شناسهٔ خبر: 67430401 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

سوغات چینی داووس؛ در مجمع تابستانی اقتصاد چه گذشت؟

پانزدهمین نشست سالانه قهرمانان جدید مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان AMNC24 با حضور هزار و 600 رهبر جهانی از بیش از 80 کشور جهان در چین برگزار شد تا راهکارهایی برای احیای اقتصاد جهانی از طریق رشد فراگیر و پایدار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ مجمع جهانی اقتصاد برای پاسخ به چشم‌انداز جهانی که به سرعت در حال تحول است، پانزدهمین نشست سالانه قهرمانان جدید را در دالیان چین، از تاریخ 25 تا 27 ژوئن 2024 برگزار کرد تا صاحبان کسب‌وکار، دولتمردان، نمایندگانی از جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین کارآفرینان برجسته، مبتکران و دانشگاهیان برای ایجاد بینش جمعی و راه‌حل‌های قابل استقرار به بحث بنشینند.

آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی به فرود نرم نزدیک می‌شود. رشد اقتصادی در حال بهبود است، تورم اصلی در حال کاهش است و سرعت سریع نوآوری‌های فناوری در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی صنایع را به جلو سوق می‌دهد. اما خطرات و تنش‌ها همچنان پابرجاست. تنها با مشارکت همه ذینفعان و سطوح مناسب همکاری می‌توان مرزهای بعدی رشد را باز کرد.

این نشست در آسیا -منطقه‌ای که دو سوم کل رشد جهانی را به پیش می‌برد- رهبران را قادر می‌سازد تا با یکدیگر همکاری کنند و راه‌هایی را برای تحریک و حفظ شتاب مثبت اقتصادی تقویت کنند.

این نشست سالانه به موضوعاتی چون اقتصاد جهانی جدید، چین و جهان، کارآفرینی در عصر هوش مصنوعی، مرزهای جدید برای صنایع، سرمایه‌گذاری در مردم، رابط آب‌وهوا، طبیعت و انرژی پرداخت که در ادامه به بررسی پنج موضوع اصلی آن می‌پردازیم:

لحظه تعیین کننده برای چین

چین، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین بازار نوظهور، محور رشد جهانی آینده است و به همین دلیل است که مجمع جهانی اقتصاد از سال 2007 سالانه «داووس تابستانی» خود را در چین برگزار می‌کند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در این نشست گفت که چین در «سر دوراهی» قرار دارد و باید بین سیاست‌های آزموده‌شده و آنهایی که امتحان خود را پس داده‌اند، یکی را انتخاب کند یا خود را برای رشد با کیفیت بالاتری بازآفرینی کند.

به گفته پنگ سن، رئیس انجمن اصلاحات اقتصادی چین، این کشور در سال 2023 حدود 30 درصد از رشد جهانی را به خود اختصاص داد. در سه ماهه اول سال 2024، رشد چین بالاتر از حد انتظار بود و به 5/3 درصد رسید. به طور کلی، اقتصاد چین در حال رشد است، اما این بدان معنا نیست که بدون مشکل است، زیرا روند بهبود بر پایه‌های محکمی نیست.

لی چیانگ، نخست وزیر چین، گفت: رشد چین در حال تثبیت شدن است و این خبر خوبی برای جهان است. هدف چین این است که به رشد پنج درصدی برسد و من مطمئنم که به زودی به این هدف خواهد رسید.

او در سخنرانی‌اش با خوش‌بینی در مورد پتانسیل رشد چین صحبت کرد و اعلام کرد که این کشور حوزه‌های علمی از هوش مصنوعی گرفته تا پزشکی زیستی را به صنایع ستونی چند تریلیون دلاری تبدیل خواهد کرد.

او گفت: چین آماده است تا با همه کشورها دست به دست دهد تا کشتی غول‌پیکر اقتصاد جهانی را به اقیانوس آبی پهناور برساند و آینده‌ای روشن‌تر برای بشریت ایجاد کند. چین همچنین برای گذار سبز (پیش گرفتن روند مصرف انرژی تجدیدپذیر)، به عنوان یکی دیگر از بخش‌های مهم رشد اقتصادی، روی صنعت خودروهای الکتریکی یا EV متمرکز شده است.

به گفته جین کیو، پروفسور اقتصاد در دانشکده اقتصاد لندن، چین در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در اروپا است تا مستقیماً کارخانه‌هایی را برای تولید باتری‌ و پلتفرم‌های خودروی الکتریکی راه‌اندازی کند. جهان تا سال 2040 به 45 میلیون خودروی برقی نیاز خواهد داشت و در این مسیر، چین تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده و نقش بسیار اساسی ایفا خواهد کرد.

در این نشست به اهمیت فزاینده چین برای رشد در جنوب جهانی و خاورمیانه نیز اشاره شد. احمد الحننده، وزیر اقتصاد دیجیتال و کارآفرینی اردن، چین را یک «برادر بزرگ‌تر» ماهر توصیف کرد که هر وقت کشوری نیاز به چیزی داشته باشد، چین آن را درست می‌کند؛ آن هم بسیار ارزان و بسیار سریع.

اما الحننده معتقد است که هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده است که چین به برادران و خواهران دیگر فرصت دهد تا آنها هم مهارت‌های خود را بسازند و بالا ببرند و خودش به ایفای نقش یک شریک استراتژیک، تجاری و اقتصادی مهم برای کشورهای عربی و منطقه خاورمیانه ادامه دهد.

جهانی شدن دیگر غرب‌محور نیست

رهبران و اقتصاددانان در برخی از جلسات نشست سالانه قهرمانان جدید به طور مستقیم به تحلیل روابط آمریکا و چین پرداختند و متفق‌القول اعلام کردند که برای ایجاد رشد، تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا باید حل شود.

اسوار پراساد، اقتصاددان، در جلسه چشم‌انداز اقتصادی چین با اشاره به اینکه انتخابات پیش روی آمریکا در ماه نوامبر به عدم اطمینان در مورد روابط آینده دامن می‌زند، گفت: این 2 کشور در حال جدا شدن نیستند، اما همکاری آنها هم‌اکنون از طریق کانال‌های جایگزین انجام می‌شود و چین در کشورهای دیگر محصولاتش را تولید و روی صادرات به آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: دنیای امروز دنیای بسیار به هم پیوسته‌تری است، اما به دلیل این تنش‌ها، ارتباط بین کشورها شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد.

لی چیانگ نیز در این مورد گفت: توسل به اقدامات واپس‌گرایانه جداسازی، جهان را به یک مارپیچ مخرب می‌کشاند که به رقابت شدید برای به دست آوردن یک تکه بزرگ‌تر کیک در حال اتمام ختم می‌شود.

در این نشست موضوعی مطرح شد که در آن با ترسیم مجدد مسیرهای تجاری، به ویژه در اطراف بلوک‌های تجاری مانند منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا و آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، محور قدرت اقتصادی در حال تغییر است.

آدام توز، تحلیلگر، گفت: جهانی شدن دیگر داستانی غرب‌محور نیست و تمام مناطق سراسر جهان را به شدت درگیر کرده است.

رافیضی رملی، وزیر اقتصاد مالزی، گفت که کشورهای آسه‌آن باید برای ادامه ارائه خدمات در زمینه‌های حیاتی مانند تجارت و استقرار سرمایه و فناوری به یکدیگر نزدیک‌تر کار کنند.

بوسی مابوزا، رئیس شرکت توسعه صنعتی آفریقای جنوبی، از کشورها خواست تا از تفکر کوتاه مدت به نفع همه دور شوند. او گفت: ما باید به استقلال یکدیگر احترام بگذاریم و همکاری کنیم... و دیدگاه کوتاه مدت بسیار پرهزینه است. بسیار مهم است که همه ما متعهد شویم که این دنیا را خیلی بهتر از آنچه که پیدا کرده‌ایم ترک کنیم.

آب‌وهوا منطقه اصلی همکاری است

آندره ‌هافمن، نایب رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی «روش»، هشدار داد: اگر می‌خواهیم رفاه پایدار ایجاد کنیم، باید از طبیعت محافظت کنیم، زیرا زندگی از ما حمایت می‌کند و اگر ما از زندگی حمایت نکنیم، ناپدید خواهیم شد.

پل گرونوالد، اقتصاددان شرکت S&P Global، گفت: پول کافی در جهان برای تأمین مالی انتقال انرژی وجود دارد. فقط باید قفل آن را باز کنیم و آن را به کشورهایی برسانیم که به آن نیاز دارند.

او با اشاره به اینکه اقلیم یک کالای عمومی جهانی است، افزود: ما در دوره‌ای هستیم که ژئوپلیتیک بزرگ‌تر از گذشته است، اما باید تلاش کنیم و دستاوردهای بین کشورها را به حداکثر برسانیم. در اینجا، چین نقشی محوری با فناوری سبز، به ویژه از نظر ارائه دسترسی و سرمایه‌گذاری به کشورهای در حال توسعه و همچنین کمک به انتقال به خودروهای الکتریکی دارد.

جین کیو، استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، گفت: آب‌وهوا حوزه اصلی همکاری است. اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، پنج تریلیون دلار شکاف در بازارهای نوظهور یا کشورهای در حال توسعه وجود دارد که باید برای سرمایه‌گذاری پایدار پر شوند. سرمایه‌گذاری سبز تا سال 2030 و 45 میلیون خودروی الکتریکی مورد نیاز است، بنابراین اجازه دهید در مورد ظرفیت اضافی صحبت نکنیم. به نظرم، خیلی خوب است که همه این کشورها سرمایه‌گذاری بیشتری به ویژه در بخش نوآوری انجام می‌دهند.

اروپایی‌ها در مورد انتقال انرژی جدی هستند و آمار نشان می‌دهد که تا سال 2030 به 10 میلیون وسیله نقلیه برقی نیاز دارند. و هیچ راهی روی زمین وجود ندارد که بتوانند خودشان با قیمت‌های مقرون به صرفه آنها را بسازند. فقط چین از پس این موضوع برمی‌آید.

لیو ژنمین، نماینده ویژه چین در امور تغییرات اقلیمی، گفت: همکاری چین و آمریکا در زمینه تغییرات آب‌وهوایی از سال 2013 تاکنون تقریبا خوب بوده است و این کشورها چهار محور را برای کار تعیین کرده‌اند: انتقال انرژی، کاهش گازهای متان و سایر گازهای مضر به غیر از دی‌اکسید کربن، اقتصاد چرخشی کربن و همکاری بین تمام سطوح دولت و نهادها.

رافیضی رملی، وزیر امور اقتصادی مالزی، گفت: حرکت به سمت اقتصاد پایدارتر و تلاش برای کربن‌زدایی باید بتواند انرژی را مدیریت کند و همچنین شوک‌های وارده به جامعه را کاهش دهد. یکی از پروژه‌های شاخص در این زمینه اطمینان از پیشرفت در زمینه دستیابی به یک شبکه یکپارچه از لائوس تا سنگاپور و اندونزی است.

هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور می‌توانند زمین بازی را هموار کنند

این نشست همچنین 10 فناوری نوظهور برتر سال 2024 را معرفی کرد که بیشتر آنها روی رسیدگی به بحران اقلیم متمرکز بودند. متخصصان در این گزارش اعلام کردند که هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور می‌توانند به توسعه و استقرار فناوری‌های سبز و هموار کردن زمینه‌های بازی برای توسعه پایدار کمک کنند. اما فناوری‌ها نیاز به تنظیم دقیق و انسان در حلقه دارند.

جین کیو گفت: فناوری می‌تواند کشورهای در حال توسعه را قادر به جهش اقتصادی کند. من معتقدم که این یک فرصت فوق‌العاده برای کشورهای در حال توسعه است تا اقتصاد دیجیتال را آغاز کنند؛ جایی که زیرساخت فیزیکی آنها نیز تریلیون‌ها دلار کسری دارد. آنها ممکن است بتوانند از صنایع سنتی جهش کنند و از زنجیره ارزش بالا بروند، زیرا یکی از تهدیدات برای آنها این است که هنوز هم می‌توانند راه خود در فقر ادامه دهند.

رهبران در این نشست گفتند که دستیاران هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که تاثیر و تصمیم‌گیری عادلانه را متحول کنند. دستیاران هوش مصنوعی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

دارکو ماتوسکی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فناوری causaLens، گفت: این فرصت فوق‌العاده برای استفاده از عوامل هوش مصنوعی و اشکال پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، در حین توسعه آنها وجود دارد تا نحوه تصمیم‌گیری در جامعه خود را به طور کامل تغییر دهیم که منجر به ایجاد جوامع عادلانه‌تر، کارآمدتر و بهتر خواهد شد.

نانسی ژو، مدیرعامل Moonhub، می‌گوید: در دنیایی که استعداد به‌طور سنتی گلوگاه رشد است، فکر می‌کنم فرصتی هیجان‌انگیز برای عوامل هوش مصنوعی وجود دارد که با فشرده‌سازی زمان لازم ایده‌های خود را بروز دهند یا شرکت‌های خود را ایجاد کنند.

به گفته رهبران، فناوری به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد، اما همکاری بیشتر در مورد مقررات نیز مورد نیاز بود.

ایوان جان ای. اوی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات فیلیپین، خاطرنشان کرد که همکاری در مورد مقررات فناوری چالش 10 کشور آسه‌آن است. چالش این است که بتوانیم با هم همکاری کنیم، بتوانیم به هم متصل شویم و این اطلاعات را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذاریم. این کار را امروز می‌توانیم انجام دهیم، زیرا فناوری به ما این امکان را می‌دهد.

رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی

نوآوری در فناوری سبز و فناوری‌های نوظهور برای رشد مورد نیاز است، اما تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که اطمینان حاصل کنیم مردم به مهارت‌ها و فرصت‌ها دسترسی دارند.

اریکا کریمر امبولا، استاد اقتصاد دانشگاه ژوهانسبورگ، گفت: دسترسی به فناوری و شکاف مهارت‌های دیجیتال چالشی برای کشورها بود که باید بر آن غلبه کنند؛ نفوذ تلفن همراه در دهه گذشته یا بیشتر افزایش یافته است، اما هنوز شکاف دیجیتالی وجود دارد. دسترسی گسترده به اینترنت و برق هنوز کافی نیست. و اگر به شکاف دیجیتالی رسیدگی نکنیم، به احتمال زیاد بسیاری را در این جنبش هوش مصنوعی پشت سر خواهیم گذاشت.

محمد العسیس، وزیر دارایی اردن، گفت که «کمبود امید» در میان جوانان موج می‌زند و باید این مشکل برطرف شود.

او افزود: منطقه ما جوان است، 70 درصد از جمعیت اردن زیر 30 سال سن دارند و از میان تمام کمبودهایی که خاورمیانه از آن رنج می‌برد، هیچ چیز بیشتر از کمبود امید در میان جوانان مرا نگران نمی‌کند. ما باید به آنها پتانسیلی برای آینده‌ای امیدوارانه بدهیم، در غیر این صورت، تاثیر و پیامدهای آن به کشورهای واردکننده نفت در خاورمیانه محدود نمی‌شود، بلکه گسترده خواهد بود.

به گفته کارشناسان وقتی برابری به معنای رشد است، دستیابی به برابری جنسیتی برای رفاه زنان و رشد آینده ضروری است. مزایای اقتصادی برابری جنسیتی، فرستادن دختران به مدرسه یا کنترل درآمد و دارایی‌ها به زنان توسط اعضای میزگرد به وضوح بیان شد.

لیو کیان، اقتصاددان و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای «ووسوا»، گفت: اگر بخواهم برای رشد اقتصاد جهانی استدلال کنم، یکی از اساسی‌ترین چیزها سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی است.

با توجه به رسیدن موج گرما در جهان، ضرورت مراقبت از سلامت و رفاه مردم در شرایط آب‌وهوایی در حال تغییر -به ویژه در بخش خصوصی و رفاه نیروی انسانی- یکی از موضوعات این نشست بود.

پاملا کالینز، پروفسور و رئیس دپارتمان سلامت روان دانشگاه جانز ‌هاپکینز، با اشاره به اینکه شهرنشینی یکی از عواملی است که محیط‌ها را در سراسر جهان شکل می‌دهد، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با اختلال سلامت روان زندگی می‌کنند و این مساله مهمی برای جوانان ما به شمار می‌رود.

او افزود: این شرایط در سراسر فرهنگ‌ها، در سراسر مناطق جغرافیایی رخ می‌دهد. اکثریت این شرایط در نوجوانی قبل از سن 25 سالگی شروع می‌شود و حدود یک نفر از هر هفت نوجوان در سراسر جهان با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما