شناسهٔ خبر: 67457276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باقری در مراسم سالگرد حمله شیمیایی به سردشت؛

برای نسل کشی در غزه باید تصمیمی قاطع گرفته شود

مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت با حضور جمعی از مسوولان وزارت امور خارجه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

علی باقری سرپرست وزارت خارجه در نشست مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت، اظهار داشت: این جلسه را در حالی برای بزرگداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی برگزار می‌کنیم که شاهد تداوم ماه‌ها نسل کشی در غزه هستیم. این موضوع نیازمند تصمیم  قاطع و فوری از سوی جامعه جهانی برای توقف آن است.

باقری افزود: در نتیجه تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی به استفاده از سلاح‌های اتمی مطالبه عمومی برای کاهش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای افزایش یافته است.

وی گفت: ۳۷ سال پیش در ۷ تیر ۶۶ بمب افکن‌های صدام با سلاح‌های شیمیایی به نقاط شهر سردشت حمله کردند و موجب شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از زنان و کودکان و بیش از ۸ هزار نفر از ساکنان این شهر شدند.

سرپرست وزارت خارجه تصریح کرد: کشور‌های غربی نه تنها با تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی در میدان حمایت کردند بلکه در عرصه دیپلماسی به پشتیبانی از دیکتاتور بغداد پرداختند.

سرپرست وزارت خارجه با اشاره به بمباران شیمیایی توسط رژیم صدام در دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: در اثر این حملات ۱۰ هزار نفر ایرانی شهید و بیش از ۱۰۷ هزار نفر شامل غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان مصدوم شدند.

وی ادامه داد: اتباع و شرکت‌ها و دولت‌های غربی به ویژه از کشور‌های آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا اصلی‌ترین نقش را در تجهیز رژیم دیکتاتور صدام و تامین مالی و انتقال فناوری و مواد پیش ساز شیمیایی و تجهیزات مشارکت داشته و این رژیم را قادر ساختند در طول هشت سال جنگ تحمیلی بار‌ها و به صورت گسترده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامی ایرانی استفاده کند.

باقری گفت: مماشات آمریکا و چند کشور غربی دیگر که خود را نماینده خودخوانده جامعه بین‌المللی می‌دانند در مقابل رژیم صدام یکی از عوامل تداوم این شیوه ضد انسانی رژیم صدام بود.

سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: همان کشور‌ها امروز اجازه نمی‌دهند دارو‌های مورد نیاز مجروحان شیمیایی به ایران برسد و از این منظر آنها پروژه غیرانسانی صدام را تکمیل می‌کنند.

وی گفت: سلاح‌های کشتار جمعی در زمره اصلی‌ترین تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، سیاست ایران که برگرفته از احکام متعالی دین اسلام است بر منع کامل و امحای همه سلاح‌های کشتار جمعی در جهان استوار است.

باقری گفت: ایران نه تنها به سمت این سلاح‌ها نرفته بلکه از مدافعان امحای این سلاح‌ها در جهان بوده و هست.

سرپرست وزارت خارجه افزود: ایران در چهار دهه گذشته از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی فروگذار نکرده ولی آنچه مشکلات آنها را دوچندان می‌کند اعمال تحریم‌هاست که مانع از دسترسی آنها به تجهیزات و دارو‌های مورد نیاز آنها می‌شود.

نظر شما