شناسهٔ خبر: 67447983 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی:

کشور نیازمند بازطراحی نظام آموزشی و پژوهشی فضای مجازی است

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی تاکیدکرد: درحالیکه فضای مجازی شامل این دو حوزه به صورت همزمان است و بر همین اساس کشور به شدت نیازمند بازطراحی نظام آموزشی و پژوهشی فضای مجازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، عزیز نجف پورآقابیگلو روز یکشنبه در «سومین همایش ملی فضای مجازی، حکمت و حکمرانی» در محل واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان حوزه‌های مرتبط با فضای مجازی همراه بود با بیان اینکه، فضای مجازی چالش‌های جدی را برای حاکمیت و هویت ملی ما ایجاد کرده افزود: عبارت چالش الزاما بار منفی ندارد و آنچه اهمیت دارد نوع مواجهه با چالش‌هاست که برای ما فرصت و یا تهدیدهای مختلفی ایجاد می‌کند.

وی با پرداختن به این نکته که عبارت «سکوهای بین‌المللی» یک دروغ و جهل بزرگ‌ است، ادامه داد:ما در اصل با سکوهای آمریکایی مواجهیم که به تنظیم‌گری، به خصوص تنظیم‌گری محتوا می‌پردازد و اگر در این فضا رویکرد مدیریتی نداشته باشیم قطعا مدیریت خواهیم شد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد افزود: در واقع کل مسأله در فضای مجازی این است که چگونه از مزایای این فضا استفاده بهینه کنیم به نحوی که حاکمیت ملی ما مورد تعرض قرار نگیرد چراکه جمهوری اسلامی برخواسته از توده مردم است و مردم می‌خواهند استقلال ملی و هویت فرهنگی اسلامی آنها حفظ شود.

نجف پور همچنین با بیان اینکه، سیاست‌های کشور در مقابل سکوهای خارجی به دو دسته تقسیم می‌شوند افزود: سیاست نخست گفت‌وگو و تعامل با این سکوها با هدف پذیرش قوانین و مقررات کشور ما بوده که با وجود تلاش‌های مکرر نتیجه‌ای دربر نداشته است.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سیاست دوم نیز توسعه سکوهای بومی است که التبه اقدامات بسیار مناسبی در این زمینه انجام شده اما این دو سیاست در عین لازم بودن، ناقص هستند. ما نیازمند سیاست سومی هستیم که عبارت است از همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسو و آن‌دسته از کشورهایی که حاضر به پیروی از سیاست‌های سایبری آمریکا نیستند. من نام این همکاری را «جنبش عدم تعهد سایبری» می‌گذارم.

نجف پور گفت: واقعیت این است که ملت ایران نیازی به جهانی شدن ندارد، در واقع ملت ایران جهانی شده است. بنابراین نیاز به ارتباطات جهانی با سکوهای ارتباطی جهانی دارد، از جمله سکوهای بین‌المللی که بین مردم آزادی‌خواه و مستقل دنیا تعریف شوند و ضمن ایجاد فضای ارتباطی آزادانه برقرار کرده و به قوانین ملی کشورها نیز احترام بگذارند.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری به بیان فعالیت‌های مورد نیاز جامعه ایران در حوزه فضای مجازی پرداخت و تاکیدکرد:کشور به شدت نیازمند بازطراحی نظام آموزشی و پژوهشی فضای مجازی کشور است چراکه یا به ابعاد فنی-مهندسی این حوزه پرداخته شده و یا بعد انسانی-اجتماعی. درحالیکه فضای مجازی شامل این دو حوزه به صورت همزمان است و فضای مجازی موجودیتی جدید است که فهم مهندسی، فلسفی و علوم اجتماعی را هم‌زمان دربرمی‌گیرد.

وی، هماهنگی، هم‌افزایی و یکپارچگی در نظام حکمرانی کشور را مورد بسیار مهم خواند تاکیدکرد: توسعه دولت الکترونیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارائه خدمات اجتماعی و ارتقاء بهره‌وری بواسطه سکوهای ایرانی باید در نظر گرفته شود.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اذعان به اینکه، متاسفانه در کشور از فقر سواد حکمرانی سایبری در رنج هستیم، پیشنهادداد:سواد حکمرانی فضای مجازی، علی‌الخصوص برای مسؤولان ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورها در حال ترسیم آینده سایبری فیزیکی خون هستند، افزود: به شدت نیازمند بررسی آینده سایبری فیزیکی کشور هستیم.

بر اساس اعلام واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه همایش، در این همایش که با حضور با حضور محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران و محققان مرتبط با حوزه فضای مجازی همراه بود، دو پنل تخصصی با عناوین «حکمرانی و تنظیم‌گری فضای مجازی» و «حکمرانی اقتصاد و دارایی‌های دیجیتال (رصد بازار مالی با نگاهی به تپ‌کوین‌ها/ناتکوین و همستر)» با حضور صاحبنظران برگزار شد.

نظر شما