شناسهٔ خبر: 67467669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پزشکیان در مناظره انتخاباتی با جلیلی:

بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد/ اکثر قدرت دست یک جناح خاص است

پزشکیان در مناظره انتخاباتی با جلیلی: نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در اولین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از ورود به سوال مجری برنامه باید جواب یک بداخلاقی را بدهم از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم. بارها عرض کردیم که به هیچ وجه گران نمی‌کنیم اما بازهم اینطور مانور می‌دهند و دروغ منتشر می‌کنند.

وی در ادامه صحبت های خود ابراز داشت: مشارکت در انتخابات دور اول برای من به عنوان یک دلسوز ایران یک مساله نگران‌کننده ای بود، کاهش مشارکت وابسته به زنان و اقوام است که آنها بازی نمی‌دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر ما در کشور شرایطی را فراهم نمی‌کنیم که احساس کنند که آن‌ها هم در کارها شریک و سهیم هستند، طبیعتا وارد این عرصه نمی شود. وقتی قرار است آن ها رأی بدهند و ما انتخاب شویم و برخلاف نظرات آن ها تصمیم بگیریم معلوم است که وارد نمی شوند.

وی ادامه داد: قوام و ستون جامعه مردم هستند، در جنگ هم اگر باشد صرفاً بمب و موشک نیست که از ما دفاع می کند مردم هستند، آن اوایل انقلاب موضوع حمله آمریکا مطرح می شد امام فرموند آمریکا بیاید و بزند بالاخره که می خواهد بیاید پایین، مردم آن ها را نمی پذیرند.

پزشکیان در پاسخ به این نکته که علت روند نزولی مشارکت در انتخابات طی انتخابات های اخیر، اظهار داشت: مردم به خاطر برخورد هایی که با اینترنت و دختران و موضوعات دیگران می شود از ما ناراضی هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیک در رجانیوز از ما کار کردند و ۲۱۰ میلیون هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی‌احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند، نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی که مطالب علیه خود را به استدیو آورده بود گفت: اگر من مطالب هوادارن شما علیه خودم را می آوردم سه چهار برابر این بود من رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی ها به من می گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

وی ادامه داد: این تهمت ها که می گویند یک دعوای درون گروهی است آنها که نیامدند رای بدهند نگران پول نبودند محرومین همیشه پای صندوق بودند پشتوانه های انقلاب حقوقشان تامین نیست.

این نامزد انتخابات گفت: سیاست‌های کلی و قانون برنامه وجود دارد در مورد بهداشت و درمان ۴ دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند ولی می‌ماند قرار بود کسی بدون صف خدمت نگیرد اما می‌گیرد. وقتی مجری برای خود یک سفره پهن می‌کند و برای مردم خدمت فرق می کند اینگونه مردم به ما باور نمی‌کنند می‌گوییم از مردمیم و در سفره دیگر می‌نشینیم.

وی گفت: قانون و برنامه که گوید این کارها را بکنید چرا حل نکردند؟ مشکل مجریان و مسئولات بالاست که عزم و اراده داشته باشند برای حل مشکل مردم آدم های خودشان را فقط نگذارند و اینطور نباشد که افرادی که جزو هیچ دسته ای نیستند را جایی نگذارند یک بار گفتنم ما در میان مسئولان رده بالا فرد سنی نداریم اسم سه نفر را آوردند اما کرد بودند ولی سنی نبودند ما این ها را در دانشگاه و مدرسه و استخدام در رده های بالا قرار نمی دهیم مردم از این تنوع چیزی مشاهده نمی کنند. اکثر قدرت دست یک جناح خاص است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان این واقعیت وجود ندارد. ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند. مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم مشارکت را ایجاد کنیم مردم باید باور کنند که من پای همان سفره ای می‌نشینم که سفره اوست، فرزند من همانطور جذب می شود که فرزند او جذب می شود، آن وقت مشارکت ایجاد می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات جلیلی درخصوص نوشتن برنامه ششم در دوره مجلس دهم و دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: اینکه ما بودیم برنامه را نوشتیم گفتم که مقصر اصلی مجلس، دولت و قوه قضاییه هستند، اینکه من چه کار کردم من در هر دوره‌ای سوال کردم و اعتراض کردم. در همین دوره مجلس از همان روز اول من اعتراض کردم که این افرادی که منصوب می کنید که بیرون منافع دارند این‌ها نمی توانند کار کنند و قانون را اجرا کنند.

پزشکیان با اشاره به برخوردها با اساتید و دانشجویان گفت: در همین دولت تعداد قابل توجهی را دانشجویان را از تحصیل محروم می کنیم، مردم اگر به نفع ما بود بیایند و در خیابان بریزند اگر با ما نبودند و به ما اعتراض داشتند می بریم در زندان و محاکمه می کنیم.

وی افزود: بازنشسته می‌گوید زندگی‌ام نمی چرخد با بازداشت با او برخورد می کنیم، این ها مردم هستند، اگر ما احترام بگذاریم و حرف آن ها را بشنویم آن ها به صحنه می آیند، اگر نه که خب سکوت می‌کنند. وقتی که من خلاف را انجام می دهیم و طرف اعتراض می کند بازداشت و محروم و عزل و محاکمه می کنم خب معلوم است که سایرین هم دیگر سکوت می کنند و چیزی نمی گویند.

پزشکیان  تصریح کرد: ما باید گوشی برای شنیدن صدای آن ۶۰ درصد داشته باشیم، ظلم این است که سهم و حق یکی را بگیرید و به دیگری بدهید؛ اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم باید حق و عدالت را پیاده کنیم.

پزشکیان گفت: با شوکر به یک نفر [به دلیل حمایت از من] حمله کرده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از دانشجویان را در همین دولت اخراج کردند، گفت: فعالیت های دانشجویی را محدود کردند و سلیقه ای کردند، ما وقتی میگوییم مردم باید اجازه دهیم که مردم قانون را مطالبه گری کنند، آن قانونی که من باید اجرا کنم و اجرا نمی کنم باید مردم بتوانند از ما مطالبه کنند. بارها گفتم در ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز رهبری گفتند برخورد کنید برخی از دانشجویان معترض این مساله را اخراج کردند و گفتند اگر فلان کار را نکنید حق تحصیل ندارید. باید مردم مطالبه‌گری کنند. باید داد بزنیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی افزود: قرار بود ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم، شده‌ایم؟ حالا بگوییم دولت ها مقصرند. آن دولت مقصر بود مقصر دولت فلانی درست کرد؟ دولت‌ها طبق برنامه خود هم عمل نمی کنند برنامه هایی که ما می دهیم هم می بینیم هیچ کدام آنطور که نوشتند عمل نکردند. حرف می زنیم اما پشت آن عمل نمی کنیم و پاسخگو نیستیم.

پزشکیان یادآور شد: هیچ فریضه الهی به اندازه پایبندی تعهد مورد قبول نبوده راحت وعده می دهیم اما عمل نمی‌کنیم الان وعده می‌دهیم این روند از نظر علم غیرممکن است. باید با مردم صادق باشیم ما این صداقت را نداشتیم اگر صادق باشیم مردم به ما اعتماد می‌کنند مهم‌ترین رویکرد مدیران صداقت‌شان است رو در رو یک چیز می‌گویند پشت سر کار دیگر می‌‌کنند.

وی افزود: قرآن می‌گوید از پیغمبران هم پیمان گرفتیم از صداقت ما خواهند پرسید آیا مردم برای ما برابر قانون مساوی اند؟ با همه مثل حزب و جناح و خود برخورد می کنیم؟ مردم از ما صداقت می خواهند متاسفانه گیرهایی داریم که باید حل شود روی قوانین نوشته شده بایستیم هر کسی آمده قانون را اجرا نکرده پس چرا قانون و برنامه را نوشتند؟ می خواهید کلی کتاب بیاورم و بگویم برنامه است وقتی اجرا نشود ارزش ندارد.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود گفت: یک راه حل علمی دارد که ما باید در کشور به این شیوه عمل کنیم، حضرت علی می فرماید امام وظیفه ای ندارد جز آنکه خدا به او ابلاغ کرده است. ما چیزی که داریم در مدیریت سه اصل وجود دارد، چه کسی مسئول است؟ چگونه باید ابلاغ کند؟ و چگونه باید پاسخ بدهد؟ مشکل ما در کشور این است، شما فردا رندوم بپرسید ۹۰ درصد مسئولان و رییس دانشگاه و رییس دانشکده و حتی خود وزیران نمی‌دانند که برنامه هفتم توسعه چیست؛ وقتی نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهید بپرسید که دولت سایه شوند؟ قدم اول این است که وقتی ابلاغ را از مجلس گرفتی دستورالعمل بدهی که فلانی این پول، این امکانات و این کار، جواب هم باید بدهی و اگر جواب نداد باید برخورد کنی. اکنون مدیر کارش را انجام نمی‌دهد و کتکش را پرسنل و مشتری می‌خورند.

وی ادامه داد: من زمانی که نایب رئیس مجلس بودم در زمینه موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی به وجود آمد و ورشکست شدند، در خیابان هم مردم را می‌زدند، ما رفتیم ببینیم که مشکل چیست، با رییس قوه قضاییه تماس گرفتیم، با معاون اول رییس جمهور صحبت کردیم و کمک خواستیم که مشکل شان را حل کنیم و این ماجرا حل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند، نشسته بودم یک طبقه پایین‌تر دیدم بچه های حراست می‌دوند که صدا درنیاید، گفتم موضوع چیست؟ گفتند حقوق این ها را نداده اند، گفتم بروند در نمازخانه، خودم رفتم و عذرخواهی کردم و قول انجام وظیفه دادم که آن‌ها هم رفتند سر کارشان.

پزشکیان خاطرنشان کرد: مملکت زمانی درست می شود که اولا با هم دعوا نکنیم و دوم به قانون عمل کنیم، در بحث اعتراض می‌گویند اجازه بگیرد این حق اوست که اعتراض کند نه اینکه اجازه بگیرد.

وی واکنش به این نکته که اجازه برای جلوگیری از اغتشاش است، ابراز داشت: اگر ما فرصت اعتراض بدهیم و گوش بدهیم و جواب او را بدهیم مگر دیوانه اند که اغتشاش و شورش کنند؟ دانشجویان آینده ما هستند، نباید با آن ها برخورد کنیم. حرف دارند بشنوید نه اینکه اخراجش کنید یا به آن انگ بچسبانید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت دارند الان که مساله‌ای نیست چرا فیلتر بگذاریم؟ دکان فیلتر شکن درست کنند مردم بیشتر از پول اینترنت پول فیلترشکن می دهند و دیگر در فیلترشکن این کنترل نیست. در کنار فرصت بستگی دارد در کجا می‌خواهید ورود کنید.

وی افزود: در بحث های خدماتی و بانکی و آموزشی شما ببینید همه کارها به صورت مجازی است و ارتباط با دنیا بر اساس این سیستم است و نمی شود با دنیا ارتباط نداشته باشیم و بگوییم می خواهیم در قفس زندگی کنیم. باید اجازه بدهیم صاحبان شرکت‌ها بیایند این‌ها صحبت کنند با آنها قرارداد ببندند این را می‌شود هم با صاحبان فرآیند داشت و هم بوسیله دولت‌ها با آنها قراداد بست.

پزشکیان یادآور شد: پول فیلترشکن در جیب چه کسی می‌رود؟ چه بلایی سر کسانی می‌آید که از فضای مجازی زندگی می‌کردند‌. آنها را از زندگی ساقط کرده‌ایم. الان در آمریکا هم برخی چیزها را حذف می‌کنند در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلوی این ها که فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌گیرند؟ با این فیلترشکن‌ها اتفاقا بچه ها در فضایی وارد می شوند که غیرقابل کنترل است. موقعیت آنها هم پیدا نمی شود کاری که در رابطه با فیلتر کردن ها در جریان اعتصابات و تظاهرات بود را دیدیم و می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند الان که اعتراضات نیست  چرا همه چیز فیلتر است؟ بیمارستان و همه جا با مشکل مواجه شده مردم باید در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

وی ادامه داد: با جایی که لازم است یا شرکت ها یا دولت قرارداد ببندند. کجای دنیا مثل ما عمل می کند؟ نه اینکه مردم را از زندگی ساقط کنیم چه کسانی با فروش فیلترشکن ها این پول ها را می‌خورند و مالیات هم نمی دهند؟

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور هفتم سخنان خود گفت: ما قرار نیست از چرخه تولید بیرون برویم. چرا ما در ماشین مشکل داریم؟ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم. چه بلایی داریم با تولید خودرو در مملکت سر مردم می‌آوریم. نباید قفسی دور خود درست کنیم و بگوییم خودمان تولید می‌کنیم. ما باید رقابت ایجاد کنیم اما با اقدام ما داریم از چرخه تکنولوژی در دنیا خارج می‌شویم. نباید از چرخه تولید در دنیا بیرون بیایم از چرخه تکنولوژی در حال خروج هستیم؛ نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز را خودمان تولید می‌کنیم؛ اینکه کشوری خودش همه چیز را تولید کند، دوره‌اش گذشته است.

پزشکیان اظهار داشت: دنیا خیلی پیچیده است خود آمریکا نمی‌تواند از چرخه خارج شود. نمی‌شود بگوییم همه کار را خودمان می‌کنیم. آدم می‌ماند با مردم چطور برخورد کند. ماشینی که در دنیا ۲۰ دلار است به قیمت ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. لندکروز با قیمت دو میلیاردی خودش را بیاوریم به مردم ۲۰ میلیارد می‌فروشیم. این ماشین‌ها از کارخانه به خانه نرسیده برخی شان مشکل پیدا می‌کنند.

وی در خصوص حوزه حکمرانی و سیاست خارجی دو نفر همراه شما بودند که دو تفکر مختلف داشتند چگونه تفکرات متضاد را کنار هم خواهید گذاشت؟ اذعان داشت: نه؛ وقتی می گویم کارشناس اقتصاد ۱۲۵ تخصص در اقتصاد وجود دارد. اینکه چه کسی در کجا کارشناس است یه مسأله است. ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. ما در سلامت و آموزش معتقد به بازار آزاد نیستیم. قرار نیست در حوزه درمان به مادری که پول ندارد بگوییم مریضش را از دست بدهد. یا خانواده‌ای که پول ندارد را با دانش آموزی که مشکلی ندارد در رقابت مشترک قرار دهیم.

پزشکیان گفت: وقتی می‌گویم کار کارشناسی و تخصصی این است که چه کسی در کجا کارشناس است همین یک تخصص است، ما می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما در حوزه سلامت و بهداشت به بازار آزاد معتقد نیستیم، در آموزش به آن قائل نیستیم. قرار نیست مادری که فرزند بیمار دارد گرفتار مشکلات مالی و بیمارستان باشد، کسی که در روستاهای دور افتاده است نمی تواند با آن کسی که پول دارد و دوپینگی رفته رقابت کند.

وی ادامه داد: در حوزه تخصص اگر چشم ما درد می کند نمی توانیم برویم سراغ متخصص شکم یا قسمت دیگری از بدن. در نتیجه اینکه ما در کجا از چه کسی استفاده کنیم، بر می‌گردد به جایی که هستیم، جایی که می‌خواهیم برویم و حوزه‌ای که می خواهیم از فرد استفاده کنیم. نکته دیگر این است که آن فرد چقدر تجربه و مهارت و کارآمدی داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درخصوص حوزه سیاست خارجی عنوان کرد: سیاست خارجی اصولا باید بستر را آماده کند که اقتصاد ما و تاجران و بازرگانان ما بستر پیدا کنند برای رایزنی و صادرات، حتی همین مساله هم تخصصی است که چه کسی روی آن کار کند، یا در کدام کشور و منطقه نگاه صادرات و کشاورزی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت اختلاف نظر میان دو نگاه کارشناسی شرق‌گرا یا غرب‌گرا، اظهار داشت: سیاست های امام و مقام معظم رهبری نه شرقی و نه غربی است،  هرجا منفعت و عزت ما حفظ شود می رویم و دنبال می‌کنیم. از نظر علمی برای همه این ها شواهد و مستندات برای تصمیم گیری وجود دارد و اینگونه نیست که شما خلق الساعه تصمیم بگیرید. از سوی دیگر سیاست های کشور هم در این زمینه وجود دارد که براساس راهبرد عزت، حکمت و مصلحت باید آن را دنبال کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که مساله به وجود می آید در آن موضوع مشخص نظر کارشناسان رفرنس و مستند علمی می شود و در کنار آن چشم انداز و تجربه بین المللی وجود دارد.

پزشکیان افزود: ایران در از مربی است اما گاهی ممکن است مربی از خارج بیاوریم و تیم تو را جایگاه بهتری قرار دهد. اینکه کارشناسی که می‌آید چه شرایطی داشته باشد را ما تعیین می‌کنیم. سیاست اقتصادی ما این است که کارشناسان ما در دنیا بازار پیدا کنند. اینکه در روابط خارجی کشاورزی و صنعت را مطرح کنیم نگاه‌های متفاوت می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دوبی و  امارات به این شرایط رسیدند بخاطر استفاده از فرصت‌ها است. سیاست‌های مقام معظم رهبری نه شرقی و نه غربی است. هر جا مصلحت، حکمت و عزت ما حفظ شود ما یا آنها صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای همه اینها باید بر اساس شواهد تصمیم گرفته شود. شواهد و مستندات علمی و تجربی و مجموع کارشناسان می‌گویند این راه بهتر است و در آن موضوع مشخص با تجربه بین المللی قابل تحقق است نه اینکه اگر من می گویم دل و روده من را بیرون بریزند.‌

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیافتد. باید بگوییم قانون چه می‌گوید و کارشناس چه می‌گوید و دنیا چه نگاهی دارد.

وی با بیان اینکه ما برنامه نوشتیم و مشکل در کشور ما نبود راه حل نیست نبود آدم هایی که علم و مهارت و انگیزه اجرا داشته باشند. راه حل هست اما اجزا نمی کنند برای اینکه علم و انگیزه ندارند اف ای تی اف وقتی آن در دولت است  مخالفت می شود در این دولت موافقت می شود. می‌شود در قفس باشیم و زندگی بخور و نمیر هر چه ارتباط ما بیشتر باشد بهتر زندگی می کنیم اول از همسایه ها شروع می کنیم هر چه گزینه‌ها بیشتر باشد گزینه‌های دیگر نمی‌توانند به ما دیکته کنند باید آلترناتیو ها برای گفت و گو و تجارت و معالمه زیاد باشد وقتی آنها ببینند گزینه دیگری نداریم به قیمت ارزان می خرند پول نمیدهند و صدایی هم از ما در نمی آید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ماجرای برجام ترامپ مخالف بود نتانیاهو مخالف بود آنها که سفارت عربستان و انگلیس را آتش زدند هم مخالف برجام بودند چقدر صدمه زدند؟ با همان عیب‌های برجام نتانیاهو داشت خودش را می‌کشت و قسم خورد نگذارد برجام اجرا شود در داخل هم کاری کردیم که این توافق اجرا نشود در معامله یک چیز می دهیم یه چیز می گیریم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر طرف مقابل اهل تعامل نبود، ما باید چه کاری انجام دهیم گفت: ما که بلدیم از پتانسیل ها استفاده کنیم بلدیم با اقتصاد مقاومتی زندگی کنیم اما از تمدن دور می مانیم در ناترازی انرژی و ناترازی بانک ها اگر مدیریت کنیم خیلی از مشکلات کسری بودجه حل می شود اما رشدی که می خواهیم را نمی کنیم. در ماجرای اف ای تی اف و برجام می ‌دانید چقدر ضرر می کنیم؟ ارزان می فروشیم. گران می خریم. جنس آشغال به ما می‌دهند و در این میان کاسبان تحریم هم تا دلشان بخواهد می‌خورند و ما خبر نداریم برای اینکه شفاف نیست.

پزشکیان در مورد اینکه سیاست خارجی دولت شما و آقای روحانی چه وجه تمایز و چه شباهت هایی دارد، تاکید کرد: سیاست خارجی را بر اساس سیاست کلی حکمت، عزت و مصلحت پیش می بریم. اگر به دعوا ادامه دهیم هیچ فرقی نمی کند باید ابتدا انسجام داخلی ایجاد شود تا کسی می‌آید موفق شود آن یکی گیر می‌دهد و نمی‌خواهد موفق شود باید همگرایی داخلی ایجاد کنیم دست از اختلاف برداریم با دنیا مذاکره کنیم و سهم بگیریم و اینکه تصور کنیم که در دنیا دور خودمان قفس بزنیم یا تهاتر کنیم درست نیست نمی شود عراق و ترکیه و چین پول ما را نمی دهند جنس گرفتند یک کسی می‌رود آنجا آن چیزی را که او دلش می‌خواهد می‌دهند و می‌آورد.

وی در ادامه این مناظره ابراز داشت: مساله خیلی روشن است، آقای دکتر در این رشته کارشناس هم است، همین الان ما نفت را به خاطر تکنولوژی از زیر زمین می‌کشیم بیرون ۱۸ درصد است، در حالی که در دنیا ۴۴ درصد است؛ یعنی ما داریم آینده را دفن می کنیم. این ها عدد را اعلام نمی‌کنند بلکه کار را دست افراد می‌دهند و از راه‌های دور زدن تحریم می‌روند، یهو یک نفر می‌آید که سه میلیون بشکه نفت را می‌برد پولش را نمی آورد. در چنین راه هایی پول های فراوانی مشابه آن گم می شود.

وی ادامه داد: در میدان مشترک گاز را قطر دارد می‌برد و ما به عنوان دومین کشور صاحب گاز دنیا در زمستان‌ها گاز کارخانجات را قطع می‌کنیم. من آن زمان که آقای دکتر با برجام مخالف بودند از ایشان پرسیدم قرار است چه کار کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوی عنوان کرد: می‌دانید چقدر روزانه داریم به این مملکت ضرر می‌زنیم و سرمایه های آینده را داریم گم و گور یا مدفون می‌کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «اگر غرب به تعهدات عمل نکند چه خواهید کرد؟»، اظهار داشت: گفت‌وگو طبیعتاً اختلاف نظر را به دنبال دارد، برادر با برادر یا پدر و فرزند هم حرف می زنند و هم نظر نیستند، اینکه ما چگونه توافق می‌کنیم بحث دیگر است. الان ما کاری کردیم که تاجران و بازرگانان ایران نمی‌توانند اروپا بروند، دانشجویان ما را راه نمی‌دهند.

وی افزود: همین همسایه ها چرا ترکیه پول ما را نمی دهد؟ چین چرا پول ما را نمی دهد و هر جنسی دلش خواست به ما غالب می‌کند و چرا براساس قرارداد ۲۵ ساله سرمایه گذاری نمی کند؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: اف ای تی اف مانند فیفاست، ما اگر زیر بار قوانین نرویم ما را در بازی های جهانی راه نمی دهند، اف ای تی اف هم همینطور است، ما را در تبادلات جهانی راه نمی دهند.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی آمریکا سردار سلیمانی را شهید می‌کند و می‌خواهد فروش نفت را به صفر برساند چه می‌کنید؟ ادامه داد: بحث شهید سلیمانی جدا است. آمریکا بخاطر بحث های مثل شکست در غزه و سوریه این کار را می‌کند. چون مانع اجرای برنامه‌های آنها شده بود و آنها را در حوزه‌های مختلف شکست داده پس او را ترور کردند. این چه ربطی به دعوای بعد از آن قضیه دارد؟ چرا بازرگانان ما نمی‌توانند راحت به اروپا بروند؟ ما چه کردیم که دنیا با ما این چنین است؟ در همین همسایه‌ها چرا ترکیه پول ما را نمی‌دهد؟ چرا چین دلار ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی دلش می‌خواهد به ما غالب می‌کند؟ چرا همین قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ نخواهند کرد برای اینکه یک حلقه جامع است. اف ای تی اف مانند فیفا است. اگر زیر بار حرف آنها نرویم ما را بازی نمی‌دهند. اگر به آن عمل نکنیم ما را در بازی‌های جهانی راه نخواهند داد. بگویید اگر اینها را نکردید چه بلایی می‌خواهید سر مردم بیاورید؟ چرا میزان چاپ پول دو سه برابر شده است؟

پزشکیان افزود: باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، در داخل اول باید در داخل همگرایی ایجاد کنیم، جلوی هدررفت نفت و گاز را بگیریم، جلوی چاپ پول و تورم و گرانی ساخت برای تامین نیازهای دولت را بگیریم و شرایط داخلی را عوض کنیم یعنی به دنیا ثابت کنیم که ما ایستادن را می‌توانیم؛ آن وقت برویم سراغ گفت‌وگو تعامل، گفت‌وگو معامله است اینکه من می‌روم و حرفم را می‌زنم و برمی‌گردم که درست نیست، باید بروید و کار را جوش دهید. باید سعی کنیم دولت را مدیریت کنیم، پول چاپ نکنیم، تورم درست نکنیم.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود با نشان دادن نموداری عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رییسی بالا رفته است، چرا پول چاپ کردیم؟ اولا اینکه «ما می‌توانیم» خب می توانیم قبول است. اینکه کسی می‌گوید من، من هرکسی که می‌گوید من چنان و چنین می‌کنم هلاکت دنبال حرفش است.

وی در پاسخ به تعاریف جلیلی از برجام گفت: شما این را می گویید اوباما و ترامپ چیز دیگری می گویند.

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: پول کارگر را نمی دهند این عزت است. این همه  متخصصان علط تشخیص دادند و فقط شما درست تشخیص دادید؟

وی گفت: آقا یک جلسه بگذارید بحث کنند.

پزشکیان ادامه داد: این نقدینگی کشور است که در دولت شهید رییسی رفته بالا و پول چاپ کرده ایم چرا؟ اینکه ما می توانیم بله ما می توانیم اول باید اختلاف داخلی را حل کنیم دوم اینکه به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. علم و کارشناسی دست یک متخصص نیست اینکه مجموعه متخصصان و تجار چه می گویند با اینکه من می گویم اینطوری است تفاوت دارد. من مملکت را بجایی نمی رساند کسی که با تصمیم خودش و اینکه می گوید من باید این کار را انجام دهم و اله می کنم هلاکت پشت سرش است اما وقتی مشورت کنید و ده ادم دیگر را جمع کنید کارشناس و متخصص تجربه دار فرق می کند بین پزشکی که فقط کتاب خواهنده است و پزشکی که عمل کرده است اینکه من متخصص هستم و می گویم این طوری است با فردی که در آن کار استخوان خورد کرده است با هم فرق دارد در نتیجه اگر ما نظر کارشناس را گوش دهیم می توانیم تصمیم بگیریم که کدام راه درست و غلط اینکه ما این مملکت را به اینجا رسانیدیم به خاطر تصمیماتی است که ما گرفته ایم. چرا باید هر مذاکره ای می رویم پشت سرش علیه ما قطعنامه صادر کنند. یعنی یک بار نمی توانستیم آنها را قانع کنیم. همیشه آنها باید ما را قانع کنند.

وی ادامه داد:  این مهارت گفتگو کردن است خیلی از مریض ها را عمل می کردیم میمرد اگر قبل می میرد من چه کاره هستم باید راه پیدا کنیم که مریض نمیرد و راه پیدا کردیم که بیمار نمیرد. ما باید راه پیدا کنیم در ضمن اینکه عزت و حکمت و مصلحت جامعه را ببیم مشکمل را حل کنیم اینکه ما تورم ایجاد کردیم همین پولی که الان داریم بی ارزش شده است استاد دانشگاه ما ۴۰۰ دلار می گیرید در حالی که بیرون منت او را می کشند و به او ۶ هزار دلار می دهند. ماشینی که به او می فروشیم که ۲۰ هزار دلار است به او ۱۰۰ هزار دلار می فروشیم. بعد می گوییم ما میخواهیم رقابت کنیم. کدام استاد می ماند با این پول کار کند نمی تواند خانه اش را اجاره کند. دانشجو پزشک هنرپیشه اینطوری هستند و بالاخره باید بپذیریم این پولها در این دوره چاپ شده است واقعیت علمی واقعیت علمی است.

وی گفت: من معتقدم که قدم اول این است که اختلافات داخلی را حل کنیم من دکتر قلب هستم و در دوره تحصیل همیشه  رتبه بالا داشتم اما الان از جراحان قلبی که عمل می کنند من عقب تر هستم برای اینکه آنها هر روز عمل می کنند و کتاب می خوانند من نمی خوانم من هفته دو عمل می کنم از من بهتر هستند. حالا بگویم نه من همانم که این کارها را می کردم. برای انسان این کفایت می کند که نداند کوپنش چقدر است. برای هر مشکل در این دنیا راه حل وجود دارد هنر پیدا کردن راه حل است و رساندن جامعه به عزت است می توانیم با مردم و کارشناسان چه داخلی و چه خارجی کار کنیم با تجار و مردم مصاحبه کنید و ببنید که چه می گویند پشت سر ما روزگارشان سیاه شده است جنس را می خرند گران می فروشند ارزان و بعد هم پولشان بر نمی گردد و گم می شود کی باید جواب بدهد ما هم می گوییم می توانیم خب می توانیم اما چرا چین دلارهای ما را نمی دهد عراق که این همه خدمت کردیم پول ما را نمی دهد. این ها دردهایی است که ما داریم اگر می خواهیم ادامه بدهیم، بدهیم زندگی می کنیم اما سرمایه های مملکت را نابود می کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که اگر در مذاکرات و روابط بین المللی به تعهدات عمل نکرد در دولت آینده شما آیا یک نقشه جایگزین وجود دارد؟ گفت: گفتگو الترناتیو است شما وقتی پای میز مذاکره می روید اول یک مورد را بیان می کنید کسی که می جنگند مذاکره می کند گزینه ها و آلترناتیوهای مختلف سر میز داشته باشد موفق تر است آدمی که یک گزینه دارد شکست خورده است هنر جنگیدن و مدیریت این است که انسان برای اینکه بتواند قله را هدف بگیرد الترناتیوهای مختلف را داشته باشد هر چقدر ما الترناتیوهای مختلف داشته باشیم موفقیت مان تضمین شده است راه های مختلفی برای رسیدن به هدف وجود دارد ما باید مصلحت خودمان را ببینیم عزت و حکمت خودمان را ببینیم ما عزت مان را به کسی نمی فروشیم  در مقابل کسی کوتاه نمی آییم اما لزومی ندارد وقتی می خواهیم مذاکره کنیم آدمی را بفرستیم که منافع خودش را مذاکره کند و بعد ما را معامله کند بین خودش

پزشکیان در بخشی از  سخنان خود گفت: می‌گویید ما تشخیص ندادیم، شما که تشخیص دادید بگویید چه می‌کنید؟ برنامه شما چیست؟ آقای دکتر راه حل را بگو.

وی افزود: برنامه اینها نیست و اینها که شما گفتید همه جهت گیری است. شما بگویید ما جانمایی کردیم اینها برنامه است. این را اعلام کنید. به سایت شما مراجعه کردیم چیزی جز عکس نبود. برنامه از نظر علمی روش، مسیر و صاحبان فرایند دارد. روش نوشتن برنامه این است که

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مگر شما به دولت شهید رییسی معتقد نیستید؟ کارهایش خوب بوده یا نه؟ قانون برنامه را او به مجلس داده است. کار کارشناسی انجام شده است دیگر؟ برنامه وقتی می‌گویید یعنی هر قدر آدم قوی ای باشید نمی‌توانید برنامه برای همه جا بنویسید. شما نمی‌توانید برای یا آدم‌های شما کپی پیست کردند یا نمی‌توان برای هر جا یک نفر برنامه بنویسد. آن برنامه‌ای که نوشتید علمی نیست و چارچوب علمی ندارد.

پزشکیان اظهار داشت: از علم حرف می زنید بگوید چارچوب علمی در فناوری یعنی چه؟ اینکه حرف بزنیم که برنامه نیست و یک چشم انداز می‌خواهید بنویسید باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان صحبت کنید. قرآن ما مگر راهنمای ما نیست؟ چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ هنر آن است که طبق آنچه داری یک چیزی بنویسید اجرا شود. با این روند امکان رشد ۸ درصد از نظر علمی وجود ندارد.

وی بیان کرد: چرا رهبری آنهایی که برنامه‌ها را اجرایی نکردند محاکمه نمی‌کند؟ شهید رییسی ای که دوست داشتید چرا نتوانست کاری کند؟ گوشت و مرغ چند شد؟ مردم ناراضی هستند چون زندگی شان نمی چرخد. شما مردم را ناراضی کردید. تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های دور و بر شما هستند. من بیشترین اعتراض را به روحانی در دولتش داشتم. شما در سایه دولت رییسی بودید چرا نیامدید به آفتاب؟ کجا را موفق عمل کردید؟ زمان عمل با تئوری تفاوت دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: میان اداره یک دکان و یک مملکت تفاوت وجود دارد. رییس شورای عالی امنیت ملی رییس جمهور است و تصمیم را در نهایت مقام معظم رهبری می‌گیرد. نگو چون من رییس بودم. رهبری هر جا صلاح نمی‌دید و خوشش نمی‌آمد اجازه اجرا نمی‌داد. آدمی که یک اداره را اداره نکرده باشد چطور می‌تواند رییس یک سازمان باشد؟ شما کدام اداره را اداره کردید؟

پزشکیان بیان کرد: دوست من کیشت؟ من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم. من مسعود پزشکیان معتقد هستم اگر حکومت می‌خواهد درست شود باید به دستور خدا و فرمان اما م عمل کنند. جلوتر از شما اعلام کردم و جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم اما شرطش این است اگر می‌توانید رشد ۸ درصدی را اعمال کنید، اگر نتوانستید اجرا کنید اعدامتان کنند. ۴۵ سال دارید حکومت می‌کنید چرا مشکلات حل نشده است؟ دولت قوی باید پشتوانه قوی داشته باشد. از نظر علمی کشی که امتحان نداده و بررسی نکرده و قدرت خود را در بنگاهی رصد نکرده نمی‌تواند موفق باشد.‌

وی افزود: قفل سیاست خارجی این است که پول و منابع ما را دارند می‌خورند و نابود می‌کنند و شما می‌گویید ما یک دنیا فرصت داریم. دوستان شما همان آدم‌های هستند که سفارت عربستان صعودی را آتش زدند. همان آدم‌ها الان در ستاد شما هستند و با شما کار می‌کنند و در همین صدا و سیما کار می‌کنند. کسی را گرفتند؟ شما که حکومت در سایه بودید می‌گفتید بگیرند. من آن زمان چه کاره بودم؟ دولت وقت چه کاره بود اصلاً؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید هسته‌ای را داشته باشیم و باید دفاع کنیم یک بحث است اما اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم و بعد بگوییم برنامه داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما