شناسهٔ خبر: 67481023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت سیزدهم رکورددار جابه‌جایی ریلی مسافران خراسان است + فیلم

مشهد- ایرنا- مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: جابه‌جایی مسافران ریلی در مسیر خطوط راه‌آهن زیر پوشش این اداره کل در ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم رکورد سالیان پیش را شکسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مصطفی نصیری ورگ روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی که در محل اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، افزود: رکورد قبلی جابه‌جایی مسافر در حوزه ریلی خراسان مربوط به سال ۱۳۹۷ انتقال ۱۴ میلیون مسافر و در سال ۱۳۹۸ با جابه‌جایی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.

وی بیان کرد: حوزه ریلی خراسان در دولت سیزدهم برای ۲ سال پیاپی در جابه‌جایی مسافر رکورد زد به طوری که در سال ۱۴۰۱ جابه‌جایی مسافر در این حوزه به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: ۷۰ درصد قطارهای مسافری شبکه ریلی کشور در محور خراسان تردد می‌کنند.

وی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بارگیری و حمل کالا و صادرات ریلی در حوزه راه‌آهن خراسان اشاره و بیان کرد: در این مدت رکورد ۲۵ ساله در حمل محموله‌های ترانزیتی از مرز ریلی سرخس با تناژ یک میلیون و ۷۱۹ هزار تن و در حمل محصولات صادراتی از مرز ریلی سرخس با تناژ یک میلیون و ۱۰۸ هزار تن شکسته شد.

نصیری اضافه کرد: در این مدت کالاهای ترانزیتی متنوعی شامل مواد سوختی، قطارهای کانتینری، کود پتاس و زغالسنگ از مبدا ایران و از مرز ریلی سرخس به خارج از کشور ترانزیت شد.

وی توسعه ایستگاه ریلی "شهید مطهری" مشهد را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در این مدت ظرفیت سکوهای تخلیه و بارگیری ایستگاه شهید مطهری به ۳۵۰ واگن در شبانه‌روز از طریق ایجاد سه سکوی تخلیه و بارگیری به طول هزار و ۳۰۰ متر مشرف به ۶ خط تخلیه و بارگیری و ۲ خط فاقد سکو با طول هزار و ۵۰۰ متر افزایش یافت.

نصیری افزود: همچنین حدود ۲ هزار مترمربع ساختمان خدمات حمل و نقل بین الملل برای استقرار سازمان‌های خدمت‌رسان به حمل و نقل بین‌المللی ریلی در این ایستگاه ساخته شد.

مدیرکل راه‌آهن خراسان ادامه داد: ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری به عنوان مهمترین مرکز پشتیبانی بار ریلی این اداره کل به شمار می‌آید و ۷۰ درصد از بار وارده از کشورهای سی.آی.اس در این ایستگاه تخلیه می‌شود که در دولت سیزدهم ظرفیت و توان تخلیه و بارگیری آن به ویژه در بخش حمل و نقل بین المللی و ظرفیت صادرات و واردات از آن افزایش یافت.

نصیری اضافه کرد: برابر با پیگیری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستگاه متولی و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی، موضوع مطالعات مکان‌یابی "دهکده لجستیک" مشهد نیز انجام و در نهایت در ستاد لجستیک کشور، ایستگاه شهید مطهری به عنوان دهکده لجستیک مصوب شد.

وی بیان کرد: در این دولت با هدف حمل ریلی ۲ میلیون تن مود اولیه و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات، مجتمع پارس فولاد سبزوار به شبکه ریلی متصل شد که هزینه اجرای این طرح ۶ هزار میلیارد ریال، طول خط آنتنی آن هزار و ۷۰۰ متر و طول خطوط داخلی آن ۱۲ هزار و ۲۰۰ متر است.

۲۳ ایستگاه راه‌آهن در شبکه ریلی خراسان دایر است.

نظر شما