شناسهٔ خبر: 67468344 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پاییز فصل مهاجرت تنها درنای امید به کشور

رؤیای «امید» هنوز قطع نشده است

روزنامه جوان

زمان آمدن درنای امید در نیمه آبان است و در حال حاضر حتی زمان شروع مهاجرت این پرنده هم نشده‌است، به طور کلی این موقع از سال، زمان تابستان‌گذرانی پرندگانی همچون درنای امید در منطقه سیبری است، بنابراین قطع به یقین نمی‌توانیم بگوییم درنای امید دیگر نمی‌آید. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: درنای امید تنها پرنده‌ای که این سال‌ها از منطقه سیبری وارد تالاب فریدون کنار در مازندران می‌شد و به نوعی یک امیدواری در این منطقه برای مردم محسوب می‌شد، سال گذشته وارد کشور نشد. به گفته کارشناسان ممکن است امسال آبان ماه که زمان اصلی مهاجرت این پرنده در ایران است، وارد کشور شود. 

به گزارش ایرنا، امید تک درنای سیبری که به برندی برای منطقه فریدونکنار تبدیل شده زمستان امسال وارد ایران نشد و نگرانی دوستداران محیط‌زیست را فراهم کرد، البته متخصصان معتقدند که نیامدن امید به علت تغییرات اقلیمی و اثر آن روی دمای هوا است، چون زمستان امسال هوا چندان سرد نشده‌بود تا امید احساس سرما کند. 
امید تک درنای سیبری ۱۵ سال متوالی به تنهایی از سیبری به ایران و منطقه فریدونکنار می‌آمد تا زمستان خود را در این تالاب زیبا و پر از خوراکی بگذراند، سال گذشته دارای یک یار از بلژیک شد؛ در واقع یکی از نگرانی‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست این بود که با تلف‌شدن امید، مسیر پروازی غربی که به ایران ختم می‌شود، از بین برود و کور شود، از این‌رو با رایزنی‌های صورت گرفته با یک مرکز بین‌المللی پرورش درنا در بلژیک، موفق شدند یک درنای ماده را به ایران منتقل کنند که رؤیا نام گرفت. 

 زمان آمدن درنای امید هنوز فرا نرسیده‌است
مدیر کل محیط‌زیست مازندران در گفتگو با روزنامه «جوان» گفت: زمان آمدن درنای امید در نیمه آبان است و در حال حاضر حتی زمان شروع مهاجرت این پرنده هم نشده‌است، به طور کلی این موقع از سال، زمان تابستان‌گذرانی پرندگانی همچون درنای امید در منطقه سیبری است، بنابراین قطع به یقین نمی‌توانیم بگوییم درنای امید دیگر نمی‌آید. 
عطاء‌الله کاویان افزود: درنای امید به هیچ ردیابی نصب نیست، چون یک پرنده‌ای وحشی محسوب می‌شود که تاکنون زنده‌گیری نشده‌است، البته ارتباطاتی در مسیر پروازی و توقفگاه‌های این پرنده در کشور‌های ایران و آذربایجان وجود دارد و به محض رؤیت، اطلاع‌رسانی می‌شود، در حال حاضر هیچ گزارشی از کشور‌های در مسیر پروازی این درنا دریافت نکرده‌ایم. 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته انتظار داشتیم تا درنای امید به کشور بازگردد، ادامه داد: متأسفانه سال پیش درنای امید وارد تالاب فریدون کنار نشد و حتی در ماه‌های آذر و دی انتظار ورودش را داشتیم، ولی چنین اتفاقی نیفتاد. 

 شرایط آب هوایی دلیل تغییر مکان مهاجرت درنای امید
کاویان اضافه کرد: به هر حال نیامدن درنا یک موضوع طبیعی محسوب می‌شود، به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی باعث تغییراتی در کشور و جهان شده‌است و گرمایش جهانی را به وجود آورده، ممکن است تا این پرنده قبل از ایران اگر شرایط آب و هوای مناسبی در جایی دیگر برایش فراهم شود، همان‌جا بماند. 
وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در آبان ماه درنای امید را در تالاب مازندران مشاهده کنیم، گفت: البته چندین سال پیش چنین اتفاقی افتاد که درنا وارد کشور نشد، ولی سال بعدش به کشور بازگشت و خوشبختانه با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته‌شده، تلاش کردیم یک زیستگاه امن برایش فراهم کنیم، به طوری که درنا در طول این سال‌ها این زیستگاه را تغییر نداده است. 


 تعطیلی همیشگی بازار پرندگان وحشی در مازندران
مدیر کل محیط‌زیست مازندران با اشاره به بازار پرندگان وحشی در این استان بیان کرد: خوشبختانه سال گذشته برای اولین‌بار بازار فروش پرندگان که به نوعی مایه ننگ برای محیط‌زیست محسوب می‌شد، در شهرستان فریدونکنار با کمک شورای تأمین، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بسته شد. 
وی ادامه داد: تلاش داریم با توجه به تجربه افراد شکارچی نیز از آن‌ها به عنوان پرنده‌نگر استفاده کنیم تا آن‌ها بتوانند با روش‌های متفاوت امکان پرنده‌نگری را در دامگاه‌های خود برای گردشگران فراهم کنند و امیدواریم برای پاییز امسال شاهد اولین مرکز پرنده‌نگری در این منطقه باشیم و شکارچیان نیز با این کار صید را کنار بگذارند. 

 موفقیت حدودی پروژه درنای رؤیا 
کاویان در ارتباط با بحث درنای رؤیا افزود: درنای رؤیا یک پرنده پرورشی محسوب می‌شود و اینکه بتواند با درنای امید که یک پرنده وحشی است، همراه شود کمی کار سخت است و معمولاً هیچ وقت چنین پروژه‌هایی موفق نبوده، چراکه جوجه‌های پرورشی سابقه پرواز طولانی‌مدت نداشته و در محیط طبیعی رشد نکرده‌اند، اما با این حال تلاش‌های خود را در این زمینه با علم به اطلاعات گذشته انجام دادیم و پروژه را به سمت موفقیت هدایت کردیم. 
وی اظهار کرد: مجامع علمی بین‌المللی معتقدند که موفقیت تا جایی است که این دو درنا با هم پرواز کنند و همچنین مهاجرت برگشت‌شان را نیز انجام دهند که البته این اتفاق افتاد و پرنده بیش از ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر پرواز کرده، اما بالاخره توان پرنده بیشتر از این نبوده‌است. مدیر کل محیط‌زیست مازندران گفت: از آنجایی که بحث درنای رؤیا با احساسات مردم گره خورده، تلاش نمودیم تا این پرنده را دوباره در تنکابن زنده‌گیری و به تالاب فریدون کنار منتقل کنیم، حدود دو ماه پیش این پرنده را به جای جدید و مناسب‌تری منتقل کردیم. وی افزود: اگر درنای امید دوباره وارد تالاب شود، سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر درنای رؤیا را به آن پرنده معرفی کنیم تا بتواند مهاجرت بهتری داشته‌باشد. 

 تغییر اقلیم مهم‌ترین دلیل تغییر مهاجرت پرندگان
به گزارش ایرنا، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت امید و رؤیا گفت: مهاجرت پرندگان تابع شرایط خاصی است، مهم‌ترین آن بحث دما و اقلیم است، زمانی که هوای عرض‌های شمالی زمین در وقت مشخصی سردتر می‌شود، پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت عرض‌های جنوبی زمین می‌آیند، به خصوص پرندگان مهاجری که آبزی و کنار آبزی هستند در عرض‌های جنوبی مانند سواحل شمالی، جنوبی و تالاب‌های ایران وارد شده و زمستان‌گذرانی می‌کنند. 
علیرضا ابدالی درباره علت نیامدن امید در زمستان سال گذشته به فریدونکنار افزود: امید یک درنای سیبری است، حال و روز زمستان گذشته کره زمین هم چندان سرد نشده‌بود، در ایران و تهران هم در ماه‌های آذر و دی هوا چندان سرد نشده‌بود که قطعاً در عرض‌های شمالی‌تر زمین هم وضعیت همینطور بود. 
وی اظهار داشت: با این شرایط جوی کارشناسان احتمال دادند که امید آمده، اما به کشور ما نرسیده‌است و در همان عرض‌های شمالی تک ماند، چون هوا آنقدر سرد نبود که الزامی باشد تا امید به مناطق گرم‌تر بیاید، البته در سنوات گذشته هم پیش آمده‌بود که امید یک یا دو سالی به ایران نیامد، حالا امیدواریم امید تحت‌تأثیر شرایط اقلیمی ضرورتی ندیده‌باشد که به ایران بیاید. مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: هر چند در سرشماری‌های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به سنوات گذشته کاهش چند درصدی مهاجرت پرندگان را شاهد بودیم، در واقع پرندگان از گونه‌های مختلف کمتر به عرض‌های جنوبی آمدند و این شرایط فقط مختص کشور ما نبود، چون هوا در عرض‌های شمالی آنقدر سرد نشده‌بود که پرندگان احساس نیاز به مهاجرت کنند. 
وی تأکید کرد: این یکی از حدس‌هایی است که درباره امید می‌زنیم و امیدواریم حدس غالب همین باشد و امید زنده باشد و امسال با سرد شدن هوا باز هم شاهد حضور تک درنای سیبری در کشور باشیم. 
ابدالی درباره وضعیت رؤیا و اینکه اگر امید برنگردد، تکلیف این درنای ماده چه می‌شود، گفت: رؤیا در شرایطی خوب و تحت حفاظت ویژه قرار دارد، اما اگر امید نیاید با همفکری کمیته تخصصی که در این زمینه در کشور فعال است، تصمیم خواهیم گرفت، البته رؤیا را از یک مرکز بین‌المللی پرورش درنا در بلژیک به ایران آوردیم و اگر امسال هم امید نیاید با مرکزی که رؤیا را از آنجا گرفتیم، همفکری خواهیم کرد و قطعاً بهترین گزینه را برای رؤیا انتخاب می‌کنیم. 
با این حال انتظار داریم درنای امیدی که ۱۵ سال است ایران را به عنوان مقصد اصلی مهاجرت خود می‌شناسد، بار دیگر امسال وارد کشور شود و بتواند با درنای رؤیا به مهاجرت و پرواز برود.

برچسب‌ها:

نظر شما