شناسهٔ خبر: 67451394 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران؛

سقف قیمتی برای ایرلاین‌ها گذاشته شده است + فیلم

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: سقف قیمتی برای بلیت هواپیما گذاشته شده و کف قیمت‌ها برداشته شده که در صورت تخلف با آنها برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

پیش از این محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که نرخ  بلیت هواپیما با وجود آنکه آزادسازی شده اما نظارت ها بر قیمت بلیت هواپیما وجود دارد و اجازه تخلف و رهاسازی قیمت بلیت ها را نمی دهیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که امروز هم مديرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص  تعیین سقف و کف قیمت بلیت هواپیما گفت:  در شرایط فعلی سقف قیمتی داریم، اما کف قیمت نداریم و نباید خارج از سقف قیمتی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام خواهد کرد فروش داشته باشیم و از سوی دیگر، در استاندارد جهانی معمولا سود شرکت‌های هواپیمایی ۵ درصد درآمد کل محاسبه می‌شود.

او تاکید کرد: طبق اعلام انجمن شرکت های هواپیمایی هیچ ایرلاینی حق ندارد بالاتر از سقف قیمتی که‌ گذاشته شده بلیت را بفروشد اما پایین تر از سقف می تواند هر قیمتی که است بلیت را بفروشد بنابراین کف قیمتی آزاد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز درآمد امروز ما نصف درآمدهای سه ماه آینده است، افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک ریال مازاد بر نرخ سازمان هواپیمایی بلیت نفروخته است. 

او گفت: به طور قطع با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هم تعداد پروازها افزایش می یابد و هم با توجه به بازه زمانی و نبود پیک سفر قیمت بلیت ها روند کاهشی پیدا می کنند.

فرزادی پور بیان کرد: در استاندارد جهانی سود بخش پروازی ۵ تا ۶ درصد است. در کشور به دلیل محدودیت هواپیما همیشه در‌ های سیزن قرار داریم و تقاضا با عرضه متفاوت است. با توجه به این مسئله در ایران نمی‌توانیم سود ایرلاین‌ها را اعلام کنیم.  

وی یادآور شد: قیمت بلیت در ایران معادل نرخ جهانی و مقداری پایین تر است. در محاسبه قیمت هر ساعت صندلی پروازی دو مولفه اصلی یعنی تیک آف و لندینگ بیشترین هزینه هواپیما و در مرحله بعدی سوخت و ... است. بر این اساس به تناسب مسیرهای پروازی قیمت هر ساعت صندلی پروازی متفاوت و ۴۰ تا ۶۰ دلار است.

او گفت: نرخ سوخت هنوز تغییری نکرده و همچنان در هیئت دولت در حال بررسی است و در شرایط کنونی حج هم ایران ایر مشکلی در تامین سوخت نداشته است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

<div id="video-display-embed-code_19503557"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8767613/19503557?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما