدانید.

وی ادامه داد: بنده نه بی سوادم و نه وابسته به حزب هستم و نه خود را از مردم جدا کرده ام. از این به بعد نیز برای مردم زندگی خواهم کرد؛ همان طور که قبلاً نیز برای مردم زندگی کردم. اینکه می گویند دولت سوم آقای روحانی هستم تهمت است. مقتدای من علی علیه‌السلام است و تا زنده ام همین روش را ادامه‌ خواهم داد. خیلی از ستادهای شهید رئیسی و آقای قالیباف برای ما کار می کنند.

این نامزد انتخاباتی سپس بیانیه نهایی خود را اینگونه خواند: هم میهنان عزیزم! لحظه انتخاب نزدیک می‌شود، نقطه تصمیم نهایی و اقدام شما فرا می‌رسد. برای ایران فرصتی در راه است. فرصتی برای بازگشت به مردم و شنیدن پیام تحول و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تبعیض و تحقیر و تحریم به میدان آمدم. من نیامدم که خطری دیگر برای ایران شوم. من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشد، بشنود. آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طردشدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطر بار و برای مردم غیرقابل تحمل می‌دانم، باید با هم نگذاریم که ایران، روزبه‌روز ناتوان‌تر و ملت شریف و عزیز آن فقیرتر شوند.

پزشکیان: هنوز ناگفتنی‌های فراوانی مانده است

وی ادامه داد: من این روزها گفتنی‌های بسیاری را گفته‌ام و هنوز ناگفتنی‌های فراوانی هم مانده است. اگر با رأی اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود و همچنان در این راه دروغ نخواهم گفت. رأی شما حق شماست و انتخاب شما تکلیفی سنگین برای من. «ذمتی بما اقول رهینه و انا به زعیم» گردنم در گرو گفته‌هایم است. اما با شما هم گفتنی‌هایی دارم. با آن ها که نیامدند، با زنان بزرگوار، با دختران و پسران عزیز با اقوام و پیروان ادیان و مذاهب، با روستاییان و کشاورزان مظلوم با کارگران و کارآفرینان و اصناف نگران، با کارمندان زحمت کش و فعالان بخش خصوصی، با مدافعان محیط زیست، با اهالی گرانقدر اندیشه و دانش و فرهنگ و هنر، با سالمندان و بازنشستگان، با توان‌یابان و معلولان و با ایرانیان دور افتاده از وطن. همه دیدیم در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نیامدند، این پیام معناداری برای حکومت، جامعه و جریان‌های سیاسی بود. من صدای این تردید، نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آنان از وضع معیشت خود به ستوه آمده‌اند، به وضعیت اداره امور معترض هستند و از آینده بهتر ناامیدند. بیشتر آنان به حق، از تبعیض و تحقیر و اجبار و فساد و ناکارآمدی به جان آمده‌اند.

پزشکیان یادآور شد: غالب شهروندان از داشتن یک زندگی معمولی و بی‌دغدغه محروم شده‌اند و حقوق قانونی‌شان و خواسته‌های قدیم و جدیدشان در عرصه‌های مختلف نادیده گرفته شده‌ است. بسیاری از آنان از صندوق رای، خود را کنار کشیده‌اند. چون نمی‌خواستند مشارکت شان مصادره به مطلوب شود. من از شما می‌خواهم که برای ایران باز روز جمعه ۱۵ تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من شهروندان همه محترم‌اند چه انان که رای داده‌اند و چه آنان که نداده‌اند. همه ایرانی‌اند و ایران از آن همه ایرانیان است. مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم . عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصتی دیگر برای ایران است که فقط با شما شدنی است.

سعید جلیلی در جمع‌بندی خود از این مناظره اظهار کرد: مردم عزیز ایران دوباره وقت انتخاب است. انتخاب بین بازگشت به ۸ سال تعطیلی کشور یا امتداد شهید رئیسی در احیای کارخانه‌ها، بین سپردن کشور به محفل‌های پنهان قدرت یا امتداد راه حضرت امام راحل در اعتماد به توده‌های مردم، بین اداره کشور با لابی و گعده‌های کم‌مایه سیاسی یا امتداد راه رهبر انقلاب در سپردن نقش‌ها به جوانان خوش فکر خسته از سیاست‌زدگی‌ها، بین بازگشت به دوران بهانه‌ها در رفتن از زیر بار مسئولیت‌ها یا انتخاب مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی برای حل مشکلات، بین ترسیدن از اخم کدخدا و تعطیلی چرخ کشور یا ایستادن هوشمندانه و فعالانه تا آنجا که دشمن به شکست فاحش اعتراف کند.

جلیلی: اکنون وقت اتلاف فرصت‌ها نیست

وی افزود: اکنون وقت اتلاف فرصت‌ها نیست، اکنون نقش‌آفرینی برای جبران هشت سال رشد صفر، رکود، رشد منفی، بربادرفتن سرمایه‌ها، نابودکردن فناوری‌ها و ازبین بردن اعتمادها است. برای جبران هشت سال بهانه‌تراشی و فرار از مسئولیت. می‌گفتند بدون اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توان واکسن کرونا خرید اما شد. می‌گفتند بدون توافق جدید نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما شد. می‌گفتند بدون برقراری رابطه با فلان قدرت نمی‌توان صادرات غیرنفتی را افزایش داد اما شد. می‌گفتند نمی‌شود به مردم زمین داد اما شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم عزیز اکنون وقت برای بهانه‌تراشی نداریم. یک جهان فرصت پیش‌روی ماست. با سرگرم شدن به اهداف دم دستی و ترفندهای سیاسی و دستکم گرفتن این فرصت‌ها و به سخره گرفتن آن‌ها و با نشناختن ظرفیت مردم این فرصت از دست می‌رود.

جلیلی تأکید کرد: تجربه ۳۵ سال کار من در سیاست خارجی من را به اینجا رسانده‌ است که حل این مسائل اشراف و شجاعت ایستادن مقابل فساد داخلی و فشار خارجی می‌خواهد. با جهش در تولید و نقش‌آفرینی مردم، در عدالت، در فناوری‌های پیشرفته و در روابط گسترده با جهان و معطل دو سه قدرت نماندن. این راه‌حل پشتوانه مردمی می‌خواهد.

وی افزود: هنوز هیچ نشده صدایشان علیه من بلند شده است چون می‌دانند وقتی بیایم به حساب آنان خواهم رسیم. به حساب شرکت‌های دولتی، ولخرجی، اسراف و رانتخواری خواهم رسید. به حضور شما مردم و با پشتوانه شما این مسائل را دنبال می‌کنم.

جلیلی تأکید کرد: جریانی که حد توانایی ایران را آبگوشت بزباش می‌داند، همچنان در حال تهدید توانایی ایران بزرگ است. با چه توان و نیرویی می‌خواهد نگرانی شما را برطرف کند؟ وقتی اعتقاد به نیروی مردم ندارد و به مردم تکیه ندارد و وقتی جوانان را جمع می‌کنیم آنان را به سخره می‌گیرد همان هزاران نفری که ۱۰ سال مطالعه کرده‌اند اما آنان را به سخره می‌گیرد.

وی گفت: من کسی نیستم که در مواجهه با اولین مشکل بهانه بیاورم و با اولین دادوهوار دست از مبارزه با فساد بکشم و با اولین تشر خارجی جا بزنم و دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری‌های پیشرفته بردارم.

انتهای پیام

نظر شما