شناسهٔ خبر: 67465535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

این زن معمار رویکرد اقتصادی تقابل جویانه بایدن در قبال چین است/ مهم‌ترین عضو کابینه بایدن که شما نمی‌شناسید

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، که از سوی جو بایدن، رییس جمهوری فعلی آن کشور، منصوب شده معمار برجسته رویکرد اقتصادی تقابل جویانه بایدن در قبال چین است. او در گفتگوی تازه خود با خبرنگار وُکس گفته است: من واقعا از این که به عنوان فردی حامی صنایع داخلی قلمداد شوم خسته شده‌ام.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ شاید بتوان به تای در این باره حق داد. دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا، به قانون‌گذاران جمهوری خواه گفته که خواهان یک سیاست تمام تعرفه ای است که در آن همه مالیات‌های فدرال با مالیات بر واردات جایگزین شود. ترامپ در کوتاه مدت متعهد به اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر تمامی کالا‌های وارداتی از هر کشوری شده است. ایده‌های بایدن و تای در مقایسه با طرح‌هایی مانند آن که قیمت مصرف کننده را افزایش داده و قوانین مالیاتی را در وضعیتی بسیار قهقرایی‌تر قرار می‌دهد به نظر طرفدار تجارت آزاد می‌رسد.

با این وجود، باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که تای و بایدن بسیاری از تعرفه‌های ترامپ از دوره ریاست جمهوری اش را ادامه داده اند و این در مخالفت با سرزنش‌های سازمان تجارت جهانی بوده است. بایدن در بهار سال جاری میلادی تعرفه‌های جدید زیادی را وضع کرد که  چین را هدف قرار می‌داد که مهم‌ترین آن بر روی خودرو‌های برقی و باتری‌ها بود. تای و دولت بایدن در کلیت آن خود را  در حال ترسیم مسیر جدیدی می‌دانند که سیاست‌های تجارت ضد کارگری گذشته را معکوس می‌کند. تای می‌گوید: "ما کارگران را کنار گذاشتیم این در حالیست که ما به یک سیاست اقتصادی داخلی و بین المللی نیاز داریم که از منافع مردم مان دفاع کند". اما آیا واقعا دوره قبل خیلی بد بود؟ و آیا سیاست‌های دولت بایدن به مسائل کمک می‌کند؟

تجارت جهانی به عقب گرد فقرا دامن زد

از منظر کل بشریت دوره فراجهانی شدن* که از سال ۱۹۹۰ میلادی شروع شد به نوعی معجزه آسا بود. نرخ رشد در کشور‌های فقیر به طور قابل توجهی افزایش یافت. این دوره شاهد کاهش چشمگیر فقر شدید به ویژه، اما نه تنها در چین بود. با این وجود، آن دوره برای کارگران تولیدی در کشور‌های ثروتمند با عواقبی ناگوار بود. مناطق و صنایعی در ایالات متحده که در معرض رقابت ناشی از واردات چینی قرار داشتند شاهد کاهش اشتغال، درآمد کمتر در طول عمر و حتی مصرف بیش از حد دارو بودند.

در همان زمان محققان از جمله کسانی که برخی از بزرگترین هزینه‌های "شوک چین" را شناسایی کردند دریافتند که ایالات متحده البته به میزان متوسط از تجارت با چین سود برده است. واردات چینی قیمت کالا‌ها را کاهش داد امری که استاندارد‌های زندگی را به ویژه برای افراد فقیر بالا برد با توجه به این که آنان باید بیش از ثروتمندان از درآمد خود برای کالا‌های مصرفی هزینه می‌کردند. منتقدان مدت‌ها مدعی شده‌اند که توزیع مجدد به کسانی که متحمل ضرر شده اند در عمل بسیار محدود بوده است. این موضوع  تمایل به یک نگرش تقابل آمیزتر در قبال صادرکنندگانی مانند چین را تقویت می‌کند که در قالب تعرفه‌های اتخاذ شده توسط ترامپ و تا حد زیادی توسط بایدن ادامه یافت.

تعرفه‌های ترامپ کارساز نبود

تای به وُکس می‌گوید که مصرف کنندگان لزوما هزینه تعرفه‌های بالا را نمی‌پردازند. او می‌افزاید: "وقتی بررسی قیمت‌ها در پنج و شش سال گذشته در ایالات متحده را آغاز کردیم متوجه شدیم که شما شاهد افزایش خودکار قیمت‌ها در نتیجه تعرفه‌ها نبودید. از این گذشته شرکت‌های وارد کننده کالا می‌توانند به سادگی تصمیم بگیرند که هزینه تعرفه‌ها را به مشتریان خود منتقل نکنند".

در واقعیت امر، اما همواره تعرفه‌ها بر قیمت تاثیرگذار بوده است. حداقل چهار مطالعه مختلف با کیفیت بالا به تعرفه‌های دوره ترامپ پرداخته اند. نتیجه آن بررسی‌ها نشان داده  که تعرفه‌ها به‌طور کامل یا تقریبا به طور کامل توسط مصرف کنندگان آمریکایی در قالب قیمت‌های بالاتر پرداخت شده است. اشتباه نکنید: مصرف کنندگان ایالات متحده برای تعرفه‌هایی که ما اعمال می‌کنیم هزینه پرداخت می‌کنند.

در همین حال، تعرفه‌های ترامپ در ایجاد شغل در آمریکا موفق نبود. هم چنین تعرفه‌ها با ترغیب چین به اقدام تلافی جویانه متقابل به ویژه بر روی دانه‌های سویا و پنبه مشاغل در حوزه کشاورزی ایالات متحده را از بین بردند. مشخص نیست که تعرفه‌های بایدن در حفظ یا افزودن مشاغل در بخش‌هایی مانند تولید باتری و خودرو موفق‌تر باشد.  علیرغم آن که تعرفه‌ها یک موضوع اقتصادی بوده، اما ملاحظات سیاسی نیز در آن نقش داشته است.  مناطقی که بیش‌تر تحت تاثیر تعرفه‌های ترامپ بودند در سال ۲۰۲۰ بیش‌تر به او رای دادند. اگرچه تای مطمئنا به اعمال تعرفه‌ها علیه چین بر اساس شایستگی اعتقاد دارد لازم نیست کاملا بدبین باشید تا بپرسید تا چه اندازه عوامل سیاسی سیاستگذاری تعرفه‌های دولت بایدن را جهت دهی می‌کنند.

تجارت و نظم جهانی

تای مطمئنا به رویای سازمانی فکر می‌کند که اقتصاد‌های مبتنی بر بازار احیا کند، اما در عین حال او از اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم دفاع می‌کند که تقریبا برای همه کشور‌ها و نه صرفا برای چین اعمال می‌شود. مقررات خرید آمریکا توسط دولت بایدن به متحدانی مانند کره جنوبی نیز آسیب می‌رساند و بایدن با تلاش یک شرکت ژاپنی برای خرید فولاد آمریکا مخالفت کرده است. آیا این واقعاً فقط در مورد چین است یا یک چرخش محافظه کارانه عمومی‌تر می‌باشد؟

تای حمایت قاطع خود را از ترجیحات تجاری ایالات متحده در قبال آفریقا ابراز کرده که باعث ایجاد این خوش بینی می‌شود که الگوی جدیدی که او نمایندگی می‌کند با کشور‌های فقیر منصفانه رفتار خواهد کرد، اما تاکنون رویکرد تجارت جدید بیش‌تر به ما یاداوری می‌کند که تا چه اندازه از رویه قبلی سود برده ایم و با کنار گذاشتن آن ممکن است تا چه اندازه ضرر کنیم.

فرا جهانی شدن به سطح شدیدی از پیوستگی و یکپارچگی بین کشور‌ها و اقتصاد‌ها در مقیاس جهانی اشاره دارد این شامل تعمیق و تسریع جریان‌های فرامرزی کالا، خدمات، سرمایه، اطلاعات و مردم می‌شود.

منبع: فرارو

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما