شناسهٔ خبر: 67466295 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تداوم افت قیمت خودروهای وارداتی - اکونیوز

اقتصاد ایران: بازار خودرو کشور هرچند برخلاف چند سال گذشته در ابتدای فصل نخست سال، رشد قیمت محسوسی را در رابطه با انواع خودرو تجربه کرد، اما رفته‌رفته آرام گرفت و منحنی قیمت در آن نزولی شد.

صاحب‌خبر -

درحال‌ حاضر نیز گزارش‌های میدانی از آرامش نسبی قیمت‌ها حکایت دارد؛ آن هم در شرایطی که فعالان بازار معتقدند عرضه با تقاضا همخوانی ندارد.

بازار خودروهای وارداتی با فاصله، بیشترین بازدهی منفی را به‌نام خود ثبت کرده است. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند کاهش هیجان قیمت در این بخش از بازار خودرو به‌دلیل بهبود نسبی عرضه باشد.

طبق آمار گمرک هرچند روند واردات خودرو همچنان کُند و به‌دور از وعده‌های سیاستگزار است، اما درمقایسه با سال گذشته بهبود یافته است. گفته می‌شود در فصل نخست امسال بیش از کل سال گذشته خودرو وارد شده است؛ اما این الزاما به‌معنی ترخیص خودرو نیست.

بنابراین تقویت بخش عرضه می‌تواند یکی از دلایل اصلی بازدهی منفی بیشتر بازار خودروهای وارداتی نسبت به‌دو بازار دیگر باشد. واردات خودرو به‌کشور در سال ۱۴۰۱ بعد از یک دوره ممنوعیت چندساله آزاد شد و با توجه به‌تشنگی بازار و روند کُند واردات، تعجبی نداشت که خودروهای واردشده با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ‌های نمایندگی (قیمت‌های دستوری که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود) در بازار آزاد عرضه شوند. اما بهبود نسبی عرضه در بهار امسال، به‌خصوص ماه‌های اردیبهشت و خرداد سبب کاسته شدن از هیجان قیمت در این بازار شده است.

در بازار خودروهای داخلی نیز افت قیمت متاثر از ثبات تقریبی نرخ ارز مشهود بوده؛ چه آن‌که بازدهی منفی ۱۰.۵ درصدی به‌نام این بازار در انتهای بهار امسال ثبت شده است. نقطه مشترک بین بازار خودروهای وارداتی و داخلی، اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری در مبدا است.

درواقع هم قیمت خودروهای وارداتی و هم قیمت داخلی‌ها، به‌صورت دستوری و خارج از عهده واردکنندگان و خودروسازان تعیین می‌شود. این موضوع در ایجاد فاصله زیاد بین قیمت مبدا و بازار این خودروها اثرگذار است. این درحالی است که خودروهای مونتاژی از قیمت‌گذاری دستوری تقریبا آزاد هستند و فاصله قیمت کارخانه و بازار آن‌ها از جنبه درصد تفاوت، بسیار کمتر از دو بازار دیگر است.

به‌هرحال آن‌چه در بازار خودرو طی فصل نخست سال رخ داده، افت قیمت و کاهش بازدهی بوده که باید منتظر ماند و دید این روند در فصل جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا دچار تغییر می‌شود.

تولید خودرو در فصل نخست امسال به‌دلیل کمبود نقدینگی و ارز، روند کندی داشت و نزولی بود؛ بنابراین ادامه این روند می‌تواند با آسیب به‌بخش عرضه، از سرعت کاهش قیمت (در صورت نزولی شدن انتظارات تورمی و قیمت ارز) بکاهد. واردات نیز هرچند کمی بهبود یافته، بااین‌ حال همچنان روند کندی دارد و عرضه و تقاضا در بازار این خودروها متعادل نیست و هنوز همه ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی موفق به‌دریافت خودرو خود نشده‌اند. البته طبعا اگر روند واردات سرعت بیشتری بگیرد و خودروها در یک طرح فروش گسترده عرضه شوند و انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز رو به‌رشد نباشد، شاید روند کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی، در فصل جاری همچنان ادامه داشته باشد.

درمورد خودروهای مونتاژی هرچند تولیدکنندگان آن‌ها مانند خودروسازان داخلی با مشکل تامین نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری مواجه نیستند، اما در چالش تامین ارز با آن‌ها مشترک‌اند و این موضوع تولیدشان را در بهار کاهشی کرده و شاید این ماجرا در تابستان نیز ادامه‌دار باشد.

در این صورت، عرضه خودروهای مونتاژی کاهش خواهد یافت؛ اتفاقی که اگر رشد قیمت را نیز در پی نداشته باشد، سبب کُند شدن سرعت افت بهای انواع مدل‌ها در این بخش از بازار خودرو خواهد شد.

افزایش قیمت ۱۲ میلیون‌تومانی سورن پلاس فول

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۷ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۹۵۲ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۴۰ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۳ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۸۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان و دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان رسید.

اما در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییر قیمت خاصی نبودیم و بازار این گروه از خودروها با نوسان جزئی همراه بود.

نظر شما