شناسهٔ خبر: 67464798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عجز بی‌بی‌سی‌فارسی از پیش‌بینی انتخابات

رهاشدگی در عرصه تبلیغات، در رسانه ایی مانند بی بی سی فارسی به معنای این است که از مرحله پیش بینی رویدادها به واسطه دریافت اطلاعات عاجز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیل گر ارشد رسانه) و دکتر محمدحسین اسماعیلی (استاد دانشگاه و کارشناس حوزه رسانه) به بررسی چگونگی بهره برداری رسانه های بیگانه از فرصت انتخابات در ایران پرداخت.

رسانه های بیگانه وارد فاز جدیدی از مرزبندی ها در انتخابات شده اند

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: رسانه های بیگانه از فرصت انتخابات در ایران چگونه بهره برداری می کنند؟

علیرضا داودی کارشناس و تحلیل گر ارشد رسانه در پاسخ به این سوال گفت: انتخابات ریاست جمهوری این دوره در ایران برخلاف دوره های قبل فاز جدیدی را برای رسانه های بیگانه باز کرد. رسانه ها در گذشته دارای متدی بودند که در سه دگردیسی ۷۶، ۸۸ و ۹۲ آن را پیاده کرده اند. اما در این دوره رسانه های بیگانه با موقعیت ویژه ای روبه رو شدند که از نظر آنها ناشناخته نبود اما به دو دلیل انقیاد زمانی و انسداد پیام باعث شد رسانه های بیگانه وارد فاز جدیدی از مفاهیم و مرزبندی ها در انتخابات شوند.

وی افزود: رسانه های بیگانه در دوره های گذشته حدودا ۸۰ به ۲۰ توانایی پیش بینی انتخابات در ایران را داشتند. در این دوره نیز رسانه های بیگانه نتیجه انتخابات را ۸۰ به ۲۰ حدس زده بودند اما تقریبا ۶۰ به ۴۰ شد و ۴۰درصد خطی را که پیش گرفته بودند، منتج به نتیجه شد و ۶۰درصد رهاشدگی اتفاق افتاد.

عجز بی بی سی فارسی از پیش بینی انتخابات در ایران

این کارشناس اضافه کرد: رهاشدگی در عرصه تبلیغات، در رسانه ایی مانند بی بی سی فارسی به معنای این است که از مرحله پیش بینی رویدادها به واسطه دریافت اطلاعات عاجز شده است. بنابراین؛ اولین مسئله ای که برای رسانه های بیگانه اتفاق افتاد این بود که نتیجه انتخابات با آنچکه رسانه های بیگانه برای آن آماده شده بودند، متفاوت شد. اما با دو مسئله توانستند خود را همراه سازند. بحث اول؛ ضریب مشارکت است که تقریبا در مفهوم اما نه در عدد منطبق شده بود. بحث دوم؛ تغییر پارادایم برای رسیدن به نعم المطلوب بعد از دور دوم است که بر آن متمرکز شده اند و متاسفانه تعداد تله هایی که توسط رسانه های بیگانه کاشته می شود، بیشتر برای نامزدهاست تا مخاطب. رسانه های بیگانه با خود می گوید درست است که فعلا نمی توانم از پس مردم برآیم اما می توانم از پسِ پیش بینی نامزدها برآیم. همچنین از طرفی گسترش فیک نیوزها یا اطلاعات جعلی و شایعات بی اساس قوت گرفته، امید است که نامزدها و ستادها هر چه زودتر متوجه این تله بشوند.

وی خاطرنشان شد: بی بی سی فارسی، اینترنشنال، صدای آمریکا و رادیو فردا تورهای خود را پهن کرده اند و کاربرد مفهومی تحت عنوان مشروعیت در بی بی سی فارسی و مقبولیت در اینترنشنال نسبت به حدفاصل دور دوم انتخابات مجلس تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حال بیان شدن است. مسئله این است که سعی دارد تا از متن و دل عدم احراز مشروعیت و مقبولیت به یک نامزد خاص برسد.

اکنون مسئله فقط تبلیغات علیه یا له نیست

داودی همچنین گفت: اکنون مسئله فقط تبلیغات علیه یا له نیست. رسانه های بیگانه سعی دارند تا با یک نامزد خاص مسئله اتمسفر مشروعیت را در بی بی سی و مقبولیت را در اینترنشنال بالا برند و متاسفانه جنس تبلیغات در داخل توسط یکی از جریانات انتخاباتی به این مفهوم دامن می‌زند. بنابراین؛ می بایست مراقب این تله شناختی بسیار جدی که اکنون بر آن متمرکز شده‌اند، باشیم. از روز سه شنبه تا جمعه شاهد این تله ها به صورت متصل خواهیم بود که پس از سکوتی مجددا از روز شنبه در اعلام نتایج و بازآرایی آرایش سیاسی کشور، این اتفاق خواهد افتاد.

بی بی سی فارسی قصد دارد تا جامعه را نسبت به دوقطبی شدن کرخت کند

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: چرا رسانه بیگانه در دوران پس از انتخابات مهمترین تمرکز خود را بر تفسیر شرایط انتخابات می گذارد؟

وی در این رابطه گفت: بی بی سی فارسی در یکماه اخیر، توانست نسل جدید جریان بی بی سی فارسی را با افراد نوظهور آشنا کند. بدین شکل هم توانسته نظام نامه سوژه سازی خود را کامل کند و هم از طرفی افراد احتمالی را به سمت فضای رادیکال غیرمنطقی ببرد که در این مسیر با دو مخاطب همراه و زده شده روبه رو خواهیم شد.

داودی با تاکید بر اینکه بی بی سی فارسی قصد دارد تا جامعه را نسبت به دوقطبی شدن کرخت کند، گفت: در گذشته از رادیکال شدن در انتخابات، افزایش دما، ارتقاء مشارکت گفته می شد اما در این دوره دقیقا برعکس عمل می کنند. بی بی سی فارسی وقتی نمی تواند در میدان کاری از پیش ببرد، بر افراد متمرکز می شود و از میدان بر میدان دار سوئیچ می کند، رادیکال را تقویت می بخشد و شروع به پخش کردن فیک نیوزها می کند. بنابراین؛ در حال حاضر نه با رسانه بیگانه بلکه با یک سازمان رسانه‌ای روبه رو خواهیم بود.

دو اصل مهم در خلع سلاح رسانه های بیگانه

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: در حال حاضر چگونه می توان با رسانه های بیگانه مقابله کرد؟

داودی با تاکید بر اینکه تنها یک روش مقابله وجود دارد، گفت: انتخابات پایان دنیا نیست بلکه شروع یک دنیای جدید است. بی شک مسیر بسیار پرفراز و نشیبی بعد از انتخابات خواهیم داشت که اگر دو اصل را رعایت کنیم رسانه های بیگانه خلع سلاح خواهند شد. اصل اول در عرصه رسانه، خردورزی رسانه است که اصل بسیار مهمی است و اصل دوم در عرصه سیاست، ادب سیاسی است. این دو اگر در کنار هم قرار بگیرند. قاعدتا فرایند بسیار مطلوب تری را سپری خواهیم کرد.

حضور مردم در انتخابات نشان از پایداری و استقامت یک کشور است

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: چرا انتخابات باید برای رسانه های بیگانه به عنوان یک فرصت تلقی شود؟

محمدحسین اسماعیلی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه رسانه اظهار داشت: انتخابات نماد حضور مردم و مشروعیت یک نظام است. می توان گفت حضور مردم در انتخابات برای رسانه‌های بیگانه نوعی تهدید تلقی می شود. آنچکه رای مردم در آن دخیل است، نشان از پایداری و استقامت یک کشور است و جایگاه محکمی در نظام بین الملل خواهد داشت و قاعدتا وقتی مردم دنیا، نظامی را کم اهمیت در چشم مردم خود ببینند، ضریب محکم بودن آن نظام پایین خواهد آمد. لذا؛ تمام تلاش خود را خواهند کرد تا انتخابات به نحوی برگزار شود که این مشارکت پایین بیاید و همراهی و پشتیبانی مردم از دولت و حکومت هر چه کمتر باشد، نفع بسیار زیادی برای دشمن خواهد داشت و دشمن نیز تمام تلاش خود را برای تضعیف آن نظام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در وضعیت جنگ ترکیبی به سر می بریم، گفت: در بخشی از این حملات، حضور مردم نقش بسیار موثری در نشان دادن یک ایران مقتدر و پایدار خواهد داشت و هر چه همراهی مردم کمتر باشد طبیعتا از قدرت کشور کاسته می شود. تمام تلاش دشمن بر این است که این مقوله را کاهش دهد تا بدین ترتیب از اقتدار کشور بکاهد.

افکار عمومی ما توسط دشمن فتح خواهد شد، اگر...

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: در عرصه رسانه نامزدها باید به چه نکاتی دقت داشته باشند؟

این کارشناس گفت: رسانه های بیگانه در حوزه افکار عمومی با تسلط کافی عمل می کند و سعی دارد تا افکار عمومی را برهم زند و با قرار دادن دو طیف در مقابل هم به سیاه نمایی و افزایش آن می پردازد و کسانی را که رای داده اند را خیانتکار می خوانند و تمام تلاش خود را می کند که در مرحله دوم درصد انتخابات را کاهش دهد.

بی تفاوت کردن مردم نسبت به انتخابات یکی از شگردهای رسانه های بیگانه است

اسماعیلی با بیان اینکه بی تفاوت کردن مردم نسبت به انتخابات یکی از شگردهای رسانه های بیگانه است، گفت: این شگرد بخشی از جنگ شناختی دشمن به شمار می آید اگر ما تهدیدات آنها را به خوبی نشناسیم و به موقع از طریق توپخانه رسانه ای خود آن را خنثی نکنیم و مردم را نسبت به این مسئله آگاه نکنیم، سرزمین رسانه ای و افکار عمومی ما توسط دشمن فتح خواهد شد و این خطر بسیار جدی برای نظام خواهد بود. همان طور که ما نباید یک وجب از خاک کشور خود را به دشمن بدهیم، ما نیز به عنوان یک رسانه باید تلاش کنیم تا زمین رسانه کشور در اختیار دشمن قرار نگیرد.

وی افزود: دو طیفی که به دور دوم انتخابات کشیده شدند، در مقابل هم قرار نگرفته اند بلکه دو طرز فکری هستند که سعی دارند با مدل مدیریت خود آبادانی را برای کشور رقم بزنند. در صورتیکه اتهامی که رسانه های بیگانه به رسانه ملی می زنند، طرفداری و جانب داری است و هر آنچکه از رسانه ملی پخش می شود، به نوعی آن را مضحکه قرار می دهند که باعث انفعال، عدم تصمیم گیری درست و ایجاد تردید در مخاطب شود.

اکنون وقت اعزام به جبهه های رسانه ای است

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اکنون وقت اعزام به جبهه هاست، گفت: اکنون زمانی است که باید در جبهه های رسانه ای فعالیت کنیم و اجازه ندهیم تا دشمن در افکار عمومی رخنه کند.

وی در پایان گفت: انتخابات ما نوعی دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان است و انتخاب بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما به شمار می آید و ما انتخاب گر روش و منش فکری برای ارتباط با جهان هستیم. بنابراین؛ انتخابات صرفا انتخاب یک شخص نیست. بلکه انتخاب تمام روش های مدیریتی جامعه است. امید است که تمام مردم ایران انتخاب دقیقی داشته باشند تا بتوانیم با یک انتخاب خوب، به مدیریت صحیح جامعه کمک کنیم.

نظر شما