شناسهٔ خبر: 67473623 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پزشکیان برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: عضو شواری عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و گاز مسعود پزشکیان گفت: بزرگترین عامل ایجاد ناترازی و کمبود بنزین در کشور نشات گرفته از سوءمدیریت توسط مجموعه مدیران دولتی است که منجر به کاهش کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده، در حالی که تولید این پالایشگاه باید دارای بالاترین کیفیت و بیشترین ظرفیت تولید بنزین باشد.

صاحب‌خبر -

محمد سالاریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اوضاع بنزین در کشور اظهار داشت: این وضعیت موجود  نتیجه سیاست‌ و ریل گذاری قطاری است که مغز متفکر آن اکنون رقیب پزشکیان است.

وی افزود: موضوع این است که ما دیگر دچار فقر نیستیم، آلوده افرادی هستیم که دروغ و اتهام را حق‌ می دانند و حق دانستن را از مردم دریغ می‌کنند. تندروها نشان داده اند که در سیاست پیرو راستین ماکیاولی هستند و برای رسیدن به هدف، دروغگویی را مباح می‌دانند. 

عضو شواری عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و گاز مسعود پزشکیان بیان داشت: در مسئله ایجاد شبهه درباره بنزین، که بحث قیمت گزاف بیست و پنج هزار تومانی را می‌خواستند به گردن پزشکیان بیندازند. مردم باید بدانند که برای تخریب  وجهه مردمی دکتر پزشکیان  سخنان آقای عبدالعلی زاده را تحریف کرده و به ناحق  برنامه افزایش قیمت بنزین را برنامه دولت آقای پزشکیان معرفی می کنند.  این در حالی ست که  پیش از این خودشان موضوع  افزایش قیمت بنزین تا میزان 35 هزار تومان را برای رفع ناترازی بنزین ذکر کرده بودند. 

سالاریان تاکید کرد: مردم باید بدانند که دلیل اصلی فقر، تورم و فلاکت اقتصادی موجود در کشور تحریم ها است که ناشی از نوع نگاه تندروانه و عملکرد نامناسب پایداری و تندروی‌های آنها در عرصه نظام بین اللمل است همان هایی که بیشترین منافع را با بهانه دور زدن تحریم ها برده و می برند. 

وی اذعان داشت: بزرگترین عامل ایجاد ناترازی و کمبود بنزین در کشور نشات گرفته از سوءمدیریت توسط مجموعه مدیران دولتی است که منجر به کاهش کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شده در حالی که تولید این پالایشگاه باید دارای بالاترین کیفیت و بیشترین ظرفیت تولید بنزین باشد.

این عضو  ستاد پزشکیان خاطرنشان کرد: افت شدید کیفیت بنزین توزیعی در جایگاه‌ها با عدد اکتان خارج از محدوده استاندارد یورو ۴ را شاهدیم، این موضوع علاوه بر تاثیر مخرب بر محیط زیست بر سلامت مردم نیز تاثیر نامناسب دارد.

وی گفت: در حال حاضر میزان بنزین تولید شده در کشور برابر ۱۰۵ میلیون لیتر در روز و میزان مصرف معادل ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است که این کمبود ۱۰ میلیون لیتری؛ وارد می شود.

سالاریان ادامه داد: اکنون دولت سیزدهم نفت را ارزان میفروشد (با احتساب تخفیف فروش و هزینه انتقال در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد پایینتر از قیمت واقعی) و بنزین را گران وارد میکند.  هزینه سالانه واردات بنزین ۲.۵ میلیارد دلار معادل ۱۵۰ همت است که این مقدار بیشتر از کل یارانه نقدی پرداختی سالانه برای ۸۵ میلیون نفر است.

وی اظهار داشت: همان طور که دکتر پزشکیان در سخنرانی ها و در مناظرات تلویزیونی مرحله اول اشاره کردند مهمترین برنامه دولت او جلوگیری از تحمیل هرگونه فشار بیشتر بر مردم و به ویژه دهک‌های آسیب پذیر است.

عضو شواری عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و گاز مسعود پزشکیان گفت: برنامه دولت پزشکیان در کوتاه مدت برای مقابله با کمبود بنزین، واردات خودروهای برقی و خودروهای کم مصرف، با مصرف سه تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، توسعه زیرساخت های توزیع CNG، بهبود کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه ها، فرهنگ سازی و برنامه مصرف بهینه، اصلاح سیستم های اندازه گیری و نظارت (میترینگ) در تولید و توزیع با بکارگیری ابزار نوین و بهره گیری از هوش مصنوعی و ... است. 

وی ادامه داد: از برنامه های میان مدت دولت آقای پزشکیان در این زمینه می توان به برنامه تسریع در کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاهها و تولید بنزین استاندارد یورو ۵ با بازپرداخت طلب ۲۰۰ همتی پالایشگاهها اشاره کرد که اکنون به دلیل سوء مدیریت و قیمت گذاری دستوری دچار چالش هستند. 

سالاریان در ادامه به طرح بنزینی سعید جلیلی اشاره و تصریح کرد: یکی از برنامه های اعلامی آقای جلیلی برای ناترازی بنزین طرحی بنام وان است که نقدهای زیادی به آن وارد است و اجرای آن چالش برانگیز خواهد بود. به اعتقادمن این طرح باعث صرفه جویی در مصرف نمی شود بلکه موجب ایجاد بازار سیاه بنزین و ظهور و بروز کارتل هایی می‌شود که با احتکار باعث افزایش قیمت خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما