شناسهٔ خبر: 67105980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بی بی سی تهی‌تر از هر زمانی دیگر!

بی بی سی در مقایسه با گذشته در تولید محتوا تهی‌تر از هر زمان دیگری است و تمام کارفرمایان بی بی سی و اینترنشنال سردرگم و کلافه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در حال حاضر با پیش رو داشتن انتخابات ریاست جمهوری ایران، بی بی سی فارسی خود را در چه وضعیتی نسبت به ما تعریف می کند و چه اقداماتی در نظر گرفته است؟

رضا گنجی کارشناس و فعال حوزه رسانه در پاسخ به این سوال گفت: پس از وقوع حادثه تلخ برای رئیس جمهور و همراهان ایشان اولین انتظار سیاسیون غالب کشورهای غربی و اصحاب رسانه ای که در دسته معاندین جمهوری اسلامی ایران تعریف می شوند، نزاع در بالادست و اصحاب قدرت و همچنین ناهنجاری و بوجود آمدن اغتشاشات در کف خیابان بود. اما وقتی با حضور گسترده مردم برای تشییع مقامات کشور و همدلی اصحاب قدرت مواجه شدند، ناامید شدند و اکنون به انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد یک موج جدید امید بسته اند.

گنجی با بیان اینکه قابلیت های بی بی سی فارسی نسبت به گذشته کاهش یافته است، گفت: بی بی سی در مقایسه با گذشته در تولید محتوا تهی تر از هر زمان دیگری است و تمام کارفرمایان بی بی سی و اینترنشنال سردرگم شده اند.

رسانه های بیگانه در عطش منابع بصری!

وی با اشاره به اینکه رسانه های بیگانه از لحاظ منابع بصری دچار مشکل هستند، گفت: رسانه‌های بیگانه متریال تصویری از ایران ندارد و تا جایی می توانند از تصاویر موبایلی و یا تصاویری که شهروند خبرنگار به دست او رسانده، استفاده کند. از طرفی غیظ آنها از ایران که روز به روز در حال افزایش است، مغز آنها را تعطیل کرده و آشفتگی وحشتناکی در تحلیل خبری آنها به وضوح دیده می شود.

این کارشناس به خلاء کارشناسان در رسانه های بیگانه اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از کارشناسان رسانه های بیگانه توانایی تحلیل های مسائل ایران را ندارد و عملکرد ضعیف این افراد کاملا مشهود است. به همین دلیل نمی توان گفت که بی بی سی فارسی مانند گذشته دارای وزنه است و هیچ گاه به این اندازه تهی و ضعیف نبوده است.

بی بی سی فارسی در هیچ مقطعی خیرخواه ایرانیان نبوده است

گنجی یادآور شد: درست است که به صورت تقریبی ۵۰درصد مشارکت مردم در انتخابات کشور محصول کنش گری های سیاسی و انتخاباتی فعالیت یک جریان سیاسی در ایران بوده اما به جرات می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از این مشارکت بالا، تصمیم سیاسیون و کمک رسانه‌های فارسی زبان و غیرفارسی زبان بیرونی در انتخابات ما بوده است. بدین معنا که اگر آنها زمانی تشخیص دادند که می توانند با تزریق بخشی از نیروهای انسانی خود در داخل ایران و به بدنه قدرت، اهداف خود را پیش ببرد، به تبلیغ و تبیین مشارکت پرداخته است. می توان گفت که چه زمانی که جریان سیاسی و رسانه ای بی بی سی بیرون از کشور تبلیغ مشارکت بالا را کرده و چه زمانی که تبلیغ تحریم سیاست انتخابات را در پیش گرفته در هیچ مقطعی خیرخواه ما ایرانیان نبوده است و اکنون در انتخابات پیش رو باید ببینیم که نفع بی بی سی فارسی بر تبلیغ یا تحریم مشارکت مردم است.

دو قطبی سازی بی بی سی با هدف خلق آشوب های خیابانی و جنگ قدرت در بالادست

وی به دو قطبی سازی بی بی سی اشاره کرد و گفت: دو قطبی سازی بی بی سی در حال حاضر، نشاندن فرد مورد نظر خود بر مسند قدرت نیست. بلکه به دنبال خلق و ایجاد آشوب های دوباره خیابانی و جنگ قدرت در بالادست است.

فعال سازی مکانیزم ماشه رسانه ای بی بی سی

علیرضا داودی کارشناس و تحلیل گر ارشد رسانه نیز در پاسخ به این سوال اذعان کرد: در حال حاضر بی بی سی فارسی دو پروتکل بسیار جدی دارد که تاکنون دوبار آن را فعال کرده است که یک پروتکل آن یکبار برای ایران و دیگری را به طور اختصاصی برای کشور عراق فعال کرده است. وقتی گفته می شود که بی بی سی پروتکلی را فعال کرده، بدین معنا نیست که به یکباره به هدف خود رسیده باشد. بلکه ریل های مختلف پیامی را برای آن ایجاد کرده است.

وی افزود: فعال سازی این پروتکل برای ایران در تاریخ دوشنبه ۲۵خرداد ۱۳۸۸ صورت گرفت و در عراق نیز در اغتشاشات سال ۲۰۲۰ در حله این فعال سازی انجام شد. فعال سازی این مکانیزم ماشه رسانه ای می گوید که من سه کار را باید در کنار هم و به موازات هم راجع به یک موضوع اما در پهنه نامحدود انجام دهم. اولین کاری که انجام می دهد مکانیزم آلاینده ها را و بلافاصله مکانیزم آسیب زننده ها را فعال می کند و در مرحله سوم مکانیزم جایگزین ها را فعال می کند. بدین معنا که بی بی سی فارسی در هر سه ساحت به صورت همزمان فعالیت خود را آغاز می‌کند. نکته جالب توجه این است که بی بی سی چیزی به عنوان خلاصی ماشه ندارد به محض اینکه اراده کند شلیک می کند و آن فاصله میان تصمیم تا شلیک وجود ندارد. به همین دلیل بسیار خطرناک تر عمل می کند. اما در مقابل صدای آمریکا یا رادیو فردا این قابلیت را ندارد و پایه‌ی مقبولیت طبقاتی در ایران را ندارند.

در رسانه های اجتماعی مکانیزم پدآفند انگلیس هراسی نداریم

این کارشناس خاطرنشان شد: ما در ایران به هیچ وجه در رسانه های اجتماعی مکانیزم پدآفند انگلیس هراسی نداریم. اما به شدت مکانیزم آفند آمریکا هراسی داریم. بعد از انقلاب دو سال این موضوع اتفاق افتاد که در پی آن سفارت انگلیس بسته شد ولی دوباره باز شد. بنابراین؛ زمانی که بی بی سی شروع به فعال سازی مکانیزم ماشه خود می کند، اولین کاری که می کند این است که سطح آلایندگی پیام در ساحت میدان را افزایش می دهد. در هفته گذشته بی‌بی‌سی و اینترنشنال به اضافه باکس های توزیع شده شبکه من و تو به حالت های مختلف فردی و گروهی بیش از دو هزار پالس پیام تحلیل پیرامون چرایی، چگونگی و قواعد تائید و عدم تائید نامزدها تولید کردند این در حالی است که در داخل کشور در مجموع ۲۰۰ پیام تولید نشده است.

وی درباره این آلاینده های پیام توضیح داد: وقتی ذهن مخاطب با اتمسفری روبه رو است که اولا حدود و ثغور آن معلوم نیست و ثانیا راجع به بدیهی ترین مسئله که یک روال طبیعی است هزارگونه قابلیت متغییر و فیک اضافه می کند، مخاطب وارد فضای به شدت متشنج می شود که این فضای متشنج زاینده‌ی آلاینده های جدید است.

بی بی سی و تکنیک جیوه در حالت آلایندگی

داودی اضافه کرد: بی بی سی از تکنیک تحت عنوان جیوه در حالت آلایندگی استفاده می کند و تکه تکه ها را جمع می کند و به آن گرما می بخشد و به مخاطب قالب می کند. به همین دلیل مخاطب با مجموعه ای از آلایندگی شاهد نتایج خواهد بود و درباره انتخابات ریاست جمهوری، اولین جمله ای که مخاطب خواهد گفت این است که با این مدل تائید صلاحیت ها قصد مهندسی کردن انتخابات را دارند و آلایندگی بی بی سی در مکانیزم ماشه تبلیغاتی، رساندن مخاطب به این پیام است.

تلاش بی بی سی برای خلق پیکره تهدید برای مخاطب

وی در ادامه درباره آسیب زننده ها گفت: بی بی سی از آلاینده های تولید کننده و خراش دهنده روح، عواطف، احساسات، دیدگاه ها، ادراک و شناخت مخاطب به خوبی استفاده می کند و آن را به عامل به چرخش درآورنده ی آلاینده تبدیل می کند. بنابراین؛ تولید کنندگان فکت های آلاینده، آسیب زنندگان قابل ارائه برای مخاطب می شوند. بدین شکل به آلایندگی با وارد کردن متغییرهای آسیب زننده ضریب می دهد که به آن آسیب زنندگان فیزیکی قابل رویت گفته می‌شود و آنجا خطرناک است که برای لایه دوم این پیام به ایجاد فلسفه می پردازد و کنار این آلاینده ها مسئله جانشینی و دخالت کابینه دولت در انتخابات و میزان مقوم های تقلیدی برخی نامزدها از مدل های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را مطرح می کند و به آن ضریب می‌دهد. بی بی سی با تولید این آلاینده ها و میزان آسیبی که می خواهد وارد کند، در واقع سعی بر آن دارد تا پیکره تهدید برای مخاطب را خلق کند. تهدید به این معنا که مخاطبان بدانند که سیستم در ایران در حال ایجاد پرسپکتیو است که فلان نامزد از صندوق بیرون بیاید.

بی بی سی در پی ایجاد آلاینده ها برای هر نتیجه ای در انتخابات

داودی با بیان اینکه مرحله جایگزینی خطرناک ترین مرحله است، گفت: بی بی سی سعی دارد تا مردم با نظام نامه توقعات غیرملی وارد عرصه انتخابات ملی می شوند. در جریان انتخابات اولین آسیب آلاینده ها تهدید اخلاق و نپرداختن به موضوعات اساسی است. در مناظره اگر افراد هم طیف باشند، بی بی سی می گوید که هدف آنها مهندسی انتخابات است. اگر غیر هم طیف نامتقارن باشند، باز هم آن را به مهندسی انتخابات متصل می کنند و برای هر شکل از آن آلودگی تولید شده است.

دندان های بی بی سی ریخته است اما حواسمان به سرپنجه های او باشد

وی بیان کرد: دندان های بی بی سی ریخته است اما او همچنان پنجه های قدرتمندی دارد و سرپنجه ها بی بی سی در انگلیس نیست بلکه در خود ایران است و به این واسطه می تواند هر آنچکه در توان دارد، به ایران خدشه وارد کند.

داودی با بیان اینکه مکانیزم بی بی سی در گذشته خلق تعادل در ایران بود، گفت: بی بی سی در سال ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ در پی خلق یک تعادل میان اپوزیسیون جدید و اپوزیسیون موجود بود. او بین جمهوری اسلامی ایران و تمام عرصه رسانه عملیاتی ما با آنچکه در سه دهه گذشته خلق کرده بود با هدف ادامه میدان داری، تعادل خلق کرد. اما در سال ۱۴۰۱ بی بی سی به این نتیجه رسید که به هیچ وجه امکان برقراری تعادل به نفع اپوزیسیون سه دهه ای را ندارد. به این دلیل که وزن جمهوری اسلامی در یک معادله و ساحت جدید متفاوت شده بود. در نتیجه به تغییر مدل پرداخت و به جای تعادل به نفع اپوزیسیون و خود به برهم زدن تعادل در جمهوری اسلامی پرداخت که برای سرویس های اطلاعاتی و دسک هایی که در وزارت خارجه این کشورها وجود دارد، دو مسئله در پی داشت. یک؛ فرصت تنفس به اپوزیسیون. دو؛ منتظر خلق گزاره ها برای مانور دادن.

هدف کنونی بی بی سی برهم زدن تعادل در انتخابات است

وی افزود: در انتخابات پیش رو، بی بی سی فارسی ادامه همان مدل را پیش گرفته است و سعی می کند وقتی نمی تواند تعادلی ایجاد کند، آلاینده را افزایش دهد و آسیب زدن را به هر وجه و با هر بهانه ای ایجاد کند و در انتخابات نیز سعی بر آن دارد تا تعادل را برهم زند. در نتیجه می‌توان گفت که اکنون هدف بی بی سی برهم زدن تعادل است.

داودی اظهار داشت: با بررسی دوره اخیر انتخابات با محوریت رفتار خوانی و مدل سازی بی‌بی‌سی به این نتیجه دست یافتیم که در هفت دوره قبل، ملاک بی بی سی کمیت بوده است به این معنا که پیام سازی خود را به مسئله عدد مشارکت گره می زد و براساس آن مانور خود را انجام می‌داد. به طوری که عدد بالا را شکل دیگری تفسیر می کرد و عدد پایین مشارکت را طور دیگر و هر دو آن را به نفع خود تفسیر می کرد که البته ضریب سکوت و عبور نسبت به ادله مشارکت بالا بیشتر بوده است. بدین معنا که بی بی سی فارسی تمایل داشت دو مفهوم مقبولیت و مشروعیت را به عدد مشارکت گره بزند.

سوییچ کردن بی بی سی از کمیت به کیفیت

وی افزود: در سه دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر در ایران شاهد سوییچ کردن بی بی سی از کمیت به کیفیت به چهار دلیل بودیم. یک. کاهش نیرو دو. پیش بینی وضعیت کمیت ایران برای آنها سخت تر شده بود و سه. از دل کمیت مسئله ای تحت عنوان براندازی بیرون نمی آید. آنها به این نتیجه رسیده بودند که اگر مشارکت در ایران به صفر هم برسد، مردم همچنان هستند. اما در خصوص کیفیت بر سه موضوع مانور می دهند، یک. طیف بندی مهندسی جریانات دو. افراد؛ آنها اکنون بر افراد بیش از این سه دوره فوکوس کرده اند. سوم. ضریب تولید و خزش پیام هایی که قابل پیش بینی است. بدین معنا که بی بی سی در انتخابات مجلس اخیر، برای چهار سال آینده پیش بینی محتوا می کند. چهارم؛ ضریب و قدرت موازنه جریانات در انتخابات. آنها از این طریق می خواهند تا ضریب از دست دادن اعتماد مردم به خود و کاهش کمیت نیروهای خود را جبران کند. بی بی سی با این ۴گزاره از حالت کمی به حالت کیفی در حال شیفت دادن است. به همین دلیل تعداد پیام های چندهزارتایی خود را کاهش داده و آن را توزیع می کند و وقتی بی بی سی تیتری را بازگو می کند، دویچه وله، VOA، اینترنشنال و... همان را تکرار می کنند و بدین شکل یک زنجیره ساخته اند.

بی بی سی به دنبال تکنیک زشت بیدار و زیبای خفته رفته است

این کارشناس تاکید کرد: بی بی سی در دو دوره اخیر انتخابات، فیتله اصلاح گرا و اصول طلب را پایین می کشد و جریانات بی هویت را در کشور تزریق می کند.

داودی اذعان کرد: بی بی سی به دنبال تکنیک زشت بیدار و زیبای خفته رفته است. بدین معنا هر آنچکه بیدار است زشت و هر آنچکه خفته زیباست. بنابراین بنابرگفته آنها پهلوی به عنوان تاریخی که تمام شده است، بیدار است یا خفته؟

بی بی سی می داند که در انتخابات ایران نمی تواند بازیگر اصلی باشد

وی تاکید کرد: بی بی سی به این جمع بندی رسیده است که در انتخابات نمی تواند بازیگر اصلی باشد ولی می تواند بازی ساز باشد. بدین معنا که اگر نمی توانم بر عدم مشارکت تاثیرگذار باشم ولی می توانم بر نوع و فرم مشارکت تاثیرگذار باشم. آنها به این نتیجه رسیده اند که با هر روشی نمی توانند مردم را از انقلاب دلزده کنند ولی بر کیفیت بعد از انتخابات می توانند اثرگذار باشند. بنابراین؛ شروع به بازی سازی می کند که می تواند از مرحله اغفال، اشباع، اقناع تا احتمالات دیگر باشد.

بی بی سی تعادل عدم مشارکت را به موازنه مشارکت تبدیل می کند

این کارشناس پیش بینی می کند که بی بی سی تعادل عدم مشارکت را به موازنه مشارکت تبدیل می کند. به همین دلیل مشارکت در ایران بالای ۵۵درصد خواهد بود.

داودی همچنین گفت: بی بی سی قطعا از روش گسل سازی نیز استفاده خواهد کرد و به سهم‌بندی مردم نسبت به نامزدها و پس از آن به دو قطبی سازی می پردازد.

بی بی سی توان تحقق محتوا برای سناریوهای خود را ندارد

وی در پایان گفت: بی بی سی از حالت کمی فاصله گرفته و اکنون به دنبال رفتار کیفی است اما فراموش نکنیم که درست است که رفتار کیفی سناریوپردازی دارد لیکن محتوا برای تحقق این سناریو دست بی بی سی نیست. بی بی سی توان تحقق محتوا برای سناریوهای خود را ندارد. به همین دلیل گوش به زنگ سوژه های داخلی است تا به تولید محتوا بپردازد.

نظر شما