شناسهٔ خبر: 67453154 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چطور «رژیم لاغری» بگیریم؟

محبوبه علی آقایی

یک متخصص تغذیه به تشریح نکات ضروری برای گرفتن رژیم لاغری مناسب و استاندارد پرداخت.

صاحب‌خبر -

دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به استقبال بسیاری از افراد جامعه از رژیم های لاغری گفت: در این بین برخی رژیم‌ها برای کاهش وزن سریع افراد، روش و اصول غیرمنطقی داشته که موجب آسیب به بدن می شود، بنابراین افراد باید دقت کنند که از چه نوع رژیمی تبعیت می کنند.

عبدالله زاد گفت: رژیم لاغری استاندارد رژیمی است که تمام گروه‌های غذایی در آن وجود داشته باشد و هیچ گروهی حذف نشود.

وی افزود: حتی گروه چربی‌ها و روغن‌ها هم نباید حذف شود، چرا که در صورت عدم مصرف چربی و روغن، بدن کربوهیدرات‌ها را تبدیل به چربی کرده که خطراتش بیشتر از چربی است که از مواد غذایی دریافت می‌کنیم.

این متخصص تغذیه گفت: از طرفی یک رژیم مناسب باید میزان کالری ورودی به بدن را به شیوه ای تدریجی و مناسب کم کند، یعنی افراد باید در طولانی مدت وزن کم کنند، چرا که کم کردن سریع وزن آسیب‌هایی به همراه دارد.

عبدالله زاد تصریح کرد: کاهش سریع وزن بدن مشکلاتی از جمله ریزش مو، یبوست و ایجاد سنگ صفرا را به همراه دارد، بنابراین افراد باید طی بازه زمانی مناسب وزن خود را کم کنند.

به گفته این متخصص تغذیه، کاهش وزن دو تا چهار کیلوگرم در ماه توصیه می شود و کاهش بیش از چهار کیلوگرم در ماه به شدت آسیب رسان است.

عبدالله زاد بر استفاده از مواد مغذی و کم کالری در مدت رژیم لاغری تاکید کرد و افزود: بهترین راه برای کاهش وزن استفاده از مواد غذایی است که کالری کمی دارند، اما در مقابل سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند.

وی افزود: سبزیجات از جمله این مواد غذایی هستند که هم کم کالری بوده و هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و حتما مصرف آنها درطول رژیم لاغری توصیه می‌شود.

عبدالله زاد افراط و تفریط در مصرف برخی مواد غذایی را هم در طول رژیم لاغری آسیب‌رسان دانست و افزود: بطور مثال برخی افراد برای لاغر شدن به جای غذا مدام میوه مصرف می کنند، درحالیکه مصرف زیاد میوه هم چاق کننده بوده و هم می‌تواند دیابت ایجاد کند.

وی افزود: برخی افراد هم به میزان بسیار آب مصرف می کنند که این هم آسیب رسان است و مصرف متعادل آب درطول برنامه رژیم غذایی توصیه می شود.

وی با بیان اینکه چاقی و لاغری افراد به میزان کالری ورودی و میزان سوخت و ساز آن مربوط است، گفت: تصور برخی افراد این است که بدون کاهش حجم غذا و تنها با مصرف برخی خوراکی‌ها مانند چای سبز می توانند لاغر شوند، درحالیکه آنچه چاقی و لاغری را رقم می زند میزان کالری ورودی به بدن و میزان مصرف آن است.

عبدالله زاد گفت: هرچقدر کالری ورودی بالا باشد و از طرفی سوخت نشود، قطعا فرد چاق می‌شود، بنابراین افراد باید میزان کالری ورودی به بدن را کم کنند.

عبدالله زاد گفت: در کنار کاهش کالری ورودی به بدن، باید سوخت و ساز کالری در بدن را هم از طریق افزایش تحرک و ورزش افزایش داد و به این ترتیب وزن افراد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

نظر شما