شناسهٔ خبر: 67464857 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جمله کلیدی تاج در باب فساد؛ ۸۰۰ هزار دلارِ کی‌روش کمتر از هزار تومان است؟

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در باب فساد اعلام کرده حتی اگر هزار تومان تراکنش غیر سالم اثبات شود، برخورد جدی صورت می‌گیرد اما انگار آیینه در فدراسیون فوتبال وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

جمله کلیدی تاج در باب فساد؛ ۸۰۰ هزار دلارِ خودی کمتر از هزار تومان است؟

به گزارش تابناک ورزشی، موضوع فساد گسترده در فوتبال مدتی می‌شود که به بحثی داغ تبدیل شده است. فسادی که شروعش با گزارش باشگاه مس رفسنجان علیه عوامل سابق در این باشگاه بود و پرونده‌ای در دادگستری کرمان در این خصوص باز شد. پرونده‌ای که هر چه جلوتر می‌رود، افراد دیگری را به خود درگیر می‌کند و تاکنون ۸ متهم آن بازداشت شده یا با قید وثیقه آزاد هستند. از جمله خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال و فریبرز محمودزاده، مشاور ویژه مهدی تاج و رئیس کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ که هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

فدراسیون فوتبالی که فساد از درون آن بیرون زده و با بازداشت عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته داورانش مشخص می‌شود تا لایه‌های بالایی آن رخنه کرده، اقدام به برگزاری «نشست صیانت فوتبال» کرده است. نشستی که ریاست آن را مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به عهده دارد و در بخشی از این نشست صحبت مهمی هم انجام داده است. نکته کلیدی در میان صحبت‌های مهدی تاج که به سرتیتر خبر سایت فدراسیون فوتبال هم تبدیل شده، به این شرح است: «هزار تومان تراکنش غیرسالم مالی هم با برخورد قاطع فدراسیون روبه‌رو خواهد شد».

چقدر خوب که ریاست فدراسیون فوتبال حتی با یک هزار تومانی فساد هم برخورد قاطع خواهد کرد. اما مشروح این بخش از صحبت‌های مهدی تاج که در سایت فدراسیون منتشر شده را بخوانیم تا در ادامه کمی مسائل را بررسی کنیم: «در روزهای گذشته، اعداد مختلفی پیرامون ارقام مرتبط با پرونده‌های مفتوح مطرح شده، اما اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که حتی هزار تومان تراکنش غیرسالم مالی هم در صورت اثبات در این باب، تخلف قطعی بوده و قطعاً فدراسیون فوتبال هم حسب گزارش‌های دریافتی از مقامات ذیربط برخورد جدی خواهد داشت».

افشای فساد در فدراسیون فوتبال با سند فیفا/ تاج قول داد اما ساکت شد + تصویر سند
تاج، رئیسی که به داشتن پرونده قضایی افتخار می‌کند/ چه بلایی سر فوتبال آمد!

ریاست فدراسیون فوتبال در حالی از برخورد با تراکنش غیرسالم «حتی هزار تومان» صحبت کرده که فقط در یک فقره در فدراسیون تحت مدیریتش در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۸۰۰ هزار دلار بیشتر از محل پاداش جام جهانی به کارلوس کی‌روش پرداخت شده است. در حالی که فدراسیون طبق قرارداد باید ۱۰ درصد از پاداش ۸ میلیون دلاری جام جهانی را به سرمربی وقت تیم ملی می‌داد، مبلغ واریز شده به حساب کارلوس کی‌روش یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و دقیقاً دو برابر از عدد ذکر شده در قرارداد بود. ۸۰۰ هزار دلار پرداخت اضافه به کارلوس کی‌روش که بر اساس گفته علی کفاشیان، نایب رئیس وقت فدراسیون فوتبال، این مبلغ بدون مصوبه هیئت رئیسه به کی‌روش پرداخت شد. (سند آن را در زیر مشاهده می‌کنید)

جمله کلیدی تاج در باب فساد؛ ۸۰۰ هزار دلار خودی کمتر از هزار تومان؟

البته این نمونه نمی‌تواند تنها فقره تراکنش غیر سالم یا غیر قانونی در فدراسیون فوتبال باشد. چراکه چند ماه بعد نیز کی‌روش از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت و بابت سومی در جام ملت‌ها مبلغ ۲۰۰ هزار دلار دیگر طلب کرد. ۲۰۰ هزار دلار پاداش برای سومی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات، آن هم در شرایطی که این مسابقات اصلاً دیدار رده‌بندی نداشت، اما محمود اسلامیان به عنوان نایب رئیس وقت مهدی تاج از این اتفاق حمایت کرد.

در یک گزارش رسانه‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۷ عنوان شد که بابت اقامت ۲۱ روزه در جام جهانی روسیه، فاکتور ۲.۵ میلیون دلاری روی میز مهدی تاج قرار گرفته و این موضوع حسابی این فدراسیون را متعجب کرده است. حال اینکه فدراسیون در چه شرایطی کمپ تیم ملی در روسیه را رزرو کرده بود، آیا ارقام آن پیش از رزرو مشخص نبوده یا تخلفی صورت گرفته که ارقام آن باعث تعجب تاج شده، جای سؤال دارد! هرچند بررسی‌ها در این زمینه می‌توانست و حتی می‌تواند صفرهای زیادی را جلوی هزار تومانی مدنظر تاج قرار دهد.

افشاگری تکان دهنده از مناقضه عجیب چمن کمپ تیم ملی

بیل زدن به باغچه فدراسیون فوتبال، می‌تواند کرم‌های بیشتری را هم روی خاک بیاورد. شاید نمونه‌های زیادی هم وجود داشته باشد که بتواند در نگاه اول به آن اشاره کرد. از جمله البسه تیم‌های ملی، مناقصه چمن آکادمی ملی فوتبال، مناقصه تبلیغات محیطی، واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال و مواردی از این دست که تنها بخشی از این نمونه‌هاست. یکی دیگر از نمونه‌ها قرارداد مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی است که امضای مهدی تاج را داشته و برای آن پرونده‌ای هم در محاکم قضایی باز شده است.

با این حال باید از مهدی تاج که گفته است «هزار تومان تراکنش غیرسالم مالی هم با برخورد قاطع فدراسیون روبرو خواهد شد» پرسید که آیا آیینه در فدراسیون فوتبال نیست؟ آیا از تخلفات مالی رخ داده در این فدراسیون چشم‌پوشی می‌شود؟ آیا ۸۰۰ هزار دلار پرداختی به کارلوس کی‌روش، در دوره ریاست او کمتر از هزار تومان مدنظرش است؟ شاید هم برخورد جدی با فساد در ذهن مهدی تاج متفاوت با آن چیزی است که در جامعه معنا پیدا می‌کند.

نظر شما