شناسهٔ خبر: 67461481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء به تب کریمه کنگو

اداره کل دامپزشکی استان اصفهان راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

توصیه های بهداشتی  برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگوبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ بازم است کشتار دام در کشتارگاههای مجاز انجام و لاشه را دامپزشک معاینه کند و ممهور به مهرکشتارگاه و از کشتار غیر مجاز دام خودداری شود.

همچنین توصیه شده از کشتار دام تبدار و مشکوک به بیماری خودداری شو و نیروهای دامپزشکی لازم است دام را قبل از کشتار معاینه و سپس کشتار کنند.

شستشو و گندزدایی کشتارگاه و ابزار و وسایل آن پس از اتمام عملیات کشتار، رعایت اصول بهداشتی فردی و حفاظتی در کشتارگاه استفاده از چکمه ، دستکش بلند ، ماسک دهان عینک حفاظتی - لباس غیر قابل نفوذ یا پیش بندو رعایت اصول ایمنی کار برای جلوگیری از ایجاد زخم و خراشهای پوستی و استفاده نکردن از خودرو شخصی برای جابجایی دام زنده لاشه پوست پشم، کله و پاچه تمیز نشده از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

لازم است از کشتار دام بعنوان نذر و قربانی در داخل منازل و معابر عمومی و از آوردن پوست و ضایعات دام و کله و پاچه تمیز نشده به داخل مغازه و منازل خودداری شود. وهمچنین ضروری است در صورت وجود زخم یا بریدگی بر روی دست حتی الامکان از کشتار یا قصابی خودداری و حتی المقدور از دستکش مناسب استفاده شود.

شستشو و سم پاشی وسایل نقلیه که برای حمل و نقل دام زنده و پوست و زواند آن ،شستشو و ضد عفونی روزانه کف و دیوار و لوازم و ابزار کار در قصابی ها، نگهداری گوشت در داخل یخچال و خودداری از گذاشتن کارد قصابی در دهان هنگام کار از دیگر راهکارهای اساسی پیشگیری از این بیماری واگیردار است.

 در صورت کنه گزیدگی و یا بروز علائم نظیر تب خستگی ،سردرد، دردهای عضلانی هر چه سریعتر به پزشک مراجعه و در شرح بیماری تماس با دام شود.

 به مصرف کنندگان گوشت قرمز هم توصیه شده برای پیشگیری از بیماری کریمه کنگو لازم است در زمان خرید گوشت وجود مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه را کنترل و پس از خرید گوشت آنرا به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده و از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری و بعد از گذشت ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال اقدام به طبخ کنند.

 همچنین تاکید شده در صورت وجود زخم در دست یا سایر نواحی بدن از تماس زخم با لاشه، ترشحات و خون دام خودداری وبرای تماس با گوشت تازه و آلایشهای آن حتما از دستکش استفاده کنند.

گوشت های بسته بندی شده تحت نظارت دامپزشکی دارای مشخصات ثبت شده روی بسته بندی (نام محصول تاریخ تولید و انقضاء - آدرس ....) مطمئن تر است ودر صورت بروز علائمی نظیر تب درد خستگی و گرفتگی عضلانی سردرد تهوع، استفراغ و خونریزی زیر جلدی حتماً به پزشک مراجعه کنند.

 لازم است مروم برای کسب اطلاعات بیشتر با شبکه دامپزشکی شهرستان یا مرکز بهداشت تماس حاصل کنند.

نظر شما