شناسهٔ خبر: 67438213 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر مثبت انتخاب پزشکیان بر تجارت کشور/ دریافت ارز ماه‌ها طول می‌کشد

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در میان دو جریان انتخاباتی یکی از مساعد شدن جو روانی در ارتباطات جهانی کشور می‌گوید و بر بهره‌گیری از دانش و توان کارشناسان تاکید دارد و دیگری از پتانسیل‌هایی روایت می‌کند که همواره بوده اما بودن آنها به تنهایی به ارتقای اقتصادی کشور نینجامیده است.

صاحب‌خبر -

عباس جبالبارزی، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره رویکرد دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری در امور مربوط به تجارت خارجی گفت: در سیاست خارجی امروز کشور ما تحریم بیش از هر موضوع دیگر اهمیت دارد و در موضوع تحریم هم آنچه بیش از هر چیز محل توجه بوده، جایگاه دولت امریکا در این موضوع است؛ چنانچه وقتی ترامپ از برجام خارج شد اما کشورهای اروپایی همچنان در برجام بودند، دیگر برجام به واقع اعتباری نداشت. 

وی افزود: کشور ما برای رشد اقتصادی نیاز به جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دارد و جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز به حل کردن چالش تحریم‌ها گره خورده است. 

جبالبارزی ادامه داد: با این تفاسیر و با رویکردهای که آقای پزشکیان همواره به آن اذعان داشته‌اند جای امیدواری است که دولت ایشان مذاکرات را در چهارچوب‌هایی پیش برد، همان کاری که ظریف در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی انجام داد و بنابراین امیدواریم با سیاستی که آقای پزشکیان اتخاذ کرده جو روانی مساعدتری بر ارتباطات ایران و جهان حکمفرما شود. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: هر چند این ایران نبود که از برجام خارج شد اما پس از دولت دولت ترامپ و در دولت بایدن می‌شد کارهایی برای ارتقای روابط انجام داد که به هر حال انجام نشد و تا وقتی که بار دیگر مذاکرات صورت نگیرد و توافقات برآمده از آن در سطوح عالی نظام پذیرفته نشود نمی‌توان انتظار تغییر چندانی داشت.  

وی افزود: اکنون در شرایط کمبود ارز به سر می‌بریم و با وجودی که دولت می‌گوید از منابع مطلوب ارزی برخوردار هستیم اما ارز نداریم و شمار قابل‌توجهی از تولیدکننده‌ها برای دریافت ارز آن هم در رقم‌های کوچک باید ماه‌ها در انتظار بماند در چنین شرایطی که واردات، تولید و صادرات حال خوبی ندارند، معلوم نیست جهش تولید چگونه می‌خواهد رقم بخورد؟  

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در باب موضوعات داخلی مرتبط با تولید و تجارت هم یک جریان اظهار می‌کند سعی دارد کابینه خود را از میان کارشناسان خبره انتخاب کند؛ این گفته در حالی بیان می‌شود که تصمیمات کارشناسی همواره بلای جان تولید و تجارت بوده و پیوسته انتصابات نه مبتنی بر صلاحیت‌ها بلکه براساس مناسبات سیاسی صورت می‌گرفته است، نمونه بارز این تصمیمات صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه است که با اقتضائات فضای کسب و کار همخوانی ندارد، در این اوضاع این جریان تصریح می‌کند که نمی‌خواهد جریان همه امور را خود به دست بگیرد و رشته امور را به دست کارشناسان امر می‌سپارد به باور من این رویکرد در این شرایط می‌تواند پاسخگو باشد. 

وی اضافه کرد: در همین حال جریان مقابل، بر وجود پتانسیل‌ها تاکید می‌کند و از مسائلی می‌گوید که همه می‌دانند و همواره از آن سخن گفته‌اند اما با وجود برخورداری از همین پتانسیل‌هاست که خط فقر به ۳۰ میلیون رسیده در حالی که درآمد یک کارگر از ۱۳ میلیون تومان فراتر نمی‌رود. 

انتهای پیام/

نظر شما