شناسهٔ خبر: 67481660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بارندگی‌های رگباری و نگرانی‌های باغداران مازندرانی از ایجاد خسارت آن

بارندگی‌های رگباری و تگرگ و خسارت بر تولیدات باغی و زراعی باعث نگرانی‌های باغداران و گندمکاران مازندرانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بارندگی‌های رگباری در روزهای گذشته به ویژه در روز پنجم تیرماه سال‌جاری علاوه بر خسارت به جاده‌های مواصلاتی و راه‌های روستایی و ییلاقی استان مازندران، خسارت به ابنیه های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان و مهم‌تر به بخش کشاورزی و باغداری نیز آسیب رساند.

این بارش‌ها که به همراه تگرگ هم بود خسارت به محصولات زراعی و باغی مناطق ییلاقی و بالادست استان به بار آورد تا اکنون زمان برداشت و فروش آن است باغداران و تولیدکنندگان را دچار مشکلات کند و آن‌چه با امیدواری هزینه کردند تا حاصل ثمره آن را به همراه آورده به دست آورند، فقط برای لحظه‌ای با بارش‌های تگرگ از بین برد و چراغ امیدشان خاموش شد.

بخش عمده‌ای از تولیدات زراعی و باغی قابل برداشت نیست


معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بازدید از منطقه دودانگه ساری با بیان این‌که بارش تگرگ در کمترین زمان ممکن بیشترین خسارت را به محصولات زراعی و باغی مناطق ییلاقی و بالادست استان زده است، اظهار کرد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بخش زیادی از محصول سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو و همچنین گندم و جو قابل برداشت نیست.

هادی باقری با اشاره به اینکه این بلای طبیعی خسارت جبران ناپذیری به باغ‌های گیلاس و سیب منطقه کیاسر و لاریجان آمل زده است و باغداران نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند، افزود: همچنین بارندگی شدید سطح وسیعی از اراضی کشاورزی زیر کشت جو و گندم منطقه بالا دست استان را نیز تخریب کرده است و به دلیل خوابیدگی ساقه‌های گندم و جو برداشت این محصولات را غیر اقتصادی کرده است.

وی با اشاره به این‌که استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مناطق آسیب‌دیده ناشی از سیلاب و تگرگ بازدید کردند، عنوان کرد: بر اساس گزارش بازدیدهای انجام شده برآورد خسارت سیل برای تصمیم‌گیری در خصوص حمایت‌های دولتی به مراجع کشوری ارسال و پیگیری‌های لازم جهت بازسازی مناطق آسیب دیده در جریان است.

بیمه خسارت کشاورزان آسیب‌دیده را جبران می‌کند

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بخش عمده خسارت را به کشاورزی روستاهای دودانگه، چهاردانگه، سوادکوه و سایر مناطق استان مطرح کرد و گفت: اگرچه تاکید بیمه‌گذار بر بیمه کشاورزی است ولی حسب تاکید استاندار مازندران مقرر شد از بند ظ تبصره هفت خسارت به کشاورزان جبران می‌شود.

باقری با تاکید براینکه طبق آمار رسمی این استان سه هزار هکتار باغ گیلاس دارد که از این میزان یک‌هزار و ۸۷۵ هکتار محصول می‌دهد و بقیه در وضعیت نهال قرار دارد، اظهار داشت: برداشت گیلاس در مازندران از نیمه دوم خرداد آغاز و تا آخر تیر ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه طوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه‌های صنایع تبدیلی فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط برداشت گیلاس در مازندران ۱۶ تن در هر هکتار است، افزود: تعیین میزان خسارات وارده به مزارع گندم در شهرستان‌های بهشهر، گوگاه و نکا از سوی گروه‌های کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت شعب بانک کشاورزی در حال انجام است.

این مسئول ادامه داد: همچنین ورود گل و لای ناشی از سیلاب به اراضی شالیزاری منطقه دو دانگه ساری خسارت زیادی زده است.

باقری با بیان اینکه طبق بررسی‌های اولیه، سیل به حدود یک‌هزار هکتار از شالیزارهای چندین روستاهای دو دانگه ساری خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: سیل به شالیزارهای مناطق خوش نشان، سیاهدشت، دشت وزوار، کرچا، علی آباد دودانگه ساری از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده است،

وی خاطرنشان کرد: در برخی از این اراضی شالیزاری، عدم لایروبی انهار، کانال‌ها، سردهنه‌های انهار و عدم رعایت حریم انهار و رودها به عنوان عامل اصلی خسارات وارده تشخیص داده شده است.

نظر شما