شناسهٔ خبر: 67466988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اولویت‎‌های مناظره‌ها

در این دوره از مناظرات، انتظار این است که مسائل کلان کشور مورد بررسی و توجه نامزدها قرار گیرد. مسائل اصلی در اقتصاد، معیشت، رفاه، نرخ ارز، آموزش، بهداشت و امنیت امروزه از جمله آن موضوعات اصلی در ذهن مردم هستند که زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس شورای اسلامی، بهترین شیوه و روشی که در یک زمان محدود می‌تواند بستر شناخت و آگاهی را نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فراهم آورد، مناظراتی در فضای باز و شفاف است، چراکه از این منظر امکان فهم نقاط قوت و ضعف کاندیداهای ریاست جمهوری ایجاد شده و آحاد مردم جامعه ما بنا به همین اطلاعات و شناختی که در این رقابت مناظراتی کسب می‌کنند دست به تحلیل می‌زنند و انتخاب خود را مشخص و معین می‌کنند.

هرچه دور این مناظرات که در اصل همچون زمین یک رقابت است، بیشتر بوده و موضوعات مورد بحث هم متنوع و گسترده‌تر باشد، مردم شناخت بیشتری از کاندیداها پیدا می‌کنند و به تبع آن، مشارکت هم افزایش پیدا خواهد کرد. مردم سؤالات بسیاری دارند و بخشی از آن‌ها باید در همین مناظرات پاسخ داده شود. گاهی کمبود فرصت در اینگونه مناظرات می‌تواند مانع از درک واقعیت توانایی یک نامزد شود و جامعه گمان کند او در عرصه پاسخ‌گویی ضعیف است.

به عقیده من باید این مناظرات در نوبت‌های بیشتری شکل بگیرد و مطالب گسترده‌تری مورد بررسی واقع شود. در آمریکا قریب به 120 روز به انتخابات مانده و از الآن مناظرات آغاز شده است. البته شرایط حساس و ناگهانی در کشور ما هم بی‌اثر نیست و باید آن را هم در نظر گرفت.

مجری مناظرات که همچون داور در آنجا قرار دارد نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. به نظر می‌رسد هرچقدر مناظرات جدی‌تر، با پیش کشیدن سؤالات اساسی همراه باشد و حتی طرفین یکدیگر را در چهارچوب نقد کنند؛ هم ابهامات از میان می‌رود، هم شناخت مردم نسبت به ظرفیت مناظرات بیشتر خواهد شد و در آخر می‌تواند در افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند؛ چرا که امروزه موضوع مشارکت برای ایران و جمهوری اسلامی حائز اهمیت است و مشروعیت و مقبولیت برای حکومت را به دنبال خواهد داشت.

در این دوره از مناظرات، انتظار این است که مسائل کلان کشور مورد بررسی و توجه نامزدها قرار گیرد. مسائل اصلی در اقتصاد، معیشت، رفاه، نرخ ارز، آموزش، بهداشت و امنیت امروزه از جمله آن موضوعات اصلی در ذهن مردم هستند که زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است. به نظر نویسنده این سطور، در دوره قبلی درمورد این مسائل کلی‌گویی شد و آنطور که باید مورد بررسی قرار نگرفت. این که گفته شود تورم مسأله ایجاد کرده صرف بیانش حلال مشکلات نیست، بلکه باید راهکارهای آن نیز بیان شود.

همچنین نیاز است که در این دوره از مناظرات انتخاباتی، موضوع سیاست خارجی و تأثیر این عرصه در مسائل داخلی ما نیز بار دیگر مورد واکاوی قرار گیرد و کاندیداها در این باره به گفتگو بنشینند تا در این هماورد سیاسی عیار و توانایی هریک به خوبی مشخص شود.

نظر شما