شناسهٔ خبر: 67432447 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زارع‌پور: میانگین سرعت اینترنت کشورهای حاشیه خلیج فارس هم پایین است

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پس از بریدن روبان الکامپ، از غرفه‌های سالن ۳۸، ۳۵ و ۲۷ بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ ۱۴۰۳) به‌دلیل هم‌زمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و آخرین روزهای کاری دولت سیزدهم، بدون مراسم افتتاحیه و ایراد سخنرانی مسئولان دولتی و خصوصی صنعت فاوا، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ورودی سالن ۳۸ و فقط با بریدن روبان افتتاح شد.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پس از بریدن روبان الکامپ، از غرفه‌های سالن ۳۸، ۳۵ و ۲۷ بازدید کرد. در حاشیه این بازدید، ضمن پاسخ به سؤالات رسانه‌ها، با حضور در غرفه ایرانسل از آخرین دستاوردها و فناوری‌های ارتباطی حوزه شبکه تلفن‌ همراه (۵.۵G) و فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) رونمایی کرد.

زارع‌پور در بازدید از غرفه ایرانسل گفت: «فناوری فیبر نوری که اکنون در کشورمان درحال‌ توسعه است و امیدواریم در یکی دو سال آینده امکان استفاده از آن برای همه مردم ایران فراهم شود، سرعتی نزدیک به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد داشت.»

زارع‌پور: میانگین سرعت اینترنت کشورهای حاشیه خلیج فارس هم پایین است

او تصریح کرد: «فناوری قبلی که در کشور مورداستفاده قرار می‎‌گرفت، VDSL با سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه بود. اما به‌زودی شاهد نسل جدید اینترنت بر بستر فیبر نوری خواهیم بود.»

وزیر ارتباطات افزود: «در دوره گذشته، نسل پنج هم مانند نسل پنج‌ونیم نمایشی بود و کسی از آن استفاده عمومی نمی‌کرد. اما هم‌اکنون در تهران بسیاری از موقعیت‌های مکانی تحت پوشش ۵G قرار گرفته است.»
او تأکید کرد: «بیش از ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کرده‌ایم درحالی‌که ابتدای دولت حدود ۱۰ سایت موجود بود.»

زارع‌پور همچنین با انتقاد از مقایسه‎ وضعیت اینترنت ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: «هیچ جای کره زمین اینترنت با سرعت ۶ و ۷ گیگ برای استفاده مردم نداریم و میانگین سرعت در این کشورها پایین است.»
او افزود: «درحال‌حاضر، ۸ میلیون خانوار تحت پوشش پروژه فیبر نوری هستند و امیدواریم این پروژه در دولت بعد هم تداوم پیدا کند. البته در برنامه هفتم توسعه که هفته پیش ابلاغ شد، تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند.»

پس‌ازآن، وزیر ارتباطات و امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از غرفه «همراه اول» بازدید کردند و با آخرین سرویس‌های این اپراتور آشنا شدند. همراه اول با شعار اتصال به آینده هوشمند جدیدترین دستاوردهای فنی و سرویس‌های دیجیتال خودش را با محوریت فناوری ۵G معرفی کرده است.

وزیر ارتباطات در این بازدید با اشاره به اقدامات دولت در زمینه توسعه هوش مصنوعی گفت: «یکی از بندهای قانون برنامه هفتم که ظرفیت خوبی برای شرکت‌ها و بخش خصوصی فراهم می‌کند، این است که همه دستگاه‌های دولتی در قانون مکلف شده‌اند تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه، برنامه استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی بخش خودشان را اعلام کنند.»

زارع‌پور همچنین در حاشیه بازدید از غرفه سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال فعالان رمزارز گفت: «دولت سیزدهم مقدمات قانونمندکردن بازار رمزارز را فراهم کرده و در قانون جدید بانک مرکزی، رمزارز و رمز دارایی به رسمیت شناخته شده است.»

او افزود: «در قانون برنامه هفتم توسعه نیز دارایی‌‎های دیجیتال به رسمیت شناخته شده و به‌طورکلی حرکت مجموعه دولت به‌سمتی است که بتوان از ظرفیت‌‎های بازار رمزارز استفاده کرد.»

الکامپ امسال با شعار همه با هم برای اقتصاد دیجیتال در فضایی بیش از ۵۰ هزار مترمربع آغاز به‌ کار کرد و الکام‌استارز، الکام‌پیچ، تینواستارز، توان‌تک، الکام‌تاکز از بخش‌های اصلی الکامپ ۲۷ هستند.

همچنین این نمایشگاه در سالن‌های ۳۸ و خلیج فارس نمایشگاه میزبان نمایندگان کشورهای خارجی خواهد بود. روسیه، کره جنوبی، آلمان، تایوان، سوریه، چین، پاکستان و ترکیه ازجمله کشورهای حاضر در این دوره نمایشگاه هستند.
بیش از ۵۰۰ شرکت و تیم‌ استارتاپی و ۹ پارک علم‌ و فناوری در نمایشگاه امسال حضور دارند. در این دوره از الکامپ، نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ متر از فضای نمایشگاه به دولت اختصاص یافته و قرار است دولت طی برنامه‌ها و نشست‌هایی، از ۴۰ خدمت الکترونیک دستگاه‌های اجرایی خود رونمایی کند.

همچنین هم‌زمان با آغازبه‌کار نمایشگاه الکامپ، صندوق نوآوری و شکوفایی پاویون دانش‌بنیان‌ها را نیز برپا کرد و ۱۹ شرکت دانش‌بنیان محصولات و توانمندی‌هایشان در حوزه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک را معرفی کردند.

براساس این گزارش، در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ، ۴۴۳ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای اتریش، اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، تایلند، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه و هند در متراژی به وسعت ۴۷ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور دارند و آخرین دستاوردها و نوآوری‌های خود را در حوزه‌های سخت‌افزار، شبکه، تجارت الکترونیک، امنیت، نرم‌افزار، برنامه‌های کاربردی دسکتاپ، اینترنت، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، استارت اپ، صندوق‌های فروشگاهی، آموزش، پرینتر و تجهیزات جانبی، نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی، هوش مصنوعی و علم داده، نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی، ساخت مراکز داده، تأمین کالا تجهیزات فاوا، شبکه تولید، فین‌تک، افتا، خدمات دامنه و وب‌سایت، خدمات مراکز داده و ابری و… به نمایش می‌گذارند.

سالن‌های نمایشگاهی ۵- ۶- ۷ -۸/۹- ۲۷- ۳۱- ۳۵- ۳۸- ۴۰- ۴۱- ۴۴ و فضای باز میزبان شرکت‌کنندگان این دوره از نمایشگاه هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند از تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه از ساعت ۸ تا ۱۵ از این نمایشگاه بازدید کنند.

۲۲۷۲۲۷

نظر شما