شناسهٔ خبر: 67476179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کمبود ۸۰۰۰۰ نیروی خدماتی درمدارس/ پایان کانکس مدرسه درشهریور

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۸۰ هزار نیروی خدماتی در مدارس دولتی گفت: هفته دولت پایان مدارس کانکسی اعلام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در  بیست و ششمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: شاهد بودیم به دلیل دو سال کرونا رخوت بر مدارس حاکم و نشاط از کودکان گرفته شده بود اما در این دولت تصمیم بزرگ بازگشایی مدارس گرفته شد اما با اعلام این خبر یک جنگ شناختی به راه افتاد و نشان داد که اتفاق بزرگی در راه است.

وی افزود: همه می‌گفتند اگر مدارس باز شود، کودکان در خطر قرار می‌گیرند اما مدارس مهر 1401 باز شد و آذرماه مسمومیت‌های مدارس را با تمرکز بر دبیرستان‌های دخترانه ایجاد کردند که وزیر کشور اعلام کرد جنگ شناختی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این توطئه خیلی زود شکست خورد و یک دلیل آن اجرای رتبه‌بندی معلمان بود که صف فرهنگیان را از اغتشاشگران جدا کرد.

نیاز به 176  هزار معلم برای مهر

صحرایی بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت برای مهر امسال، 176 هزار معلم نیاز داریم، در این دولت بیش از 300 هزار ردیف استخدامی صادر که شد 230 هزار مورد  برای آموزش و پرورش بود.

وی گفت: امسال 72 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و 20 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند که این تعداد استخدام معلم بی‌سابقه است.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور کمتر از حد انتظار است با این حال 47 هزار میلیارد تومان از معوقات معلمان از سال‌ 98 به بعد در سال 1402 پرداخت شد.

روزانه 8 مدرسه ساخته شد

صحرایی با اشاره به اینکه در این دولت حدود 7 هزار مدرسه ساخته شد یعنی هر روز کاری 8 مدرسه و 35 کلاس درس تحویل شد،  عنوان کرد: 64 درصد این مدارس در روستاها و 36 درصد در شهرها ساخته شد و بیشترین تحویل مدارس مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، در این استان بیش از هزار مدرسه ساخته شد.

پایان مدارس کانکسی در هفته دولت

وی درباره مدارس کانکسی مطرح کرد: جمع کردن مدارس کانکسی مدنظر است و 1073 مدرسه کانکسی هدف گذاری شد که 570 مدرسه جمع آوری شد و مابقی در دستور کار هفته دولت است براین اساس مدارس کانکسی با بیش از 10 دانش‌آموز حدف می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: خیران برای اصلاح سرویس بهداشتی مدارس کمک می‌کنند و 7500 مورد اصلاح شد.

صحرایی بیان کرد: هر یکسال که مدارس بیشتر نگه داشته شوند، 10 هزار میلیارد  تومان صرفه جویی رقم می‌زند و این در دستور کار آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به مشکل نبود تجهیزات در مدارس دولتی عادی بیان کرد: در 7 منطقه وضعیت قابل قبولی را به لحاظ وجود مدارس نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه  از سال 1392 تا سال 1402 جمعیت دانش‌آموزی بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر اضافه شده است، گفت: در اکثر سال‌های قبل از دولت سیزدهم تعداد بازنشستگان از تعداد جذب شدگان بیشتر بوده است.

صحرایی عنوان کرد: تعداد بازنشستگان در فاصله سال‌های 92 تا 1402، 468 هزار نفر بوده حال آن که جذب ما 345 هزار نفر بود که به معنی کسری زیاد است. در سال 1372، 304 هزار دانش‌آموز و دانشجو معلم در مراکز تربیت معلم و دانشسراها جذب شده‌اند، در آن زمان ما بیش از 500 مرکز تربیت مدرس داشتیم اما در فاصله سال‌های 83 تا سال 90 جذب دانشجو معلم در کشور به صفر می‌رسد و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان تاسیس می‌شود.

وی عنوان کرد: در هنگام تأسیس این دانشگاه با جذب بیش از 23 هزار معلم بوده که در پایان دوره 4 ساله اول یعنی حدود سال 95 این جذب به زیر 4 هزار نفر می‌رسد. قله سال 72 امروز در معرض بازنشستگی است و معلمانی که امروز باید به کار بگیریم معلمانی هستند که باید در سال‌های 97، 98 و 1400 جذب و به کارگیری می‌شدند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وزیر وقت آموزش و پرورش در مهر 97 اعلام می‌کند که 80 هزار کسری قطعی معلم دارد و در جای دیگری در همان زمان‌ها می‌گوید که حداقل 350 هزار معلم کسری داریم اما رئیس منابع انسانی آموزش و پرورش در 20 اردیبهشت ماه 1400 نیز عنوان می‌کند که برای آغاز مهر همان سال 200 هزار معلم کسری داریم و سونامی معلمان بازنشسته را اعلام می‌کند.

صحرایی افزود: حال ببینید که چگونه این سونامی رخ داد و دلیل آن این بود که رتبه‌بندی معلمان 31 شهریور ماه آن سال آغاز شد و معلمانی که در سن بازنشستگی قرار داشتند برای دو سال سن بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و در آغاز مهر 1402 این اتفاق رخ داد.

وی درباره نیروهای خدماتی یادآور شد: از سال 1392 حدود 79 هزار نیروی خدماتی داشتیم که به تدریج کم شده است و امروز به حدود 51 هزار نیروی خدماتی رسیده است که با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس نیاز ما بیش از 80 هزار نفر است.

انتهای پیام/

نظر شما