شناسهٔ خبر: 67477084 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۷ هزار میلیارد تومان از معوقات معلمان در دولت سیزدهم پرداخت شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴۷ هزار میلیارد تومان از معوقات معلمان مربوط به دولت قبل در دولت سیزدهم پرداخت شد.

صاحب‌خبر -

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور و با بیان اینکه شهیدرئیسی رییس‌جمهور آینده و عمیقأ بر این باور هستم که دوره ایشان از ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است گفت: در حالی که ناامیدی و رخوت در مدرسه‌ها حاکم شده بود، به خاطر دو سال کرونا نشاط از میان دانش‌آموزان رخت بر بسته بود، یک تصمیم بزرگ لازم بود و آن بازگشایی مدرسه‌ها بود.

وی با بیان اینکه جنگ شناختی و ترکیبی که به صرف اعلام این خبر به راه افتاد نشان داد که خبر مهمی در راه است افزود: ما از شهید رییسی یاد گرفتیم که هرآنچه دشمن را ناراحت می‌کند همان نقطه خوشحالی ما است؛ مدرسه‌ها باز شد و نشاط بازگشت و این با اغتشاشات و جنگ شناختی همزمان شد.

او ادامه داد: بر اعلام گزارش شورای عالی امنیت ملی یکی از دلایل اصلی شکست توطئه‌ها، اجرای قانون رتبه‌بندی بود ادامه داد: رتبه‌بندی را اجرا کردیم؛ دیگران حرفش را زدند و این دولت اجرا کرد.

وی با بیان اینکه در مهر ۱۴۰۲ حدود ۷۰ هزار معلم بازنشسته شدند عنوان کرد: تصمیمات مهمی در دوران شهید جمهور اتفاق افتاد که آن‌ها را مرور می‌کنم. وقتی دولت سیزدهم آموزش و پرورش را تحویل گرفت چند بحران وجود داشت. نقطه بحرانی اول به قله رسیدن رشد جمعیت دانش‌آموزی کشور بود. در تمام سال‌های قبل از دولت شهیدرییسی تعداد بازنشستگان بیشتر از جذب بوده است یعنی ۴۶۲ هزار نفر بازنشسته شده‌اند و حدود ۳۰۰ هزار نفر جذب شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از این دولت جذب دانشگاه فرهنگیان به ۳۷۰۰ نفر رسید و کار به جایی رسید که رهبر انقلاب اسلامی شخصا به این دانشگاه رفتند تا از بحران‌های آینده جلوگیری شود افزود: ما تمام انرژی را به کار گرفتیم و فقط کار کردیم، سال ۱۳۹۱ آموزش و پرورش ۷۹ هزار و ۱۴۸ نیروی خدمتگذار داشته ولی در سال ۱۴۰۱ به ۹۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مهر امسال ۱۷۶ هزار معلم جدید نیاز داریم. کسری ۳۰۰ هزار نفری را به این عدد رسانده‌ایم. در این دولت بیش از ۳۰۰ هزار ردیف استخدامی صادر شده که بیش از ۱۵۰ هزار ردیف مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۷۲ هزار معلم و حدود ۳۰ هزار نفر هم از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس خواهند شد گفت: ۴۷ هزار میلیارد تومان از معوقات معلمان مربوط به دولت قبل در این دولت پرداخت شد و بقیه هم در دست اقدام است، در این دولت تا زمان شهادت آیت‌الله رئیسی ۷ هزار مدرسه ساخته شده است.

صحرایی با بیان اینکه ۳۵ هزار کلاس درس در هر روز و هر روز ۸ مدرسه ساخته شده  است افزود: ۶۴ درصد این پروژه‌ها در روستاها و بقیه در شهرها ساخته شده است، جاهایی در کشور مدرسه ساخته شد که هیچ تریبونی برای تبلیغ وجود نداشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ مدرسه برای سیستان و بلوچستان ساخته شد گفت: در طرح شهید عرب سیستم گرمایشی و سرمایشی ۲۳ هزار کلاس درس ساماندهی شدند و حدود ۵۷۰ مدرسه کانکسی جمع‌آوری شده و در هفته دولت برنامه‌ریزی شده که بقیه هم جمع‌آوری شود و دیگر مدارس کانکسی نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۳ میلیون مترمربع از فضاهای آموزشی ایزوگام یا آسفالت شده‌ عنوان کرد: هنرستان‌ها دغدغه دولت بود تا موضوع بیکاری را از هنرستان حل کند، در این دولت ۳۹.۳۸ درصد دانش‌آموزان متوسطه نظری به هنرستان‌ها رفتند و ۳۳۹ هنرستان در دست ساخت است و ۱۹۲ هنرستان تحویل دادیم.

صحرایی با بیان اینکه تجهیزات آموزشی دغدغه ما است ادامه داد: در این دولت ۴ هزار میلیارد تومان به تجهیزات اختصاص یافته، سرانه فضای آموزشی کشور به ازای هر دانش‌آموز اکنون ۵ متر و ۲۸ سانتیمتر شده که در قبل از انقلاب کمتر از ۲ متر بوده است. همچنین در ۲۴۱ منطقه سرانه کمتر داریم که تمرکز ما در همان نقاط است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم که دولتی بود با آغازی بسیار سخت با بدهی‌های فراوان، اما سهم تملک دارایی وزارت آموزش و پرورش از بودجه کشور به ۲۰ همت در این دولت رسیده؛ تصریح کرد: در حوزه پرورشی هم پرچم ما برافراشته است، مدرسه‌داری و مدرسه‌یاری را هم همانند مدرسه‌سازی سر دست بگیرید. دانشگاه فرهنگیان را دریابید، اگر مدرسه انسان‌ساز است این دانشگاه، معلم انسان‌ساز را تربیت می‌کند. این دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب مرکز ثقل آموزش و پرورش است. 

برچسب‌ها:

نظر شما