شناسهٔ خبر: 67482269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ موفقیت بین‌المللی پژوهشکده اقلیم‌شناسی خراسان در دولت سیزدهم

مشهد- ایرنا- رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم خراسان رضوی گفت: ۲ توفیق بین‌المللی این پژوهشکده شامل «پیش‌بینی اقلیمی برای کشورهای عضو اکو» و «پیش‌بینی‌های فصلی برای کشورهای غرب آسیا» از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ابراهیم اسعدی اسکویی عصر سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: با توجه به استقرار مرکز شناسایی مخاطرات سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در پژوهشکده اقلیم شناسی خراسان رضوی، یکی از وظایف قدیمی این مرکز در دولت سیزدهم احیا شد و در این راستا این مرکز بیش از ۴۰ بولتن پیش‌بینی اقلیمی در خصوص حوزه فصلی و حوادثی مانند آتش سوزی و ... برای کشورهای عضو سازمان اکو تهیه کرد.

وی بیان کرد: این پژوهشکده همچنین توانست عهده‌دار تمام پیش‌بینی‌های فصلی ۲۰ کشور منطقه غرب آسیا شود که چنین امری بی‌سابقه بوده است.

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم خراسان رضوی گفت: در دولت سیزدهم این پژوهشکده طرح مربوط به پیش بینی‌های دهه‌ای در مقیاس ملی را نیز بر عهده گرفت که این طرح را در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ انجام می‌دهد.

اسعدی اظهار کرد: پیش از این پیش‌بینی‌های اقلیمی توسط نهادهای دولتی یا غیردولتی متناسب با نیازهایشان انجام می‌گرفت اما در دولت سیزدهم انجام این پیش بینی‌ها توسط پژوهشکده اقلیم شناسی خراسان رضوی نسبت به چهار سال قبل از این دولت ۱۰۰ درصد افزایش یافته، به طوری که از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۲۰۰ بولتن پیش بینی هفتگی و ۴۰ بولتن پیش بینی ماهانه توسط این پژوهشکده تهیه شده است.

اسعدی / مدیر کل اقلیم شناسی

توسعه ایستگاه‌های هواشناسی خراسان رضوی در دولت سیزدهم

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه هواشناسی، شتاب گرفتن طرح‌های نیمه‌تمام برای ارتقای صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی و توسعه ایستگاه‌های هواشناسی در نقاط مختلف استان بوده است.

علی اصغر دهقان‌پور افزود: یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه هواشناسی، افزایش اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها در حوزه‌های راهبری، زمینی، کشاورزی، انرژی و بحران است که خدمات اداره کل هواشناسی خراسان رضوی به شکل مستمر در این حوزه در حال انجام است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما این است که بتوانیم ابزارهای لازم را در مسیر ارتقا و صحت پیش‌بینی‌ها مهیا کنیم که در همین راستا در دولت شهید رییسی طرح "رادار هواشناسی" که از سال ۱۳۸۷ شروع شده و به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام مانده بود، در ۲ سال گذشته در ۲ بخش شامل حوزه زیرساخت و خرید تجهیزات سرعت گرفت.

وی ادامه داد: با اختصاص ۱۰۸ میلیارد ریالی که در دولت سیزدهم به طرح مزبور اختصاص یافت، هم اینک پیشرفت اجرایی حوزه زیرساختی این طرح شامل ساختمان و ابنیه ۷۰ درصد است و اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات آن نیز تامین شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی ایجاد دومین مرکز کالیبراسیون کشور در سبزوار با اعتبار ۷۸ میلیارد ریال، ایجاد ایستگاه خودکار هواشناسی بینالود با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال، راه‌اندازی مرکز هواشناسی در حرم مطهر رضوی در دولت سیزدهم آغاز شده و تقریبا ۲ طرح اول تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و مرکز هواشناسی حرم نیز راه‌اندازی شده است.

دهقان‌پور، ساخت سالن مدیریت بحران در ایستگاه هواشناسی کاشمر و فرودگاه سبزوار، به‌رورزسانی و ارتقای شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در خراسان رضوی و برنامه‌ریزی برای ایجاد ایستگاه هواشناسی در شهرستان های ششتمد، داورزن، خلیل آباد و سرخس را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد.

نظر شما