شناسهٔ خبر: 67470429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محقق‌شدن آرزوی دیرینه؛

پیشرفت ۷۰ درصدی ابرپروژه ریلی کشور دستاورد شهید جمهور

ابرپروژه ریلی کشور که از سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد در دولت شهید آیت‌الله رئیسی شتاب قابل‌توجهی گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا- پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران قرار دارد و به لحاظ‌ داشتن مرزهای آبی و خاکی با کشورهای آسیا میانه و دسترسی به آب‌های آزاد دارای موقعیت راهبُردی اقتصادی برای کشور است.

 هر چند این استان درگذشته با وجود محرومیت‌ها قطار پیشرفت و توسعه آن به‌کندی پیش رفت، اما با روی کار آمدن دولت مردمی شهید رئیسی سیستان و بلوچستان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفت، به‌طوری‌که امروز به‌واسطه خدمات ارزشمند شهید جمهور جای‌جای این استان کارگاه سازندگی تشکیل شده است.

 یکی از پروژه‌های که در اقتصاد و توسعه این استان اهمیت بسیار بالایی دارد، ابرپروژه ریلی کشور در مسیر چابهار - زاهدان - سرخس است.

 ابرپروژه راهبُردی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، به‌طوری‌که اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیا میانه به آب‌های آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعال‌سازی کریدورهای ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار از مهم‌ترین اهداف اجرای این خط ریلی است.

 ارزش بندر شهید بهشتی دوچندان

 مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی که در دی‌ماه سال گذشته به سیستان و بلوچستان سفرکرده بود در بازدید از روند ساخت راه‌آهن زاهدان - چابهار در جمع خبرنگاران بیان کرد: با تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دوچندان می‌شود، در همین راستا برنامه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ارائه شده است که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه‌گذاری در این بندر استقبال کرده‌اند.

 به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب شرق خط عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار به زاهدان از سال ۹۲ آغاز شد که در هشت سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس‌جمهور شهید به این استان این پروژه به پیشرفت بیش از ۷۰ درصد رسید و خط ریلی زاهدان - خاش به بهره‌برداری رسید.

 حمید بهادری افزود: با راه‌اندازی خط ریلی زاهدان - خاش و حرکت قطار در این مسیر ریلی از خردادماه سال قبل تاکنون شاهد کاهش سوانح ترافیکی در این مسیر ارتباطی بوده‌ایم.

 وی تصریح کرد: هم اکنون قطار خاش به زاهدان با ۲ واگن به مسافران خدمات می‌دهد و تلاش داریم خدمات مطلوب و باکیفیت‌تری را به مردم عزیز خاش، زاهدان و شهرهای استان ارائه دهیم.

 بهادری خاطرنشان کرد: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیا میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

 وی ادامه داد: در مجموع راه‌آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه‌ها حدود ۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.

 این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد.

 پل ۴۰۰ متری پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان

 به گفته عبدالغفور تمندانی مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: کلیه کارهای عمرانی که در پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان - سرخس انجام می‌شود، مصالح توسط آزمایشگاه واپایش کیفی می‌شود.

  وی ادامه داد: تا کنون حدود ۸۰۰ هزار آزمایش خاکی بتنی و آسفالتی در این پروژه به‌صورت موردی انجام شده است.

 علی محمدپور مدیر فنی کارگاه قطعه شش طرح نیز افزود: پل‌های این پروژه خاص و با ویژگی ساخت منحصربه‌فرد ساخته شده که بلندترین پل حدود ۴۰۰ متر به‌خاطر است و به‌خاطر حساسیت نصب از نیروهای فوق‌تخصصی و تخصصی استفاده می‌شود.

 لازم به ذکر است، با پایان رسیدن مسیر ریلی چابهار زاهدان و سرخس ترکمنستان و چهار کشور آسیایی مرکزی از طریق راه‌آهن به اقیانوس هند متصل خواهند شد و با تمام تلاش‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳ سوت قطار چابهار - زاهدان - سرخس به صدا در بیایید.

 شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوران کوتاه مسئولیت در جایگاه رئیس‌جمهور سه سفر به سیستان و بلوچستان داشت که ضمن دیدارهای مختلف مردمی، تصمیمات مهمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی با کمک کارشناسان امر اتخاذ شد.

 قرار بود در خردادماه رئیس‌جمهور شهید برای چهارمین بار به سیستان و بلوچستان سفر کند که بهره‌برداری از چندین طرح معدنی، اقتصادی و عمرانی تنها بخشی از برنامه‌های وی در سفر چهارم استانی به این خطه باشد؛ اکنون این طرح‌ها بدون حضور رئیس دولت، در حال بهره‌برداری است.

 در عرصه اقتصاد نیز سیستان و بلوچستان با مواجه‌شدن نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید دستخوش تغییرات اساسی و جلب نظرها شد و ریل توسعه در بخش‌های مختلف آن سرعت گرفت، به‌گونه‌ای که شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حدود یک هزار روز به‌عنوان خادم جمهور انجام‌وظیفه کرد و درست در روزهایی که مردم ولایت‌مدار این استان چشم‌انتظار رئیس‌جمهور محبوب و مردمی خود بودند؛ اما وقوع سانحه دلخراش بالگرد حامل ایشان این دیدار را ابدی و این چشم‌انتظاری را برای ساکنان این خطه از کشور به یک حسرت تبدیل کرد.

انتهای پیام

نظر شما