شناسهٔ خبر: 67484445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تکمیل می شود/

لحظه به لحظه مناظره دوم پزشکیان و جلیلی/ دو کاندیدای مرحله دوم انتخابات 1403 چه گفتند؟ + عکس و فیلم

دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی امشب 12 تیرماه 1403 برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

 

پزشکیان در آخرین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سردار بزرگ کشورمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم.

مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه -۱۲ تیرماه ۱۴۰۳- در دومین مناظره انتخاباتی دور دوم و آخرین مناظره در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با موضوع « اقتصادی» دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای دولت چهاردهم تشریح کرد.

حاج قاسم خار چشم دشمنان بود

پزشکیان گفت: در بحث‌هایی که در مناظره شب گذشته مطرح شد، ظاهرا تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی شهید قاسم سلیمانی طوری ‌بی‌احترامی نسبت داشته‌ایم؛ من ایشان را یک غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم، او الگویی است که جوانان ما بتوانند از آن استفاده کنند و راهش را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با دیدی که ایشان داشت می‌توانیم حل کنیم.

وی گفت: شهید سلیمانی در خارج قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یار و یاور ستم دیدگان بود، فارغ از این که مذهبی یا غیر مذهبی، با حجاب یا بی حجاب بودند روحش شاد و یادش گرامی باد.

پزشکیان درپاسخ به سوال مجری درباره قانون راهبردی مجلس مانع خروج بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کردعلت مخالت شما با این قانون چیست گفت: اینکه گفته شده قانون را قبول نداریم به هیچ وجه درست نیست. ما از اول گفتیم چارچوب قانون اجرا می کنیم. از اول گفتیم سیاست‌های کلی رهبری و مسیری را که داریم می رویم طی خواهیم کرد بنابراین امکان دارد چیزی که قانون است بخواهیم بگوییم اجرا نخواهیم کرد چرا که قدم اول کار اشتباه می شود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که در قانون راهبردی وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم بنابراین یکی از مشکلاتی است که باید با مجلس، شورای امنیت و سیاست‌گذاران مملکت صحبت کنیم و راه حل برون رفت را با این پیشنهادی که هست چگونه می‌شود حل کرد. طبیعتا با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، سیاست خارجی و شورای امنیت صحبت می‌کنیم و به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم، آیا با این روند خواهیم توانست به آن اهداف برسیم یا خیر.

داشتن فقط «یک گزینه» ممکن است منجر به شکست شود

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اگر آمریکایی ها به تعهدات عمل نکردند با این وجود به تعهداتان عمل می کنید؟، گفت:  این که تعهدات عمل نکنند ما به تعهدات عمل کنیم اینگونه نیست. ما وقتی وارد گفت‌وگو می شویم اصولا اگر با یک گزینه وارد شویم این گزینه که اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. آیا در کشور تصمیم بر این داریم با یک گزینه وارد گفت‌وگو شویم یا گزینه دیگری در دست داشته باشیم که بخواهیم حرف مان را عزت، حکمت و  مصلحتی که رهبری اشاره کرده‌اند را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اجرا کنیم؛ همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. حاکمیت و مدیریتی و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف در اختیار داشته باشد. 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چه تغییری خواهید داشت افزود: این به کارهای کارشناسی بر می گردد که باید انجام شود، آیا ما می خواهیم ارتباطمان را با دنیا و مشکلاتمان را کشورها حل کنیم؛ اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلفی که می‌توانیم عزت، حکمت و مصلحت را حفظ کنیم انتخاب کنیم.

وی گفت: اگر ما از این راه می خواهیم برویم و آنها نپذیرند معنی آن این است که ما تا آخر می خواهیم در تحریم‌ها بمانیم؛ آیا به مصلحت کشور است که ما در تحریم ها با این نگاه تا آخر بمانیم و این وضعیت ادامه پیدا کند نهایتا تصمیمی است که گرفته شود. 

هیچ دولتی درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد

پزشکیان گفت: هیچ حاکمیتی و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد و ما مجبوریم برای شکوفایی اول با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات پیدا کنیم و بعد با کشورهایی که در دنیا زندگی می‌کنند. لازم است در این کار از کارشناسان و نخبگانی که در کشور هستند استفاده کینم، هماهنگی و تعامل داشته باشیم و در نتیجه چارچوب های قانونی که این مسیر را تصحیح کند و به طرف آن حرکت کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این مجری که با این نکاتی که گفتید می‌توانید تمام تحریم‌ها را لغو کنید، اظهار داشت: هیچ وقت قرار نیست که تمام تحریم ها را لغو کنیم یا نکنیم. گفت‌وگو و مذاکره است و در آن بستگی دارد آنها چه می‌دهند و ما چه می‌دهیم. این چیزی نیست که صد در صد می رویم و تمام مسایل را حل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم ما مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مورد نظر را در اختیار داشته باشیم، آن چیزی که مصلحت جامعه باشد و رشد و پویایی کشور در آن را در اختیار داشته باشیم که این را کارشناسان داخلی باید در بیاورند. کارشناسان باید راه برون رفت از این مساله را در بیاورند تا از بن‌بست بیرون بیاییم. من معتقدم که از بن‌بست باید بیرون بیاییم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

مردم شرایط را خودتان مقایسه کنند و رای دهید

پزشکیان گفت: اینکه برادرمان می‌گویند این آمار غلط است روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد با هم فرق دارد آن چیزی که من دیروز به شما نشان دادم این بود که پولی که در دولت رئیسی چاپ شده است، یک وقتی ۲+۲ می‌شود چهار،‌ یک وقتی ۴+۴ می‌شود ۸، این رشد با هم فرق دارد؛ اینکه ما چقدر پول مملکت را در این دوره اضافه کرده‌ایم آمارش مشخص است بروند از کارشناسان و از بانک مرکزی بپرسند. زندگی مردم هم مشخص است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: شما الان در زندگی‌تان با پولتان می‌توانید گوشت بخرید، نان بخرید، خانه بخرید، ماشین بخرید، چطور شده اینها اجازه ندادند پول زیاد شود روند هم که مشکل ندارد، پس چرا شما گرفتار شده‌اید، چرا نمی‌توانید در این مملکت خانه کرایه کنید، چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند چرا بازنشسته می‌آید دم مجلس و او را کتک می‌زنند.

درباره اشتغال و مسکن چه کرده‌اند؟

پزشکیان بیان کرد: اگر شما می‌گوید فلان کار را کرده‌اید پس کجاست؟ مگر در دولت رئیسی نمی‌گفتند اشتغال دو برابر خواهد شد، مگر نمی‌گفتند سالی یک میلیون مسکن درست خواهیم کرد و تازه مجوز داده‌اند و در این سه سال ۹۰۰ هزار واحد بوده است. 

وی ادامه داد: قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست کنند، قرار بود تورم را تک‌رقمی کنند، سه سال است که تورم بالای ۴۰ درصد است یعنی پدر مردم با این تورم درآمده است؛ حقوق را ۲۰ یا ۱۵ درصد اضافه کرده‌اند. بعد هم می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم برنامه را می‌دادید به آقای رئیسی تا اجرا کند، مگر شما با او نبودید. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم شما زمان آقای خاتمی زندگی‌تان بهتر از این بود یا نبود حالا هر آماری که اینها می‌خواهند بدهند. آیا زندگی‌تان، شغل‌تان، راحتی‌تان و گرانی‌ آیا اینگونه بود که اینها می‌گویند. اگر این گونه بود که حق با این‌ها است اگر اینگونه نیست بدانید که این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند ما این کار را می‌کنیم شما بلد نیستید و ما بلد هستیم کل بلد بودن اینها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است، ۴ تا کاغذ را بررسی می‌کرده است، چند نفر کارمند زیر نظر او کار می‌کردند که می‌گوید من مدیریت کرده‌ام.

پزشکیان گفت: آدمی که یک اداره را مدیریت نکرده است، ۱۰ نفر آدم زیر دست او کار نکرده‌اند، آمده و برای مملکت می‌گوید که من برنامه دارم من دیروز از برادرم (جلیلی) سوال کردم که آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت.

وی افزود: اگر دولت رئیسی برنامه داشت برنامه‌ای که شما آوردید چیست؟ یعنی می‌خواهید سیستم‌ها از نو تکرار کنید یا برنامه رئیسی را می‌خواهید ادامه دهید. اگر می‌خواهید برنامه دولت آقای رئیسی و قانون را ادعا می‌کنند می‌خواهند اجرا کند این حرف‌ها چیست که می‌زنند؛ از طرفی می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید از طرفی می‌گوید من برنامه که وجود دارد پس این برنامه که وجود دارد پس این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟

FATF را قبول نمی کنند اما می‌خواهند با دنیا رابطه بگیرند

پزشکیان اظهار داشت: لطفا ایشان (جلیلی) بگویند برنامه‌شان چیست؟ می‌خواهید من ۱۰۰ تا کتاب در زمینه برنامه بیاورم؛ همین دیروز نزدیک به ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما و دولت ما و آنچه که دادیم دفاع کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینها یک عده‌ هستند که در جایی به اسم دولت سایه نشسته‌اند و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم. اگر کنار بایستید و این حرف‌ها را بزنید که مالیات ندارد، در تئوری هر حرفی را می‌توان بیان کرد. شما دولت آقای خاتمی را با حرف‌هایی که الان می‌زنید مقایسه کنید و مردم خودشان قضاوت کنند.

وی خطاب به مردم گفت: اگر شما می‌خواهید رای بدهید این حرف‌ها را که یک گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند که می‌توانند دنیا را درست کنند و در مورد تحریم‌ها هم قرار است تا زمانی که آنها کوتاه نیایند اینها هم کوتاه نیایند، FATF را هم با این روند قبول نخواهند کرد و بعد هم می‌گویند ما با دنیا رابطه داریم.

پزشکیان خطاب به اقتصاددانان و کارخانه‌داران عنوان کرد: خداوکیلی اگر راست می‌گویند روز جمعه به اینها رای بدهید و همه چیز تمام شود.

ادامه‌ دولت روحانی نیستم؛ این تهمت است

پزشکیان با بیان این که تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم، گفت: قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی، امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را به دیگران می‌دهیم. مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم؛ اما نتیجه آن این طور است که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود. من تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد.

وی با بیان این که علت وضعیت فعلی مدیران نالایق و بی‌تجربه و غیرکارشناس هستند اظهار داشت: می‌گویند آنها که دور من جمع شده‌اند بد هستند. دور شما چه کسانی جمع شده‌اند؟ آنها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

برنامه‌ریزی آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان ادامه داد: جلوی دیدگان مردم دارد تهمت می زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم. جلوی دیدگان مردم به افرادی که نیستند تهمت می زنند. حاضر نیست رو در رو با آنها بحث کند.

وی افزود: مردم عزیز شب گذشته دو مسیر و تفاوت هایش را دیدید. یکی سیاستگذاری از بالا توسط گروهی محدود بود و دیگری سیاستگذاری با مشارکت و بهره برداری از خرد جمعی؛ من برنامه ریزی آمرانه را قبول ندارم؛ تصمیم باید با مشارکت بخش خصوصی و اندیشکده‌ها باشد. برنامه‌ریزی در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد. من به این شیوه پایان خواهم داد. چنانچه در بهداشت و درمان این کار را انجام دادم. 

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: ما با سه گانه فکر غلط، مدیر غلط و عملکرد غلط روبه رو هستیم، ما امنیت عراق را فراهم کردیم، ولی بازارش را دیگران گرفتند، این حاصل فکر غلط است، فکر و مدیر غلط یعنی مذاکره‌کننده‌ای که کشور را زیر قطعنامه سازمان ملل می برد.

وی گام اول در بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رفع تحریم‌ها دانست و توضیح داد: من رفع تحریم را در برنامه دارم، اما همه مشکلات کشور تحریم‌های آمریکا نیست. همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم؛ مسأله اقتصاد کشور مدیران غلط، فکر غلط و عملکرد غلط است، ما این رویه را تغییر خواهیم داد؛ من اصول خودم را بیان کرده ام و بیش از ۱۴۰ اقتصاددان تایید کرده‌اند. 

 دروغ نمی‌گویم؛ وعده رویایی نمی‌دهم 

پزشکیان افزود: من تعامل با جهان و شایسته گزینی اصلاح خواهم کرد. خیال می‌کنند بدون رابطه با دنیا به رشد ۸ درصدی برسیم. من تعهد می کنم تصمیم های حساس را با مشارکت مردم بگیرم. من تعهد می کنم ارتباطات با دنیا را دوباره برقرار کنم و برای رفع تحریم های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم. من تعهد می کنم به دنبال عدالت و رفع تبعیض باشم تا هیچ خانواده ایرانی نگران نباشد. 

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم.

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: دیروز قافیه را باختید، ایشان به من می گوید حزبی هستم، کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود به مردم دروغ می‌گوید، چون من حزبی نیستم، من به مشارکت مردم معتقدم، من بر اساس حزب و گروه نیامده‌ام.

وی گفت: آقای جلیلی چون دیروز قافیه را باخته امروز آمده که باید جواب این سوال ها را بدهم. ۴ دقیقه دائم تهمت زده است. به من تهمت زده جواب سوال شما را نداده است. جواب سوال شما را داده دائم به من گفته شما حزب هستید. ایشان می گوید من حزب هستم یک دروغ واضح است، رئیس جمهوری که می‌خواهد فردا رئیس جمهور شود می گوید من حزبی هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من حزبی نیستم و همه می‌دانند و این را گفته ام. جلوی دیدگان مردم به من تهمت می زند. فردی که می‌خواهد فردا رییس جمهور شود مثل آب خوردن به آدمها تهمت می زند، فردا معلوم نیست چه بلایی سر مردم می خواهد بیاورد. به من می‌گوید که مردمی نیستم

۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم

پزشکیان گفت: من رئیس دانشگاه بودم. اینها که ادعا می‌کنند بسیجی هستند، من رئیس دانشگاه بودم جراح قلب بودم و همسرم فوت کرده بود، اما دو پسر خودم را به کوه های کلیبر برای ساختن خانه بهداشت کارگری می کردند. ۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم و با مشارکت مردم این کار را کردم.به مشارکت مردم معتقدم، ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار برای مردم ساختم.

وی تاکید کرد: من بر اساس حزب و گروه بالا نیامدم. من با مردم بالا آمدم، اما رئیس جمهوری که می خواهد فردا رئیس جمهور شود مثل آب خوردن جلوی چشم مردم تهمت می‌زند ببین با مردم چکار می‌تواند بکند. من نه حزبم، نه جناح و نه دسته ام. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما (جلیلی) خودتان می‌گویید که دولت سایه هستید من که نمی گویم. شما می گویید و تخریب می کنید؛ آقای جلیلی می گوید دور و بر من این آدم‌ها جمع شده اند. بیشتر گروه حامی قالیباف الان با من کار می کنند. بیشتر گروه مدیران شهید رئیسی دارند الان با من کار می کنند، اینها همه دولت فلان هستند. بارها گفته ام که راهم راه امام علی (ع) است. مسیر حکومتی که باید اجرا شود راهی است که حضرت علی (ع) در خطبه اش به مالک گفته است.

مردم همه زندگی من هستند

پزشکیان توضیح داد: شاخص مردم هستند. با همه این دعواهایی که کردیم ۴۰ درصد مردم پای صندوق های رای آمدند ۶۰ درصد فعلا ما را قبول ندارند، پس مردم با ما مشکل دارند، این تفکر هم بیاید مشارکت ۱۰ تا ۲۰ درصد می شود یعنی ۲۰ درصد می‌خواهد بر مردم حکومت کند. 

وی افزود: ایشان (جلیلی) می‌گوید من با مسکن مهر مخالفم چه کسی گفته من مخالف هستم؛ یک آدمی مخالفت کرد به من چه ارتباطی دارد. این هم تهمت دیگری است؛ مردم ببینید اینها چه کسانی هستند، تمام زندگی من مردم هستند. اما کار اینها تهمت زدن است.

باید از پول دارها گرفت و به طبقه ضعیف کمک کرد

پزشکیان در پاسخ این سوال مجری که شما گفتید که اگر یارانه‌ها قطع شود و به دهک‌های پایین داده شود مشکلات اقتصادی حل می‌شود و در جای دیگری گفته‌اید مبلغ ۴۵ هزارتومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرد، بگویید قرار است این شیوه پرداخت یارانه در دولت متوقف شود و اگر قرار است به بعضی دهک ها پرداخت شود کدام دهک ها را حذف خواهید کرد، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی با حذف یارانه حل نمی شود، من چنین چیزی را نگفته ام. حرف هایی که شما از رسانه ها اینجا اعلام می کنید. دیروز هم گفتم که رسانه ای اعلام کرد که ما گفته ایم که مولوی عبدالحمید بزرگ سیستان و بلوچستان به او بی احترامی کردیم که بعد مشخص شد که پول گرفته اند. بعد رجا نیوز که مدعی اصولگرایی است آنها را پخش کرد و آدم هایی که با آنها بودند گفته بودند فلانی این را گفته است که بعد طرف گفت اشتباه و غلط کردم. 

وی توضیح داد: این که رسانه‌ها می گویند یک بحث است از خود من بپرس که شما چه میگویید. من اعتقاد دارم در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی شب نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد؛ قانون است باید برای مردم مسکن درست می کردند. قانون است باید درمان و آموزش آن را تامین می‌کردند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها در خیابان‌ها گدایی می کنند و شب در بیغوله‌ها می‌خوابند و ما راحت اینجا ادعا می کنیم که خیلی کارها انجام می دهیم، حاکمیت وظیفه دارد آنهایی که گرفتارند و زندگی خود را تامین کنند به هر شکل ممکن باید مشکلشان حل شود. 

ادعا می کردیم که مملکت را می خواهیم گلستان کنیم

پزشکیان در پاسخ این سوال که شما این پرداخت یارانه را ادامه خواهید داد، گفت: باید مشکل را حل کند. هر طوری که شده وظیفه حاکمیت این است که نگذارد کسی آواره و بی‌خانمان بماند. نگذارد کسی گرسنه بماند؛ نگذارد که او خانواده و بچه هایش از بهداشت و آموزش بی‌بهره باشد؛ این قانون جمهوری اسلامی است. 

وی بیان کرد: زمانی که ما این قانون را می نوشتیم ادعا می کردیم که مملکت را می خواهیم گلستان کنیم، اما الان چه کار انجام دادیم. بنابراین طبیعی است که به من نباید یارانه بدهند طبیعی است یارانه فردی که ماشین‌های آنچنانی سوار می‌شود را باید قطع کنند و به فرد دیگر بدهند. چه کسی گفته باید به من پول دهند و به آن یکی ندهند، نتواند نان شب خود را پیدا کند. در خیلی جاها برای نان خریدن پول قرض می‌گیرند.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: این نگاه اعتقادی که دارم و کاری که تا الان در زندگی کردم که این عزیز (جلیلی) می‌گوید که تو مردم را قبول نداری، من تا الان از یک مریض برای جراحی یک ریال پول نگرفته ام، خیلی از دوستان می‌گفتند از بیمارستان بیرون بیا سهام بخر، گفتم من بخش خصوصی نمی‌روم گفتند بازنشسته شدی برو گفتم بازنشسته ام شدم نمی‌روم، من محرومین را درمان می‌کنم شما بروید پولداران را درمان کنید. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: در حکومت اگر من قدرت را دست بگیرم نمی گذارم فقرا و محرومین گرسنه شب سر بر بالین بگذارند. روش من این طور است که از کسی که پولدار است خواهم گرفت و به آن کسی که پولدار نیست خواهم داد، که برای این کار دهها راه وجود دارد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت : اولین قدم شناسایی مسائل است. شما (جلیلی) از نظر علمی و مدیریتی که می گویید نقشه دارم، نقشه بدون ارزیابی وضعیت موجود روی هوا است. اول باید بدانیم با چه مواجه هستیم کجا است و چگونه است. 

وی گفت: در جمهوری اسلامی نقشه ای برای این کارها وجود ندارد و به همه یارانه می‌دهند، اول باید بدانیم که به چه کسانی یارانه بدهیم به چه کسانی ندهیم. این روش آمار و اطلاعات و داده می خواهد، در نهایت براساس شناخت باید جلو برویم و بدانیم چه منابعی داریم.

پزشکیان در پاسخ سوال مجری مبنی بر اینکه شما سه سال قبل در یک جلسه دانشجویی اشاره کرده بودید در همین بنزینی که اینها گران کرده بودند بنده معتقد بودم که قیمت بنزین را به قیمت بازار آزاد بدهند یعنی همان ۲۰ یا ۲۵ هزار تومان، اما بیایند و به ازای هر فرد بگویند هر فرد ایرانی ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است، اگر مصرف نکرد در بازار بفروشد. رئیس ستاد شما هم اشاره کرده که هر قیمتی برای بنزین، گازوئیل، برق و وسایل حامل‌های انرژی اگر کارشناسی طرح شود با آرامش و همکاری مردم این قیمت‌ها جا خواهد افتاد. سوال من مشخصاً این است که آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقا مطرح کرده‌ بودید و تغییر کرده است؟ خطاب به مردم گفت: مردم عزیز بدانید برادرمان (جلیلی) که می‌خواهد رئیس جمهور شود، دولت (سیزدهم) با تمام قوایش اعم از استانداران، دهیاران، و بخشدارانش در روستا کار می‌کنند و یک عده‌ای را هم تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چه می‌شود.

وی در ارتباط با انرژی بیان کرد: اینکه من در یک جلسه دانشجویی حرفی را بیان کرده‌ام بله گفته‌ام. اینکه در حاکمیت می‌خواهید چه کنید جلسه دانشجویی که نیست، حاکمیت است. ما پرت انرژی داریم این انرژی را بیشتر پولدارها که خانه بیشتر، منابع بیشتر، ماشین و امکانات بیشتری دارند مصرف می‌کنند؛ آن وقت   هزینه‌ها را افزادی می‌دهند که برق و بنزین کمتر مصرف می‌کنند، خانه‌شان یک لامپ دارد؛ حاکمیت یارانه را به افرادی می‌دهد که پولدار هستند. اگر قرار است این مساله عادلانه حل شود این پول باید عادلانه داده شود به من که پولدار هستم هم بدهند به کسی که مصرف نکرده هم بدهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بدون نظر کارشناسی و بحث گفت وگو با مردم نباید چنین اتفاقاتی بیافتد، اما قرار نیست آن روستایی و کسی که یک اتاق دارد و ماشین ندارد و ۴ بچه هم دارد، همان یارانه را به کسانی که پولدار هستند چندین ماشین‌ دارند، بدهیم، آنها این گونه مصرف کنند و و افراد دیگر هزینه گرانی‌اش را بدهند، به آنها باید حقشان را بدهیم.

پزشکیان افزود: ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که بتوانیم مشکل افرادی را که در این گرانی یارانه که برای یک عده خاص در برق، گاز می‌دهند حقشان و سهمشان را بدهند.

وی در پاسخ به سوال مجری که شما به راه حل مشخصی در این زمینه رسیده‌اید، گفت: ‌من آن زمان در دولت نبودم، در ارتباط با اینکه تصمیم و نگاهم این است که اگر عدالت وجود دارد اول باید آن محروم را دید، آن فردی را دید که جان و زندگی خود را در انقلاب و جنگ می‌گذارد. پس اگر قرار است به من یارانه بدهند اول باید به آن فرد محروم داده شود، بعد اگر نوبت رسید به من هم بدهند هیچ اشکالی هم ندارد، اما نباید با سوبسید دادن به من، سفره نان و زندگی او را ساقط کنند و بعد به گدایی بیندازند این نگاه کلی است.

وی اضافه کرد: آنچه که در قانون است و آنچه که باید با کارشناسی نشست و حل کرد این است که ما باید روزی این کار را انجام بدهیم و  یارانه‌ای را که به یک عده می‌دهیم و به یک عده نمی‌دهیم عادلانه کنیم. چرا باید من که خانه‌ام ۱۰ اتاق و ۱۰۰ تا چراغ دارد همان پول را بگیرم و کسی که خانه‌اش یک چراغ دارد هم همان را بدهند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چرا خانه من استخر داشته باشد و وسایل گرمایش و سرمایش داشته باشد، گاز مصرف کنم همان سوبسید را در گاز به من بدهند که به یک روستایی بدبخت می‌دهند. اگر ما نگاه ما عادلانه است و اگر قرار است یارانه  بدهیم به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم و از من پول مصرف اضافه را بگیرند. اینکه چگونه باید کاری کرد که آدم‌ها صدمه نبینند نیاز به کار کارشناسی دارد در قانون هم آمده است که باید آن را اجرا کرد.

ارز ترجیحی رانت ایجاد می‌کند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که اگر توافقی بدست نیاید و تحریم ها باقی ماند اولین اقدام شما برای مهار تورم و تثبیت قیمت ها چیست؟ گفت: بحث هایی را آقای دکتر (جلیل) گفتند باید جواب بدهم بعد وارد موضوع شوم؛ این تورم را به شما نشان دهم. در دولت شهید رئیسی وضعیتی مسکنی بود که باید درست می شد و فقط مجوز دادند و ساخته هم نشد و این طرحی است که آقای دکتر (جلیلی) می گویند که تازه اگر بدهند. اگر زمین را بدهند یعنی اگر زمین هم داده شود با این حقوق ها کارمندان که حداقل برای یک خانه صدمتری یک میلیارد پول می‌خواهد. یک میلیارد را از کجا می خواهند بدهند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون می سازیم من می گویم آنها اگر بعد از ۸ سال هم یک میلیون با این روش می ساختند؛ آن وقت، چرا به مردم راست نگفتند. این که ما می گوییم این کارها را خواهیم کرد. ما که قانون ها را داریم چرا اجرا نمی کنند.  

وی اظهار داشت: من وزیر بودم قانون وجود داشت متاسفانه قانون را عمل نمی‌کردند، چون پول را مجلس نمی‌گذاشت قانون اجرا نمی‌شد و نهایتا می‌گفتند قانون را اجرا نکردیم. منابع برای این کار گذاشته نشود هیچ دولتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. منابع را از کجا می‌خواهند بگذارند. حقوق کارمند را درست بدهند که بتواند یک مقدار ذخیره کند که بعد با ذخیره‌اش بتواند خانه بخرد و از بانک وام بگیرد و وام را پس دهد. با این حقوقی که به کارمندان می‌دهیم صد سال دیگر هم نمی توانند در تهران خانه بسازند.

پزشکیان در رابطه با تثبیت قیمت‌ها، گفت: اول باید بدانیم علت تورم چیست؟ علت آن دولتی است که از جیب مردم پول را بر می‌دارد. دولت بزرگ می‌شود در نتیجه ناترازی به وجود می‌آید در ناترازی مجبور به چاپ پول هستند و دولت از بانک ها پول اضافه بر می‌دارد، کاری که در این قدم انجام دهیم یک مساله ای وجود دارد یعنی اگر ما بتوانیم ارز وارد مملکت کنیم و صادرات کنیم می توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم و فشار را از مردم برداریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به محاصره تحریمی که وجود دارد باید بگویم که تحریم چه بلایی سرما آورده است. در زمانی که تحریم است نهایتا قیمت ها گران می شود و معاملات شکل نمی گیرد گرانی به وجود می آید و باعث می شود که دولت دست به جیب مردم ببرد. کاری که در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحریم ها می توانیم انجام دهیم  یک اصلاح ناترازی در انرژی، گاز و ارز و مدیریت است یعنی سه عاملی است که باید روی آن کار کنیم. ما الان به مقدار زیادی یارانه بنزین و برق می دهیم اگر بتوانیم هزینه آن را کنترل کنیم می توانیم از آن به بهداشت و درمان و مسایل و معیشت مردم برسیم. 

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزی که اینگونه به مردم پرداخت می کنیم ارز ترجیحی، به هرکس که ارز ترجیمی داده می‌شود به آنها رانت می‌دهند. ما باید ارز را تک نرخی کنیم غیر از بحث دارو و نهادها و مواد غذایی مردم ارتباط دارد. 

دولت نباید در بازار ارز دخالت کند

پزشکیان درباره مقابله با رانت ارزی گفت: ارز را باید تک نرخی می کنیم و بازار تصمیم می گیرد. چه کسی گفته به عده ای ارز ترجیحی داده شود و به بعضی ها ارز ۴۰ هزار تومانی داده شود. اگر بازار را آزاد بگذاریم دولت این حاکمیت را بردارد. الان یکی جنس می فروشد و صادر می کند دولت می گوید این را که صادر کردی باید به ارز فلان قیمت به من بدهید الان برای پتروشیمی ها صرف نمی کند؛ اگر در داخل بفروشد بیشتر برایش می ارزد. از این طرف ارز واقعی را می خواهند از طرف دیگر رفتی جنس فروختی به این قیمتی که می گوییم بدهید. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا اقتصاد روز به روز بدتر می شود برای این که دولت در بازار دخالت می کند دولت نباید در ارز دخالت کند آن چیزی که باید یارانه بدهد دارو و کالاهای اساسی است که مردم مشکل پیدا نکنند بقیه را بازار خود را تنظیم می کند و مشکلی پیش نمیآید.

وی گفت: برادرمان (جلیلی) اطلاعات غلط درخصوص مسکن می‌دهند آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم توهم برداشته بود. آیا الان باز می‌خواهد سبد بدهد من هم خواهم داد؛ اما به چه گروهی با چه پولی با چه مقدار منابعی و چگونه این کار را انجام خواهیم داد. وضعیت دولت آقای رئیسی و تورم ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است. بانک مرکزی می‌گوید آمار تورم ۵۲ درصد است بدترین وضعیت تورم در این دولت اتفاق افتاده است.

پزشکیان افزود: مردم عزیز شما ببینید آیا سفره‌هایتان با ۱۰ برابر کردن بهتر شده است؛ اگر حق با ایشان (جلیلی) است به او رای بدهید، اما اگر بدتر شده است، تصمیم بگیرید، همین الان هم با شما صادق نیستند و حرف‌هایی می‌زنند که فردا یا اجرا نخواهند کرد و یا نخواهند توانست که اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال مجری که وقتی به اظهارنظر اطرافیان جنابعالی نگاه می‌کنیم نکاتی جلب توجه می‌کنند از جمله اینکه یکی از اعضای ستاد شما که قبلا وزیر راه و شهرسازی بودند چند سال قبل در یکی از برنامه‌های تلویزیون گفتند دخالت دولت در بحث اجاره نشینی باعث فساد می‌شود. رئیس ستاد شما هم که زمانی وزیر شهرسازی بودند شبیه همین اظهار نظر را مطرح کرد و گفته است راه حل مسکن خروج دولت است. به هر حال قانون ساخت یک میلیون مسکن را در سال برای دولت الزام کرده است برنامه دولت شما برای اجرای قانون و ساخت مسکن و مدیریت اجاره‌بها چیست؛ تصریح کرد: برنامه من اجرای قانون و چیزی است که در قانون آمده است. وقتی می‌گویید طرفداران من، در طرفداران من راست و چپ و مذهبی و بی‌تفاوت و نگاه ، آدمی که نماز هم نمی‌خواند وجود دارد، او طرفدار است آمده است و نظر هم دارد. 

وی ادامه داد: قانون را اجرا خواهم کرد آن چیزی که از نظر قانون در اختیار باشد. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود یک میلیون مسکن درست می‌کند، مجلس هم گفته بود این مسکن را بسازید اما منابع را قرار نداده بودند نتیجه آن هم همین وضعیت مسکنی است که وجود دارد. آماری که نشان می‌دهد کل مجوزهایی مسکنی است که زمان دولت شهید رئیسی داده شده است که تقریباً فرقی با قبل از آن هم ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به این دلیل که پول نداشتند وعده دادند اما نتوانستند اجرا کنند. اگر من هم وعده بدهم و بگویم یک میلیون مسکن درست می‌کنم و بعد نتوانیم این کار را انجام دهیم می‌شود همان حرف‌هایی می‌شود که همیشه بیان کرده‌ایم اما نتوانستیم انجام دهیم. 

پزشکیان اظهار کرد: آن زمان می‌گفتند ما یک میلیون مسکن درست می‌کنیم یک میلیون شغل می‌دهیم و تورم را تک‌رقمی می‌کنیم آیا این کار شد؟ این وضعیت تورم ما است. من طبق آنچه که قانون در اختیارم قرار داده و آنچه که اینها مدعی بودند را در حد توانم اجرا خواهم کرد من خارج از قانون کاری نمی‌توانم انجام دهم.

آمایش سرزمینی را اجرا نکنیم تهران با فاجعه روبه‌رو خواهد شد

پزشکیان گفت: در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده است بنابراین بوده که اجازه ندهیم شهرهای بزرگ بزرگتر شوند بنابراین بوده روستاها را طوری توسعه دهیم که از روستاها بلند نشوند به حاشیه نشینی بیایند و از حاشیه‌نشینی اینگونه شهر بزرگ شود و شما بخواهید مسکن درست کنید. مشخص است وقتی همه به آنجا آمدند قیمت زمین بالا می‌رود و با وضعیت اقتصاد مملکت وضعیت به کجا خواهد رسید. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: علاوه بر اینکه راهی که شهید رئیسی ادامه داده و قانون اجازه داده را پیگیری خواهم کرد بلکه آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است را به شدت پیگیری خواهم کرد تلاش خواهیم کرد توسعه متوازن به وجود بیاید. تهران در سال‌های نه‌چندان دور مشکل آب پیدا خواهد کرد، همین الان از نظر محیط زیست نشست زمین دارد و بسیاری از منابع زیرزمینی در حال اتمام است. اگر آمایش سرزمینی در تهران اجرا نکنیم با فاجعه روبه رو خواهد شد.

باید جلوی تورم را بگیریم

پزشکیان در پاسخ این سوال که آیا اجاره مسکن را با همین طرح ساخت مسکنی که اشاره می‌فرمایید انجام خواهد داد؟ گفت: ما باید در طرح آمایش به کسانی که کار می‌کنند بتوانیم پول به کارکنان پرداخت کنیم که در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. چه چیزی باعث می‌شود قیمت اجاره مسکن بالا می‌رود آیا غیر از تورم؟ تورم را چه کسی درست کرده است دولت درست کرده است؛ باید حقوقی که به کارکنان می‌دهیم براساس تورم بدهیم.

وی ادامه داد: وقتی دولت‌ها -فرقی هم نمی‌کند چه دولت شهید رئیسی چه دولت روحانی و چه سایر دولت‌ها - براساس تورم پول‌ها را پرداخت نمی‌کنند مشکل ایجاد می‌شود بعد می‌گویند ما می‌خواهیم مشکل حل کنیم. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌تواند آن یک مشکلش را حل کند و فقط یکی مشکلش را حل می‌کند. اگر ما هنر کنیم و قدرت داشته باشیم و جلوی تورم را بگیریم که باید هم بگیریم و به کسی که نمی‌تواند حتی خانه اجاره کند کمک کنیم و حقوقش را متناسب با آن اجرا کنیم تعدادی از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

اگر بازار آزاد است باید واکسن را هم آزاد می‌کردند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا با واردات خودرو موافق هستید یا مخالف. اگر موافق هستید ارز مورد نیاز آن را از کجا تامین خواهید کرد، گفت: من آن زمانی هم که وزیر بودم این اعتقاد را داشتم ما بازار را بسته‌ایم. وقتی واکسن‌ تولید می‌کردیم دولت قیمت گذاری می‌کرد و می‌گفت شما با این قیمت باید بفروشید همان واکسنی را که تولید می‌کردیم اگر تولید نمی‌کردیم و می‌خواستیم وارد کنیم باید ۱۰۰ برابر خرید می‌کردیم. دولت اجازه نمی‌داد ما در واکسن رقابت کنیم و مغزها و استعداهای ما را با حقوق‌ها کم در سیستم نگه می‌داشت، اما مرزها را بسته بود و به اسم بازار آزاد جنس‌هایی را که تولید می‌کرد و به بازار می‌داد با قیمت‌های آنچنانی که می‌بینید تحویل مردم می‌داد با کیفیتی که وجود دارد.

وی افزود: اگر بازار آزاد است اجازه می‌دادند واکسن هم آزاد شود و این یکی را هم ‌آزاد می‌کردند. واکسنی که مزیت مملکت ما بود دولت قیمت‌گذاری می‌کرد و ماشینی که در حقیقت مزیت ما نیست و اگر به خارج بفرستیم باید نصف قیمت که سهل است یک چهارم قیمت هم نمی‌خرند، مرزها را بسته‌ایم و این جنس را به مردم تحویل می‌دهیم.

به کجا رسیدیم که به واردات ماشین دست دوم رضایت دادیم

پزشکیان بیان کرد: الان هم قانون وجود دارد که نگذاشته‌اند، البته آن موقع می‌گفتند ماشین‌هایی که می‌خواهیم وارد کنیم ماشین‌های دست دوم وارد کنیم، ما در این مملکت به کجا رسیده‌ایم که به ماشین دست دوم رضایت داده‌ایم اما همین هم اجازه نمی‌دهند که وارد شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در این روند هم خیلی آدم‌های هستند که خودشان دلار دارند و اگر اجازه بدهید همان آدم‌ها با دلاری که دارند می‌توانند ماشین وارد مملکت کنند. چرا نمی‌گذاریم و آنهایی هم که وارد می‌کنند دست یک عده رانتخوار است.

وی خاطرنشان کرد: همین بحث‌هایی که دکتر (جلیلی) می‌گویند ما جلوی آن را می‌گیریم و شفاف می‌کنیم، یک عده افراد رانتخوار خصوصی با پول‌هایی که از آنجا برمی‌گردانند همه ماشین‌ها را از چین وارد کرده‌اند و اگر به قیمت این ماشین‌ها نگاه کنید اینجا به چند برابر به مردم ماشین را می‌فروشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی به مردم پول می‌دهیم پول ایرانی می‌دهیم پولی که ارزش آن یک‌صدم شده است، اما وقتی می‌گوید جنس خارجی بخرید خودمان وقتی می‌خواهیم بفروشیم قیمت آن را ۱۰ برابر می‌کنیم. مردم را از زندگی ساده‌ای که باید بتوانند داشته باشند محروم کرده‌ایم.

دولت در بازار نباید مداخله کند 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو را آزاد می‌کنید، گفت: واردات خودرو با ارزهایی که آنها دارند باید آزاد شود و به مملکت بیاید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه اگر کسی ارز نداشت و می‌خواست در داخل خودرویی بخرد آیا شما آزاد می‌کنید، عنوان کرد: در داخل اگر کسی بخواهد خودرو بخرد رقابت است، اگر شما رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد مملکت شوند خود به خود این بازار خود را تنظیم می‌کند.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که ارز آن را از کجا تامین می‌کنید؛ عنوان کرد:‌ اگر بتوانیم ارز کالاهای اساسی، دارو و غذا را تنظیم کنیم بازار آزاد خودش تنظیم می‌کند و لازم نیست دولت دخالت کند، آن چیزی که ما باید دخالت کنند و اجازه ندهیم مردم مشکل پیدا کنیم دارو و کالاهای اساسی مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت ارز برای پشتیبانی از دارو و کالای اساسی را باید تامین کند بقیه را به بازار بدهد بازار خودش، خودش را کنترل خواهد کرد؛ چرا او باید دخالت کند. ارز هر چقدر باشد، یکی انتخاب می‌کند ماشین بیاورد یکی انتخاب می‌کند کارخانه‌اش را درست کند؛ دولت باید دست از دخالت در قیمت‌گذاری‌ها و مسائل دیگر درست بردارد و مداخله در بازار نکند.

خدمات درمانی بازنشسته‌ها باید رایگان شود

پزشکیان درباره کاهش بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی در دولت خودش گفت: در نظر کارشناسان ایشان (جلیلی) بین لندکروز و ۴۰۵ تفاوتی وجود ندارد و کیفیت آنها یکی است (جلیلی در این لحظه خواست که پزشکیان اسم کارشناس را بگوید چون چنین کارشناسی ندارد) 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مساله بازنشستگی گفت: در برنامه هفتم توسعه حکمی را تصویب کردیم و دولت را موظف کردیم این کار را بکند. بازنشسته ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند و هزینه سلامت برای آنها وجود نداشته باشد. بر اساس تورم باید حقوق بازنشسته ها را افزایش دهیم تا قدرت خریدشان متعادل شود. یک سری تسهیلات را در تمام دنیا درباره حمل و نقل و سفر و گردشگری به این افراد تخصیص می دهند تا از باقیمانده عمرشان لذت ببرند. نهاد تنظیم‌گر باید مجموعه نیازهای آنها را در نظر بگیرد. 

وی با تاکید بر این که مدیریت سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد توضیح داد: دولت نزدیک ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان می دهد و دیگر امکان ادامه ندارد، ساختار و سرمایه های بازنشستگان باید مدیریت و کنترل شود تا سرمایه هایشان هدر نرود. باید کارخانه ها و شرکت‌ها وساختمانهایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری مدیریت شوند که به بهره‌وری برسد نه اینکه ضرر بدهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نباید هیات‌مدیره صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های وابسته به آن، حزبی و جناحی باشد که به صندوق‌ها و شرکت‌های زیان‌ده تبدیل شوند. 

با یک سازمان جدید نباید برای دولت هزینه درست کنیم

پزشکیان با تاکید بر این که نهاد تنظیم‌گر باید در درون خود سیستم باشد، گفت: نباید با یک سازمان جدید برای دولت هزینه درست کنیم. در ادارات ما بعضی ها نیم ساعت هم کار نمی کنند. هزینه دولت باید کنترل شود. وقتی یک کاری انجام شود باید یک نفر پول بگیرد و پرداخت بر اساس عملکرد باشد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریافزود: آقای جلیلی می‌گوید ما برنامه داریم. از نظر علمی هرکاری باید تیم خودش را داشته باشد. ایشان از کجا پول آوردند که با کارشناس‌ها نشستند برنامه نوشتند؛ برنامه را چهار استاد هیات علمی دانشگاه که نمی‌توانند بنویسند؛ برنامه نویس باید بنویسد. من دوره‌ های مدیریت را در کشورهای مختلف دیده‌ام. برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همان‌طور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد».

عضو هیچ حزبی نیستم

پزشکیان در جمع بندی مطالب و برنامه های خود در پایان مناظره گفت: اولا من عضو هیچ حزبی نیستم و نبوده‌ام و اقداماتی که من در استان‌مان انجام دادم براساس علم مدیریت بود علیرغم اینکه جزو حزبی نبودم در دولت آقای خاتمی مرا معاون سلامت کردند زیرا کارهایی که انجام داده بودیم کاملا علمی و کارشناسی بود. چندین مرتبه از بهداشت و درمان منطقه‌ای به تبریز آمدند و کارهای ما را دیدند و رفتند. دبیرکل بهداشت جهانی را آوردند تا کارهای ما را نشان دهند و تعجب می‌کردند که ما این کارها را انجام داده‌ایم و مرا معاون کردند. 

وی ادامه داد: آقای خاتمی به رغم اینکه من جزو حزبشان نبودم و در تهران کلی افراد دیگر بود آنقدر شخصیت داشت که مرا معاون وزیر بهداشت و درمان کرد. بیشتر قانون‌هایی که الان در قانون برنامه و در مفاهیم بهداشت و درمان و در بیمه و در سیاست‌های کلی است از مفاهیمی است که ما به این مملکت آوردیم و وجود نداشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اینکه من فوق تخصص باشم معنایش این نیست که من بلد هستم مدیریت کنم وقتی یک فرد آنقدر نداند که یک پزشک نمی‌تواند مدیر باشد، اگر مدیر شد باید یک دوره‌ای را بگذراند و یک توانمندهایی‌ را داشته باشد ببینید بقیه‌اش را به شکلی رفته است. 

همیشه درون مردم بودم و با مردم بودم

پزشکیان عنوان کرد: آقای دکتر فرد باسواد و نخبه ای است، اما در آموزش پزشکی این کارها را می‌تواند انجام دهد اما اینکه در سیستم بهداشتی و اقتصاد بهداشتی این حرف‌ها را بیان می‌کند معنایش این است که متوجه نیستند چه حرف‌هایی را مطرح می‌کند. نه آدم بی‌سوادی هستم و نه خودم را از مردم جدا کرده‌ام من در درون مردم بودم و با مردم بودم و تا حالا برای مردم زندگی‌ کرده‌ام از این به بعد هم اگر زندگی کنم برای مردم خواهد بود حرف‌هایی هم که می‌گویند دولت چندم فلانی، تهمت‌هایی هست که می‌زنند.

وی افزود: امام و مقتدای من حضرت علی(ع) است و تا زنده هستم همان ایده و روش را ادامه خواهم داد جریانی هم که ما الان راه انداخته‌ایم، خیلی از ستادهای شهید رئیسی برای ما کار می‌کنند خیلی از ستادهای دکتر قالیباف هم برای ما کار می‌کنند و البته این تفکر را هم قبول ندارند حالا هر چقدر می‌خواهند تهمت بزنند.

مردم لحظه انتخاب نزدیک است 

پزشکیان گفت: هموطنان عزیز لحظه انتخاب نزدیک می‌شود نقطه تصمیم نهایی و اقدام شما فرا می‌رسد برای ایران فرصتی در راه است فرصتی برای بازگشت به مردم و شنیدن پیام تحول و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تبعیض و تحقیر و تحریم به میدان آمده‌ام. من نیامده‌ام که خطری دیگر برای ایران شوم من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشده بشنود. آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طرد شدگان باشم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطربار و برای مردم غیر قابل تحمل می‌دانم. باید با هم اجازه ندهیم که ایران روز به روز ناتوان‌تر و ملت شریف و عزیز آن فقیرتر شود. من این روزها گفتنی‌های بسیاری را گفته‌ام و هنوز ناگفتنی‌های فراوانی هم مانده است.

گردنم را گرو می‌گذارم

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر با رای اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود و همچنان در این راه دروغ نخواهم گفت رای شما حق شما است و انتخاب شما تکلیف سنگینی برای من است، گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.

وی گفت: مردم با شما هم گفتنی‌هایی دارم. با آنهایی که نیامدند با زنان بزرگوار با دختران و پسران عزیز با اقوام و پیروان ادیان و مذاهب با معلمان، روستاییان و کشاورزان مظلوم و کارگران و کارآفرینان و اصناف نگران، با کارمندان زحمتکش دولت و شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی با مدافعان محیط زیست، اهالی اندیشه و دانش و فرهنگ با نیروهای نظامی و انتظامی با جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا، سالمندان بازنشستگان، و معلولان با ایرانیان و دور افتاده از وطن.

صدای تردید و نارضایتی و قهر مردم را پیش از این شنیده بودم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه دیدیم در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نیامدند این پیام معنا دارد برای حکومت و جامعه و جریان‌های سیاسی. من صدای این تردید، نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آنها از وضعیت معیشت خود به ستوه آمدند و به وضعیت اداره امور معترض هستند.

وی گفت: مردم ما از آینده بهتر ناامید هستند بیشتر آنها به حق از تبعیض، تحقیر و فساد و ناکارآمدی ناراحت هستند، بیشتر شهروندان از داشتن یک زندگی معمولی و بی دغدغه محروم شده اند و حقوق قانونی شان و خواسته های قدیم و جدیدشان در عرصه های مختلف نادیده گرفته شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از زنان خود را از صندوق رای کنار کشیده اند چون نمی خواستند مشارکتشان را مصادره به مطلوب کنند. من از شما می خواهم برای ایران روز جمعه - ۱۵ تیر- به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من همه شهروندان محترم هستند چه آنان که رای دادند و چه آنان که رای ندادند همه ایرانی هستند و ایران برای همه ایرانیان است.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چون جان خویشتن دارم. عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصت دیگری برای ایران است که   فقط با شما شدنی است، خاک پای ملت ایران مسعود پزشکیان.

 

ببینید؛ گزارش تصویری:

دومین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

 

جلیلی در آخرین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات به سوالات اقتصادی درباره راهکارهای دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، برجام و FATF، ناترازی انرژی و طرح وان، حل مشکل تورم، ضرورت حاکمیت ریال و ثبات بازار ارز، حل مشکل مسکن، واردات خودرو و مشکل بازنشستگان و ناترازی صندوق‌ها پاسخ داد.

«سعید جلیلی»  شامگاه ‌سه‌شنبه - دوازدهم تیرماه - در آخرین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که با حضور «مسعود پزشکیان» رقیب وی و با موضوع «اقتصادی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها برای رفع تحریم‌ها چه پیش‌بینی دارید؟» اظهار داشت: قبل از پاسخگویی به سوال؛  امروز میهمان مردم عزیز لرستان بودم و به شدت از تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی به کار برده شده بسیار متاسف بودند و از من خواستند که حتما ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی با انتقاد از آقای پزشکیان افزود: متاسفم که کشورمان را در قفس می دانید! یعنی چه که در قفس هستیم؟  کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گویید قفس؟  

جلیلی اضافه کرد: شما در بحث تحریم یک راهی را می دانید و می گویید و می روید و جواب نمی‌گیرید و باز تحریم می شوید و باز می گویید همان راه را می رویم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی دهید؛ تنها راه حلتان این است که امتیاز بیشتر بدهید؛ رفتید همه امتیازات را دادید و چیزی نگرفتید. شما هنوز یک راه حل ارائه نداده‌اید. من دیشب راه حل‌هایم را گفته‌ام ولی شما چیزی از راه حل‌هایتان نگفته‌اید و فقط می‌گویید با کارشناسان صحبت می کنیم.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم را می‌پذیرید؟، گفت: خیر. شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید. تنها راه حل شما این است امتیازات دیگر بدهید تا تحریم را بردارند. طرف مقابل است که امروز باید حق و وظیفه خود را در برابر تعهداتی که انجام دادیم، انجام دهد. نکته دوم وقتی طرف وظیفه خود را انجام نداد شما چه امتیازاتی می‌خواستید بدهید که انجام ندادید. چه امتیاز دیگری می خواهید بدهید و به مردم بگویید. این همه امتیاز دادید؛ دنیا بده و بستان است.

وی ادامه داد: آیا روند کار شهید رئیسی خوب است. صحبت از صداقت می‌کنید. هشت سال دولت هاشمی، خاتمی و روحانی بود و همه اینها دوستان شما بودند و همین الان در ستاد شما هستند و این کارها را انجام می دهند و دوباره طلبکار هستید و می گویید ۴۰ سال فلان کردید درحالی که این ۴۰ سال شما بودید. شما چه کارهایی انجام دادید؟ در برابر همین تحریم یک وقت آن رفتار بود و یک زمان رفتار شهید رئیسی است که نمی‌گوید  ۷۰۰ نفر از مردم ما بمیرد و سخنگوی دولت روحانی به صراحت بگوید مادامی که FATF در تحریم است نمی توانیم واکسن بخریم. بعد شهید رئیسی انجام می دهد و ملت را از آن بلایی که آنها را دچار کرده بودند؛ خارج می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم؛ نباید روابط خارجی را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

در بن‌بست نیستیم/حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رشد صادرات در دولت شهید رئیسی گفت: آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متاسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور؛ بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی هشت سال به آفریقا نرفت؛ در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان؛ شما تشخیص و تجویز غلط دارید و یک وقت شما در پزشکی ممکن است با تشخیص غلط یک نفر را بکشید اما این فرق دارد که نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی افزود: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم؟ چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم. آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

وی ادامه داد: باید در مقابله با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گویید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند؛ شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد؟ خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیایید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گویید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به برنامه خود در حوزه تحریم‌ها ادامه داد: تحریم را نمی‌پذیریم. می گوییم باید مقابله کرد اما شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید؛ آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند.  فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی افزود: یکی از جایگزین‌های (آلترناتیوهای) خودت را بگو، حرف های یکطرفه همینطوری پیش می رود و شما نیز برخلاف گفته‌های خود یکطرفه حرف بزنید. شما دیشب هم همین حرف‌ها را تکرار کردید و برنامه ارائه ندادید. بحث هایی که شما بیان می‌کنید بسیار راحت است اما بنده با عدد و رقم حرف می زنم.

به گفته جلیلی، شما(پزشکیان) ۳۲ سال عملکرد را کنار می گذارید و فقط به سه سال دولت سیزدهم نگاه می‌کنید و محل مقایسه قرار می دهید. در حالی که همین سه سال دستاوردهای بزرگی در حوزه صادرات نفت و توسعه اقتصادی داشتیم در حالی که شما(پزشکیان) می گفتید این امکان ندارد و نمی توان به این دستاوردها دست یافت.  

جلیلی اظهار داشت: در این سه سال در حوزه سرمایه گذاری خارجی، کاهش نقدینگی و رشد اقتصادی نیز باید وضعیت حال حاضر را با سال ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید.  

وی با بیان اینکه نمودارهای دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم را بیان خواهم کردغ افزود: اینکه می گویند ۱۰ اقتصاددان برنامه ایشان را تایید کردند باید بگویم اگر صد نفر در دو سال پیش اوایل دولت سیزدهم آمدند به عنوان اقتصاددان پیش بینی تورم ۱۰۰ درصدی کردند تا بگویند دولت نمی‌تواند در حالی که دولت شهید رئیسی ثابت کرد که اشتباه می کنند.  

جلیلی تاکید کرد: شما می‌روید کسانی را می‌آورید به عنوان اقتصاددان که پیش‌بینی های غلط می دهند و یک روز کار اجرایی نکردند را ملاک قرار می‌دهید و چنین نتیجه را می‌دهد که هشت سال تلخی را رقم می زند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل مردم ما مسکن است که باید حل شود نه اینکه بگوییم مزخرف است. کسانی بودند و درباره توافق با آمریکا هشدار دادند که همین دولت روحانی و آقای ظریف با توجه به این هشدارها عمل نکردند و آن فاجعه را به همراه آوردند.  

جلیلی اظهار داشت: اینها همه فرافکنی است که هیچ ربطی به ظرفیت‌های کشور ندارد اما رویکرد دیگر به ظرفیت‌های کشور می پردازد. شما می‌خواهید راهکار امتیازدهی را انجام دهید. آیا رشد اقتصادی در دولت روحانی به صفر نرسیده است و آیا می خواهید دولت سوم روحانی را ایجاد کنید.  

 

در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم ها ما در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم و باید گفت و گو کنیم و طلبمان را بگیریم. در حوزه آلترناتیو (جایگزین) باید فعال باشیم زیرا اگر طرف مقابل امتیاز نداد و عمل نکرد باید به گونه ای رفتار کنیم که هرگونه تحریمی بی اثر شود. به طوری که در دولت آقای رئیسی خود آمریکایی ها تحریم های را شکست مطلق و بر افزایش فروش نفت کشور اعتراف کردند.  

با پیش داوری می‌گویید رشد ۸ درصد کلاهبرداری است

جلیلی اظهار داشت: جریانی خود تحریم در کشور وجود دارد که فقط می‌گوید باید امتیاز دهیم. باید برنامه هایی داشته باشیم که طرف مقابل فکر نکند می تواند به تحریم تکیه کند و تمام تحریم ها بی اثر باشد. برنامه هفتم توسعه بر روی رشد ۸ درصد تاکید دارد و شما پیشاپیش می گویید رشد ۸ درصدی کلاهبرداری است و اصلا آن را قبول ندارید.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تهمت نمی‌زنم که دولت سوم روحانی را می‌خواهید تشکیل دهید، کسانی که اکنون دور شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟  

وی ادامه داد: ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی با عملکرد غلط و بی نتیجه که باعث شد ۱۵ بار همه بگویند تعهدات را انجام داده ایم اما طرف مقابل خارج شود و شما حتی نتوانید شکایت کنید از طرف مقابل به خاطر بلد نبودن ابتدایی ترین موضوعات بین المللی این اتفاق رخ داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شما ماشینی که ۱۰۰ میلیون ارزش دارد را ۱۰۰ میلیارد خریدید اما آن را هم به شما ندادند؛ با این حال از قانون مجلس که در راستای عزت ملت ایران است دفاع نمی‌کنید. این قانون، قانون دقیقی است و حق ملت را استیفا می کند و به دولت قدرت می دهد که با قدرت مذاکره کند؛ بنابراین نباید این قانون را زیر سوال ببرید.

جلیلی اظهار داشت: وقتی طرف مقابل در موضع زورگویی است، ما نمی آییم به آنها امتیاز بدهیم و مانند دولت گذشته به مردم بگوییم که ما کاپ اخلاق را برده ایم و طرف مقابل نبرد.  

مردم را قبول ندارید؛ به مردم اهانت کردید

وی گفت: همین فردی که در ستاد شماست، گفته  ۳۰۰ هزار تومان پول داده ایم به مردم که به ما رأی دهند، این اهانت به مردم و تهمت به ماست که از سوی تیم شما علیه ما صورت می گیرد متاسفانه نمی دانید که اطرافیانتان چه می کنند.  

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: وزیر مسکن روحانی آیا با شما نیست؟ شما که فرد نیستید، شما می خواهید با اینها کشور را بسازید و به اینها افتخار می کنید، این افراد رفتارشان و کارنامه مشخصی دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اشکال شما این است که به مردم، جوانان، متخصصان و دانشمندان را نگاه نمی کنید و آنها را قبول ندارید و  با یک کلمه می خواهید کلی ظرفیت را کنار بگذارید.

وی ادامه داد: از جوانان سخن می گویید اما از مدیران و وزرایی می خواهید استفاده کنید که می گویند هر چه ما می گوییم باشد در غیر اینصورت کارها را پیش نمی برند.  

جلیلی ادامه داد:  شما جمع بندی جوانان، دانشجویان و دانشمندان را قبول ندارید و آنها را دولت سایه می خوانید اما بعد می گویید به تخصص اهمیت می دهم و می خواهم با متخصصان کار کنم.  

وی افزود: اگر سیاست گذاری از پایین را می خواهید اجرا کنید مانند ما باید با دهها صنف بازدید می کردید، به شهرهای مختلف می رفتید و از دهها شرکت دانش بنیان دیدن می کردید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما باید با ده‌ها صنف جلسه می گذاشتید و از ۱۴۰ نقطه کشور بازدید می کردید و از دهها شرکت دانش بنیان بازدید می کردید که ببینید چه ظرفیت هایی وجود دارد که امروز اینگونه نشوید.

جلیلی اظهار داشت: نباید به اندک بهانه بگویید چه کسی از دیوار سفارت بالا رفت؛ در حالی که این هم ناشی از ضعف دولتی است که امروز شما می خواهید آن را احیا کنید دولتی که نمی توانست حتی از یک سفارت حمایت کند.

وی ادامه داد: من در جلسه دولت به روحانی هشدار دادم که دولت باید پیش بینی داشته باشید، اشکال شما همین است، بدون پیش بینی نمی توان کار کرد باید با کار علمی، بتوانیم پیش بینی و کارها را دنبال کنیم 

جلیلی اظهار داشت: مدعی می شوید که ۱۰۰ اقتصاددان از برنامه شما دفاع کردند، می توانید برنامه خود را نشان دهید، کجاست این برنامه؟، شما که مدعی می شوید  برنامه همان برنامه دولت است، پس از کدام برنامه شما حمایت شده است.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا ابا دارید در این جلسه از اینکه مطرح کنید، شما همواره می گوید برنامه من همان برنامه دولت است.

وی ادامه داد: اقتصاددان های شما بگویند که نسبتشان با رشد هشت درصدی چیست، آیا همان چیزی نیست که دیشب گفتید و اعلام کردید که رشد هشت درصدی کلاهبرداری است. رشد هشت درصدی ضرورت کشور است چه اقتصاددانانی هستند که این مسائل را به شما می گویند و بعد چهار سال آینده را به فنا می دهند.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان چون فقط با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت،  اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

جلیلی تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود مردم به خوبی می فهمند و خداوند ناظر و شاهد است که این مطالب چه قدر با واقعیت منطبق است

حتی تاریخ ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را نمی‌دانید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید،  راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین که می‌گویید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

ریاست جمهوری آزمون و خطا نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید؟، گفت: مردم می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند؛ آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گویید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

وی ادامه داد: این بحثی که می گویید از همین الان نواسانات شروع شده و مثل آن آقایی که طرحی را اجرا کرد و دید مشکل شد؛ گفت صبح جمعه خبردار شدم. امروز رئیس ستاد شما یک چیز می گوید و امشب شما چیز دیگری می‌گویید.

جلیلی افزود: برای همین است که مردم نمی توانند تصمیم بگیرند و می گویند دوباره همان مشکل ایجاد می شود. مردم باید بدانید که باید امروز تصمیم بگیریم و این مطالعات را از قبل انجام دهیم. دوره ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا نیست. هر روز به این مردم فشار می آید و فرصت ها از دست می رود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره طرح وان گفت: در مورد این طرح کار کرده‌ایم و از آن دفاع می کنیم و تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد؛ می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

طرح وان مساله اصلی کشور است

جلیلی گفت: بحث اصلی ناترازی انرژی است و موضوع طرح وان مساله اصلی کشور است و باید برنامه داشته باشیم و مردم را مشارکت دهیم. اساس آن این است که اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهیم، آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفع می کنند، مشارکت می کنند و اینجا باید به مردم اعتماد کرد و این بستر را دولت باید فراهم کند و به مردم اجازه دهد تا مصرف خود را خودشان مدیریت کنند و فقط در بنزین و گاز نیست و این به معنای افزایش قیمت هم نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از دولت نمی‌گیرد؛ گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید، اشتغال و جهش است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس گفت: بحث بورس موضوعی است که میلیون ها نفر و مردم ما در آن دخیل و متاثر هستند. در همین اواخر در بسیاری از اجتماعاتی که شرکت کردیم، مردمی را دیدیم که از مسئله ریزش بورس ضربه‌های جدی دیدند. این مسئله به خاطر سوء مدیریت بود و بورس که به عنوان بهترین ابزار برای رشد اقتصادی و تولید است با سوء مدیریت اقتصادی مواجه بود.

وی با بیان اینکه مردم خرده سرمایه دار در این مسئله بیشترین ضررها را کردند، ادامه داد: در سال ۹۹ که این مسائل در بورس پیش آمد ما به دولت آقای روحانی نامه نوشتیم و ۲۲ موضوع و پیشنهاد را مطرح کردیم اما چرا آقایانی که درآن زمان دولت روحانی را تایید می کردند مانند آقای عبدو طرحی ارائه ندادند و چرا گذاشتند مردم این میزان ضرر کنند؟ چرا بورس در آن زمان به فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم سوخته شد.  

جلیلی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید، اشتغال و جهش مد نظر ما است. بازار اولیه بورس است که بستر تولید در آن قرار دارد و بازار ثانویه هم برای تضمین فعالیت بازار بورس اولیه نقش موثری دارد تا اهداف بازار سرمایه در تامین مالی را محقق می کند و تمامی این مسائل نیازمند مدیریت است.  

باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود

وی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آنها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا اینگونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تامین مالی اتفاق بیفتد.

وی اضافه  کرد: به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

جلیلی در ادامه خطاب به  پزشکیان اظهار داشت: آیاتی که می‌خوانند خیلی خوب است اما ائمه جماعت هم می‌توانند بخوانند، امروز باید بگویید احادیثی که مطرح است در عمل خود را نشان دهد، نه اینکه تنها حدیث بخوانیم اما امتداد این احادیت چیست و چگونه می خواهد محقق شود.  

وی افزود: وقتی پرسیدم چگونه و چند بار می خواهید انجام دهید هیچ چیز نمی‌گویید.  در دولت سایه یکی از بحث های ما این است که وضعیت موجود چیست و وضعیت مطلب چگونه باید باشد و چگونه باید به آن رسید.  

جلیلی گفت: زمانی که هدفمندی یارانه های ۴۵ هزار تومانی شکل گرفت، یعنی ۴۵ دلار به مردم داده می شد و خیلی به مردم کمک می کرد اما در همان هشت سال شرایطی به‌وجود آوردند و ارزش پول ملی را آنقدر کاهش دادند که ارزش دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آن زمان می گفتند می رویم گفت وگو می کنیم، دلار ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد اما به روی خودتان نمی آوردید و اینهایی که در ستاد شما هستند می گفتند که ما هر شب عزا می گیریم که چگونه همین ۴۵ هزار تومان مردم را بدهیم. مردم ما این مسائل را دیدند، شهید رئیسی به این مساله بی تفاوت نبود و تورم را پایین آورد که باید باز هم کاهش یابد.  

جلیلی اظهار داشت: امروز شما می خواهید همان سیاست ها را دنبال کنید، شهید رئیسی یارانه مردم را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره طرح سبد کالایی خانوار گفت: وقتی عده ای گرسنه می خوابند شما نمی توانید بی تفاوت باشید، ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری نیاز روزانه هر فرد را در قالب برنامه تهیه کرده ایم که اطمینان حاصل شود که این میزان کالا به مردم می رسد تا هر چه برای سلامت بدن نیاز است در آن باشد.  

طرح کالابرگ باید تکمیل شود

جلیلی گفت: فقط این نیست که مردم ما ناراحت هستند و حالا یک لقمه بخور نمیر به آنها بدهیم، بخشی از این برنامه در حال حاضر در دولت فعلی در قالب کالا برگ در حال اجرا است که باید این طرح تکمیل شود.

وی گفت: آقایان برنامه ندارند من برنامه دارم، خانواده کرامت دارد و همان قدر که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر نیاز دارد. یکی از بحث های تبعیض اجتماعی همین مسائل است من با افرادی صحبت کرده ام که گفته یک سفر با خانواده نداشته است.  

جلیلی درباره طرح سفر خانوار گفت: طرح یارانه کالای فرهنگی داریم که کلی سینما و امکانات فرهنگی در آن دیده شده است و هزینه ای هم برای دولت ندارد و می توانیم با یارانه ای که به مردم می دهیم بسترها را فراهم کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید ضریب جینی (آماری برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در بین مردم) ما مطلوب باشد، وقتی هدفمندی یارانه ها شروع شد، در بهترین حالت ضریب جینی قرار گرفتیم اما در هشت سال آن را از بین بردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای خود برای حل مشکلات حوزه مسکن، اظهار داشت: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست.

وی یادآور شد: در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

جلیلی اضافه کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته است، خوب خانه کمتر بسازیم بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در هشت سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

جلیلی یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن را مساله زمین دانست و در این باره توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد

جلیلی اظهار داشت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد.  یکی از سوالات این است که شما برای سیاست دریامحور چه برنامه‌ای دارید؟ یکی از مباحث دیگر این است که باید جهت بدهید تا این نگاه اقتصادی و راهبردی در عرصه‌هایی مثل دریا که می‌خواهید طبق برنامه هفتم توسعه یابد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی چند برابر شود؛ که یکی از موارد در حوزه مسکن است.

لزوم ریشه‌یابی تورم/خلق پول و ناترازی بودجه عامل رشد تورم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که «اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟» اظهار داشت: ابتدا راجع به تسهیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند؛ این اتفاق محقق شد.

وی ادامه داد: تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی اقلام کاهش دهد.

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متاسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهیم، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

جلیلی با بیان اینکه اگر ریال حاکمیت نداشته باشد، نمی توانیم مشکل تورم را حل کنیم، افزود: برای حاکمیت بر پول کشور، اول از همه باید بر ریال حاکمیت داشته باشیم و باید بدانیم ریال کجا می رود باید سامانه ها در این خصوص شکل بگیرند تا متوجه شویم گردش پول کجا می رود و باید شفافیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود.  از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد، بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تامین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

ثبات نرخ ارز برای بازار بسیار مهم است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد؛ قیمت ارز در یک بازار سالم کشف می شود، وقتی بسیاری از معامالات بزرگ ما در بازار نامشخص باشد به مشکل می خوریم و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت گیرد و این انتخاب انجام شود؛ از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها را هم تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

تیراژ خودرو باید به حدی برسد که تولید، اقتصادی شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور خودرو است و  یکی از اشکالات در کشور که باید رئیس جمهور تدبیر کند، بحث خودرو است.

جلیلی خاطرنشان کرد: خودرو، مسکن و کشاورزی تک بعدی نیست و نمی توان با نگاه فنی آن را حل کرد بلکه باید تمام ابعاد را شناخت؛ یکی از اولویت ها این است که باید از وزارت علوم بخواهید تا دانشگاه ها وارد رشته هایی مانند اقتصاد، خودرو و اقتصاد و مسکن شوند.

وی با تاکید بر اینکه در خودرو قیمت و کیفیت اهمیت دارد، افزود: آنچه ما در سال های گذشته با ده ها استاد مکانیک دانشگاه و مدیران خودروسازی ها از همه طیف ها مطالعه کرده ایم و جمع بندی ما این است که باید تیراژ خودرو را به گونه ای افزایش دهیم تا مشکل در تولید پیش نیاید و تولید ما اقتصادی شود؛ نمی شود که شما دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو داشته باشید و هر کدام چند پلتفرم داشته باشند.

با واردات خودرو مخالف نیستم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره واردات خودرو نیز به صراحت گفت که با آن مخالف نیست و افزود: واردات یکی از راهکارهای دولت برای افزایش تیراژ و متناسب سازی بازار است. این مسئله اهرمی در دست دولت است تا متناسب با آن بتواند بازار را کنترل کند؛ من زمانی که معاون وزیر خارجه بودم در مسکو مشتری سمند داشتیم و ۶ ماه در انتظار دریافت می‌ماندند؛ در ونزوئلا مشتری خودرو داشتیم اما در آن ۸ سال دولت قبل، متوقف شد.

جلیلی گفت: واردات ابزار خوبی است برای مدیریت بازار و برخی جاها باید خودرو وارد شود تا تولید کننده داخلی فکر نکند همه چیز در اختیار او است؛ و از طرف دیگر باید ایرادات و فرآیند تولیدات داخلی اصلاح شود تا همانند خودروسازهای دنیا با یک پلتفرم با تیراژ بالا عمل کنند.  خود خودروسازان دنیا می گویند یک پلتفرم باید ۵ میلیون تیراژ داشته باشد باید به کشورهای همسو صادرات داشته باشیم که در آن ۸ سال آن را متوقف کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، گفت: اول نسبت به صحبت‌های آقای پزشکیان توضیح می‌دهم که گویا ایشان نسبت به جوانان و نخبگان و اطرافیانشان خودشان این مشکل را دارند و برایشان عجیب است که اگر کسانی بنشینند و بدون اینکه پول‌هایی را بگیرند مسائل کشور را بررسی کنند و من ۱۰ سال در بین هزاران نفر در بحث‌های مختلف از کشاورزی و اقتصاد و نظام سلامت نشستم و صحبت کردم هیچکدام از آنها چشم داشتی به پول نداشتند.

وی ادامه داد: نگاه این‌ها این است که بدون چشم داشت نمی‌توان کار کرد. شما کارهایی را ۳۲ سال نهادینه کردید و دنبال کردید و در تفکر شما این است که وقتی ما می‌گوییم هر ایرانی یک نقشه پرشکوه شما می‌گویید فقط پول است. آقای پزشکیان هزاران نفر بهتر از شما در کشور هستند که بدون پول کار می‌کنند. هزاران نفر هستند که حاضرند برای کشور خدمت کنند و این تجربه من است که این افراد آمدند آقای دکتر شهرام یزدانی می‌شناسید که آمد و کار کرد همچنین دکتر میبدی را می‌شناسید به او یکی از اعضای ما است.

جلیلی افزود: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید که باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی است و شما نظام سلامت را نمی‌دانید این دلیلش عملکرد شما است که همان مجلس شما را استیضاح کرد.

وی با گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان اظهار داشت: این روز را به بازنشستگان به عنوان ستون‌های خانواده و پناهگاه‌های خانواده تبریک می‌گویم. تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم اگر جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید ببینید که در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیات مدیره بودند و حقوق‌های نجومی گرفتند در حالی که بازنشسته‌های مشکل داشتند.

جلیلی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد بحث کلی نیست، افزود: این مهم  باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. یکی از مشکلات بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که اگر دولت می‌خواهد به بازنشستگان برسد و صندوق های بازنشستگی را اصلاح کند باید بدهی به صندوق ها را به شکل مناسبی دنبال کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی آخرین مناظره تلویزیونی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران؛ دوباره وقت انتخاب است بین ۸ سال تعطیلی کشور یا راه شهید رئیسی در احیای کارخانه ها؛ بین سپردن کشور به محفل های پنهان قدرت یا امتداد راه حضرت امام (ره) در اعتماد به توده های مردم؛ بین اداره کشور با لابی یا راه رهبر انقلاب در سپردن اداره کشور به جوانان خوش فکر خسته از سیاست زدگی ها؛ بین بازگشت به بهانه ها برای در رفتن از زیر بار مسئولیت یا انتخاب مسئولیت پذیری و تلاش جهادی برای حل مشکلات؛ بین ترسیدن از اخم کدخدا و تعطیل کردن چرخ مملکت یا ایستادن هوشمندانه و فعالانه تا آنجا که دشمن به شکست فاحش اعتراف کند.

وی ادامه داد: اکنون زمان اتلاف فرصت‌ها نیست؛ مردم عزیز ایران الان وقت نقش آفرینی است برای جبران آن هشت سال رکود، هشت سال رشد صفر، رشد منفی و بر باد رفتن سرمایه‌ها و نابود کردن فناوری ها و از بین بردن اعتمادها؛ برای جبران هشت سال بهانه تراشی و فرار از مسئولیت؛ امان از بهانه‌ها.

جلیلی اضافه کرد: می گفتند بدون FATF نمی شود واکسن کرونا خرید اما شد؛ می گفتند بدون توافق با غربی ها نمی توانیم نفت بفروشیم اما شد. می گفتند بدون برقراری رابطه با فلان قدرت نمی شود صادارت غیرنفتی را افزایش داد اما شد می گفتند نمی شود به مردم زمین داد اما شد و بسیاری از بهانه تراشی ها داشتند و ایها شد و بیشتر از اینها هم خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز الان وقت برای بهانه تراشی نداریم؛ یک جهان فرصت پیش روی  ماست و با سرگرم شدن با اهداف دم دستی  و ترفندهای سیاسی و دست کم گرفتن یا سخره گرفتن این فرصت و نشناختن ظرفیت های مردم این فرصت از دست می رود.

جلیلی تاکید کرد: من از مسائل شما آگاهم؛ از مسکن از گرانی‌ها، از نگرانی های شما درباره خانواده ها  و جوانانتان؛ از دغدغه شما برای عزت و اقتدار ایران در جهان آگاهی دارم.

وی اضافه کرد: تجربه ۳۵ ساله من در سیاست خارجی من را به این باور رسانده است که با طرح های دم دستی و طرح ‌های شب امتحانی و اینکه بعدا بررسی می کنیم؛ حل نمی‌شود بلکه اشراف می‌خواهد. شجاعت ایستادن مقابل فساد داخل و فشار خارجی می خواهد. وقتی می‌شود مسائل روزمره را حل کرد که هدف را جهش گذاشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید هدف را در جهش تولید، عدالت، قدرت مردم ایران، فناوری‌های پیشرفته و روابط گسترده و سازنده با جهان و معطل دو سه قدرت نماند، جهش در فرهنگ و تولیدات فرهنگی قرار داد اما این راه حل پشتوانه مردمی می‌خواهد.

جلیلی افزود: هنوز هیچ چیز نشده فریادهایشان علیه من بلند شده است؛ که می دانند من به حساب آنها خواهم رسید؛ به حساب شرکت های دولتی خواهم رسید؛ به حساب ولخرجی ها و اسراف‌ها و رانتخواری‌ها خواهم رسید و به حضور شما مردم نیاز دارم.

وی اضافه کرد:با پشتوانه شما  به جد این مسائل را دنبال خواهم کرد؛ جریانی که حد توانایی ایران را آبگوشت بزباش می داند و همچون رزم‌آرا که می گفت ایرانی لولهنگ هم نمی تواند بسازد همچنان در حال تحقیر ایران بزرگ است. چگونه می توانند این نگرانی های شما را برطرف کنند با چه نیرویی با چه توانی، اعتقادی به نیروی مردمی ندارند؛ وقتی مردم را نمی شناسند وقتی به مردم تکیه ندارند؛ وقتی که شما جوانان را جمع می کنید و آنها را به سخره می گیرند؛ وقتی که شما می گویید جوانان شما هزاران نفر ۱۰ سال نشستند مطالعه کردند اینها را به سخره می گیرید؛ این دانشمند است و آن یکی فلان است؛ از کجا می خواهید بیاورید؟ شما مردم را باور ندارید؛ وقتی شما موفق می شوید توطئه دشمن را شکست می دهید؛ می گویند خود دشمن نخواست.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من کسی نیستم که با مواجهه با اولین مشکل بهانه بیاورم و با اولین داد و هوار دست از مبارزه بکشم یا با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم. دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری های پیشرفته بکشم و عدالت را ذبح کنم؛ این حرکت بزرگ در لحظه لحظه اش نیازمند آگاهی و حمایت و پشتیبانی شماست، پشتیبانی همه شما هنر مردم ایران انتخاب های بزرگ است، اختیار یعنی انتخاب بهترین، اختیار با شماست یک جهان فرصت و یک ایران جهش با ایفای پرشکوه نقش هر ایرانی است.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی» در این مناظره، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی دولت خود با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» را تشریح کرد.

شب گذشته دوشنبه ۱۱ تیرماه؛ مناظره اول با محوریت موضوعات فرهنگی و سیاسی برگزار شد و امشب موضوع مناظره دوم به مسائل اقتصادی اختصاص یافت.

  • ۰۰:۰۴:۵۶ ۱۳ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

    پزشکیان:

    خیلی از آدمها هستند که دلار دارند و اگر اجازه بدهید ماشین وارد کشور می کنند؛ چرا اجازه نمی‌دهیم؟

    من واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد میکنم.

    اگر شما رقابت را باز کنید و ماشینها وارد شوند ماشین خودش را تنظیم میکند

     

  • ۰۰:۰۴:۳۷ ۱۳ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: آقای جلیلی وقتی نمی دانی، من چه کنم؟

  • ۲۳:۰۶:۱۵ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: پزشکیان حدیث می گوید اما این ها را ائمه جمعه هم می توانند بگویند!

  • ۲۲:۵۴:۵۳ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست/ دوره ریاست جمهوری دوره بررسی نیست

    کسی که ماشین دارن چندین برابر بقیه مردم دارد یارانه میگیرد این ظلم به مردم است

     مردم! امروز باید تصیمم بگیریم و مطالعات باید قبلاً صورت گرفته باشد. ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا و مطالعه نیست! هر روز که می گذرد به مردم فشار می آید.

     بهترین برنامه این است که خود مردم را در این طرح بزرگ ملی شریک کنیم.

    مردم را اگر مشارکت دهید در مدیریت مصرف انرژی، آنموقع  مردم چون احساس نفع می کنند وارد می شوند.

    باید به مردم اعتماد کرد؛  خود دولت است که بستر را فراهم می کنند و به مردم اجازه می دهد مصرف را خودش مدیریت کند.

    طرح ما اصلاً به معنای افزایش قیمت نیست. همین قیمتی که الان وجود دارد هست.

  • ۲۲:۰۷:۰۳ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    ناراحتی جلیلی از بحث تحریم و قفس و پاسخ پزشکیان!

    سعید جلیلی: آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می دانید! یعنی چه که در قفس هستیم؟

    پزشکیان: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟

     

  • ۲۲:۰۶:۴۶ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: جلیلی همین طور دارد برای خودش داد می زنه!

    پزشکیان: من نمی خواهم وسط حرف جلیلی حرف بزنم، چون مدام داد و فریاد می کند؛ شما آقای جلیلی مدیریت سر در می اورید؟ 

  • ۲۲:۰۶:۲۵ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: آقای پزشکیان آمار غلط می دهید! / شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل!

    جلیلی: 

    آقای پزشکیان آمار غلط می دهید! روند نقدینگی را دیشب شما اشتباه گفتید. 

    (با ارائه یک نمودار) سعید جلیلی: این نمودار واقعی رشد نقدینگی است نه آن نموداری که دیشب نشان دادید.

    شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می گیرید! وقتی کارشناسی بلد نیستید اینطور می شود.

    شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل! الان می گویید من می روم می نشینم صحبت میکنم؛ از طریق خارج به داخل فشار میاورم که اینجا تصمیم را عوض کنم!

    شما باید از طرف مقابل که تعهداتش را اجرا نکرده طلبکار باشید، نه اینکه بگویید به ملت  فشار می آورم تا امتیازات دیگر به طرف خارجی بدهند!

  • ۲۲:۰۶:۰۳ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: در دولت رییسی دو برابر گذشته پول چاپ شده است

  • ۲۲:۰۵:۵۱ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: دنیا مگر فقط ۳ کشور است؛ چرا می گویید در بن بست هستیم

  • ۲۲:۰۵:۳۹ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: قرار بود تورم را تک رقمی کنند، سه سال است دو رقمی است!

    اینکه چقدر پول کشور را زیاد کردیم (افزایش نقدینگی)، این معلوم است؛ می‌توانید از کارشناسان بپرسید و یا از بانک مرکزی بگیرید.

    واقعیت قضیه این است؛ می گویید اله کردیم؛ خب اگر اله کردید کجاست؟ مگر نمی گفتید اشتغال دو برابر می شود و سالی یک میلیون مسکن درست می کنیم! 

    در این سه سال فقط برای ۹۰۰ هزار مسکن، تازه فقط مجوز داده‌اند. قرار بود تورم را تک رقمی کنند، سه سال است دو رقمی است!

  • ۲۲:۰۴:۵۵ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: هیچ حاکمیتی در درون قفس نتوانسته به رشد برسد

    هیچ حاکمیت و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و شکوفایی برسد.

    مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر.

    لازمه این کار داشتن گزینه های مختلف است و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوبهای قانونی.

    هیچ وقت قرار نیست تمام تحریمها را لغو کنیم یا  نکنیم. این یک گفتگوست؛ بستگی دارد که چه می دهیم و چه می‌گیریم.

    اول موضوع  نگاه است؛ آیا می خواهیم مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟

    معتقدم باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

  • ۲۲:۰۴:۲۸ ۱۲ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: شهید سلیمانی، یاور مظلومان بود، چه مذهبی چه غیر مذهبی ، چه باحجاب، چه بی حجاب

    پزشکیان: دیشب در بحث‌هایی که شده این تداعی شده که خدمت سردار بزرگ ملی کشورمان شهید قاسم سلیمانی طوری بحث شده که خدای ناکرده بی‌احترامی نسبت به آن بزرگوار داشتم. ایشان غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما