شناسهٔ خبر: 67451383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

باید دولتی سرسخت و جدی در قبال ترامپ داشته باشیم/ می‌توان در خیلی از امور با آمریکایی‌ها همکاری کرد

منافع ملی ما مولفه‌هایش روشن است. این آمریکایی‌ها هستند که اصولا باید موضع شان را درخصوص ایران مورد تجدیدنظر قرار دهند.این دو نامزد در مقابل جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی موضع مشترک دارند ولی شیوه‌ها و تاکتیک شان کمی متفاوت است.

صاحب‌خبر -

جواد مرشدی:پنجشنبه شب اولین مناظره انتخاباتی آمریکا بین بایدن دموکرات و ترامپ جمهوری خواه برگزار شد،مناظره ای ۱۰۰ دقیقه ای که در آن۱۳ بارنام ایران برده شد،نامی که نشان از اهمیت جمهوری اسلامی در مواضع انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده دارد.

در بخشی از این مناظره، دونالد ترامپ گفت در دوران ریاست جمهوری خود دستور کشتن بغدادی، رهبر داعش، و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را صادر کرد و آنها را کشت. او همچنین با انتقاد از بی‌عملی دولت بایدن در قبال حمله ایران به پایگاه‌های آمریکا گفت: در دوران من ایران ورشکسته بود و پولی نداشت که به تروریسم اختصاص بدهد و اگر من رییس‌جمهوری بودم محال بود حمله حماس به اسراییل رخ دهد.

بایدن هم حمله ایران به پایگاه عین الاسد را به ترامپ یادآوری کرد و گفت در دوران ترامپ به پایگاه آمریکا حمله شد و ترامپ هیچ کاری نکرد و گفت آسیب مغزی سربازان آمریکایی فقط یک سردرد جزیی است.

در این مناظره بایدن متزلزل بود و گاهی اوقات نمی توانست جملات را به پایان بَرَد و حتی از کلمات نامفهوم استفاده می کرد و دست آخرهم با کمک همسرش صحنه را ترک کرد ولی در عوض ترامپ توانمند از صحنه به پایین آمد.

در نهایت اینکه بر اساس نظر سنجی شبکه "سی ان ان " میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

در همین راستا محمود عباس زاده مشکینی به خبرآنلاین می گوید: به نظر می‌رسد که شرایط انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ پیش می‌رود، در عین حال جو بایدن هم روی ماجرای عین الاسد دست گذاشته و آن را بعنوان ضعف ترامپ پردازش می کند.

این عضو سابق کمیسون امنیت ملی مجلس که خود نیز مورد تحریم آمریکا قرار گرفته با اشاره به اینکه همیشه موضع آمریکا و آنچه که در آمریکا می‌گذرد، در ایران بی‌تاثیر نبوده و آنچه در ایران می‌گذرد، بی‌تاثیر در آمریکا نبوده می افزاید: بخشی از مباحث مهم بین دو کاندیدای آمریکا به نوعی مرتبط با ایران است و اسم ایران در مناظره آن‌ها گفته می‌شود.

مشروح این گفتگو را بخوانید:

پنجشنبه شب مناظره ترامپ و بایدن ‌برگزار شد. نظرتان در رابطه با این مناظره چیست؟

جمهوری اسلامی ایران، گفتمان انقلاب اسلامی در سپهر سیاست کلان دنیا است،تنها گفتمان بدیل که بعد از دموکراسی حساب می‌شود. همیشه موضع آمریکا و آنچه که در آمریکا می‌گذرد، در ایران بی‌تاثیر نبوده و آنچه در ایران می‌گذرد، بی‌تاثیر در آمریکا نبوده؛ الان هم شما اگر درست رصد کنید، بخشی از مباحث مهم بین دو کاندیدای آمریکا به نوعی مرتبط با ایران است و اسم ایران در مناظره آن‌ها گفته می‌شود. در نظرسنجی‌ها ترامپ بعد از اولین نظرسنجی، نزدیک به ۵۰ درصد پیشتاز و بایدن با ۱۸ درصد دوم است. به نظر می‌رسد که شرایط انتخابات آمریکا به نفع ترامپ پیش می‌رود، در عین حال بایدن هم روی ماجرای عین الاسد دست گذاشته و آن را بعنوان ضعف ترامپ پردازش می کند.اینکه یک قدرتی پیدا شد و برای اولین بار در تاریخ مستقیما به منافع ـمریکا در جهان حمله کرد را پاشنه آشیل حمله به ترامپ قرار داده و این به تعبیری به این معنی است که ترامپ هم اگر رئیس جمهور شود، جدی‌ترین ضربه را از جمهوری اسلامی ایران خورده است. به نظر من هر کدام از این‌ها بشود، موضع ایران در ارتباط با آمریکا و مناسبات جهانی کاملا روشن است. موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، منافع ملی ما مولفه‌هایش روشن است. این آمریکایی‌ها هستند که اصولا باید موضع شان را درخصوص ایران مورد تجدیدنظر قرار دهند.این دو نامزد در مقابل جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی موضع مشترک دارند ولی شیوه‌ها و تاکتیک شان کمی متفاوت است.

قبول دارید که جمهوریخواهان نسبت به ایران یک مقدار مواضع سختگیرانه تری دارند؟

نه، این در تاکتیک است؛ در استراتژی‌ها نیست. در استراتژی‌ها هردو کاندیدا در حمایت از رژیم صهیونیستی رقابت دارند و این‌ها باید در تاکتیک‌ها یک کمی متفاوت عمل کنند. در مورد جمهوری اسلامی ایران کسی تندتر از ترامپ نبوده که البته ترامپ هم از ایران آسیب دید و ضربه خورد.

یعنی همان حمله ایران به پایگاه عین الاسد پاشنه آشیل ضعف ترامپ در انتخابات است؟

به او می‌گویند سیاست شما در قبال جمهوری اسلامی ایران غلط بوده؛ الان مورد نقد جریانات حداقل یک جناح جمهوری خواهان است. بر همین اساس من امیدوارم دردولت آتی آمریکا چه ترامپ باشد(که محتمل‌تر است) وچه بایدن، شاهد تجدیدنظر در استراتژی‌هایشان باشیم. از طرفی دیگرما ضمن اینکه خط تعارضمان با آمریکا ایدئولوژیک است می‌توانیم با حفظ آن خط تعارضمان،حفظ آن اسطوره‌هایمان، با حفظ مولفه‌هایی که مربوط به ارزش‌های انقلاب اسلامی، هویت جمهوری اسلامی است با آنها کارکنیم. خیلی از حوزه‌ها هستند که خیلی متاثر از این موارد نیستند. ما می‌توانیم اتفاقا با آن‌ها کار کنیم. این‌جا دیگر مربوط به حوزه سیاست‌ورزی است. برخی از موارد است که خیلی ارتباط با این خط تعارض ما با آمریکا ندارد. مثلا در حوزه‌های اقتصاد،در یکسری کارهایی که می‌توانیم مشترک انجام دهیم می توانیم در راستای منافع ملی ما و منافع ملی آن‌ها همکاری کنیم. من اعتقاد دارم روی این قسمت هم می‌شود کار کرد؛ هم آن‌ها کار کنند و هم ما.چرا که برخی موارد هستند که خیلی با خط تا عرض ما با آمریکا ارتباط ندارد مثل حوزه اقتصاد و غیره می توانیم کارهای مشترک کنیم. بنظر من در سیاست خارجی در ارتباط با هر کشور ولو آمریکا درست نیست صفر و صد برخورد کنیم، می‌توانیم با حفظ آن خط تعارض و نقاطی که تعارض داریم، در برخی از حوزه‌ها هم همکاری کنیم.

باید دولتی سرسخت و جدی در قبال ترامپ داشته باشیم/ می‌توان در خیلی از امور با آمریکایی‌ها همکاری کرد

بعد از حادثه تلخ اردیبهشت‌ماه، و شهادت آقای رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا همزمان در یک سال برگزار می‌شود. قبلا روسای جمهور ما بر اساس پیش بینی های انتخابات آمریکا برنامه ریزی می کردند ،این تقارن در پیش بینی ها و برنامه ریزی های ما چه تاثیری خواهد گذارد؟

من به این موضوع منفی نگاه نمی‌کنم و اعتقاد دارم خود این موضوع اتفاقا در روشن‌کردن محاسبه کار را راحت تر می کند، هم برای آن کسانی که در آمریکا دست به انتخاب می‌زنند و هم ما. اتفاقا من این هم زمانی را به فال نیک می‌گیرم و اعتقاد دارم آمریکایی‌ها در کشور ما طبیعتا بین دو تا گزینه، یک ترجیحاتی دارند. من شخصا اعتقاد دارم گزینه‌ای که آمریکایی‌ها به تعبیری ترجیح می‌دهند نباید انتخاب شود و نقطه انتخاب ما باید در مقابل نقطه ترجیح آمریکایی‌ها باشد.

فراموش نکنید انتخابات ما حداقل ۵ ماه زودتر انتخابات آمریکا انجام خواهد شد.

اگر فرض بر این باشد که آمریکایی‌ها قصد همکاری وهم افزایی داشتند و قصد کارشکنی نداشتند، عقلانیت ایجاب می کرد که در کشور ما جریان و تفکری در دولت سر کار بیاید که هماهنگ با ترجیح آن‌ها هم باشد، اما چون این حس را ندارند و همزمان قصد توطئه واستمرار توطئه دارند و روی خط براندازی کار می‌کنند، در نتیجه پرتوی صلاح ما این است که دولتی داشته باشیم که واقعا سرسخت و جدی باشد در مقابل دولت مثلا ترامپ.

شما یکی از کسانی هستید که آمریکا شما را تحریم کرده برای ورود به آمریکا. فکر می‌کنید ترامپ بیاید، این تحریم ها تشدید می‌شود یا نه، شاید مسائلی برای برطرف‌شدن این موضوع...

آنها از ابزارهایشان استفاده می‌کنند؛ هر جا یک ابزاری دارند و بتوانند فشار بیاورند، از آن استفاده می‌کنند. کل کشور ما را تحریم کردند، اقتصاد ما را تحریم کردند.

شما را چرا تحریم کردند؟

آمریکایی‌ها، آن کسانی را که احساس می‌کنند رفتارشان، هویتشان، کنش و واکنش آن‌ها بر تقویت موضع آن‌ها نیست، معمولا به نوعی سعی می‌کنند عندالزوم به آنها ضربه بزنند،برای ما هم همین است. بالاخره این‌ها به همان دلیلی که جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‌کنند، به همان دلیل شخصیت‌ها را هم تحریم می‌کنند. طبیعتا بیشتر رفتارها و تصمیمات ما در سال ۸۸ که آنها علیه جمهوریت یورش داشتند و شعار می‌دادند که انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است، طبیعتا آن‌جا به این نتیجه رسیدند که تدبیر و عقلانیت و مدیریت برخی‌ها در داخل کشور آنها را از رسیدن به نتیجه به تعبیری باز داشته، مایوس شدند و بر همین اساس دنبال آسیب‌زدن بودند و فکر کردند با تحریم، برخی از این آسیب‌ها را می‌توانند عملی کنند.

شما مگر در سال ۸۸ چه موضعی گرفتید که شما را تحریم کردند؟

سال ۸۸ بنده مدیر کل سیاسی وزارت کشور بودم. وزارت کشور تلفیق امور داخلی کشور را مدیریت می کند و از آنجا که مدیریت سیاسی کشور بالاترین نقش را داد به‌ویژه ما که در حوزه سیاسی بودیم پیشران بودیم. ما آن زمان مسئولیت مان به گونه‌ای بود که در پیشران مدیریت این قضیه بودیم. من آن زمان دبیر کمیته ماده احزاب بودم، مدیر کل سیاسی وزارت کشور بودم و به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، یک برهه کاملا اکتیو و فعال، توأم با عقلانیت و تدبیررا در پیش گرفتم. خیلی جاها اقدامات ما، تصمیمات به‌موقع ما پازل آن‌ها را خراب کرد. طبیعتا خیلی عصبانی بودند از دست ما.حضرت امام فرمودند هر وقت دیدید دشمن از شما خیلی عصبانی است، آن وقت است که حساب کنید کارتان درست است.

311212

نظر شما