شناسهٔ خبر: 67486008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پزشکیان و جلیلی درباره اقتصاد چه گفتند؟

آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازنگردند، ما باید باز هم با او مذاکره کنیم؟ عنوان کرد: «اصلا این طور نیست. ما وقتی وارد گفتگو می‌شویم اصولا نباید با یک گزینه وارد شویم. آیا ما در کشور تصمیم بر این داریم که تنها با یک گزینه وارد مذاکره شویم یا گزینه‌های مختلفی در دست داشته باشیم که بخواهیم حرف خودمان را بر اساس عزت حکمت و مصلحت اشاره کردند را در اختیار داشته باشیم.»

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: «شما دیشب در مناظره درباره روند نقدینگی اشتباه گفتید و برعکس می‌گویید؛ شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید؛ وقتی کارشناسی بلد نیستید و می‌گویید باید با کارشناسان صحبت کرد. چیری که اقتصاد را رشد می‌دهد این است که در مقابل تحریم فعال باشید؛ رفتار شما منفعلانه است و شما می‌گویید به اتکای فشار بیرونیِ تحریم، در داخل چانه‌زنی کنم.»

مسعود پزشکیان بیان کرد: «قرار بود تورم را تک رقمی کنند، 3 سال است 2 رقمی است؛ فقط در این مدت پول کشور را زیاد کردیم؛ می‌توانید از کارشناسان بپرسید و یا از بانک مرکزی بگیرید.»

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آیا غیر از وزرای دولت آقای روحانی در ستاد آقای پزشکیان هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه که باعث شد 15 بار همه بگویند تعهدات‌مان را در برجام انجام دادیم و یک‌بار نشد که درباره این مسئله به طرف مقابل شکایت کنید؛ به‌دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها. ما می‌گوییم قرارداد غلط برجام این بود ماشینی که 100 تومن نمی‌ارزید را به 100 میلیارد خریدید و همان را هم به شما نمی‌دهند؛ شما باید درباره‌ی این مسئله طلبکار باشید.»

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه دولت احتمالی‌اش برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی گفت:«بدون کارشناسی و گفتگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می‌داد  اما نمی‌شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.»

پزشکیان درباره برنامه اش برای تثبیت قیمت ها گفت:« به هر کسی که ارز ترجیحی می دهیم یعنی رانت پرداخت می کنیم؛ باید ارز را تک نرخی کرده غیر از بحث دارو و نهاده ها و مواد غذایی مردم، چه کسی گفته ارز ۲۸ هزار تومانی و به دیگری ارز ۴۰ هزار تومانی بدهیم.»

جلیلی با تاکید بر اینکه بسیاری از هزینه‌های غیرضرور دولت باید کاهش پیدا کند، گفت: «انضباط مالی که ما طراحی کردیم بر این اساس است که اگر حیف و میلی در منابع مردم اتفاق می‌افتد دولت باید سفت جلوی آن را بگیرد و یکی از کارهای خوب دولت آقای رئیسی در این خصوص بود.»

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی اظهاراتش گفت: «اینکه 60 درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند برای حکومت پیام دارد. من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. مردم عزیز از شما می‌خواهم که باز هم برای ایران روز جمعه 15 تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترم هستند. مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویش می‌دارم.»

سعید جلیلی در جمع‌بندی این مناظره خاطرنشان کرد: «هنوز هیچ‌ چیز نشده، علیه من فریاد می‌زنند چون می‌دانند به حساب آن‌ها و فساد شرکت‌های دولتی خواهم رسید. من به حضور مردم نیاز دارم و با پشتیبانی مردم این مسائل را دنبال می‌کنم. جریانی که توانایی ایران را در حد آب‌گوشت بزباش می‌داند‌، همچنان در حال تخریب توانایی‌های ماست. من کسی نیستم که با اولین مشکل بهانه بیاورم و دست از مقابله بافساد بکشم و دست از حق مردم ایران از داشتن فناوری بکشم. این حرکت نیازمند پشتیبانی همه‌ی مردم است. مردم ایران انتخاب‌های بزرگ داشته‌اند اختیار یعنی انتخاب بهترین. یک جهان فرصت، یک ایران جهش با ایفای نقش پرشکوه هر ایرانی. فردا در مصلای تهران سایر مسائل را بیان خواهم کرد.»

نظر شما