شناسهٔ خبر: 67352901 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

(بخش نخست)

یک چهارم آمریکایی‌ها اعتماد خود به علم را از دست داده‌اند

مطالعات جدید نشان می‌دهد که به ویژه بعد از شیوع کرونا، آمریکایی‌ها نسبت به علم و دانشمندان بی‌اعتماد شده‌اند و معتقدند که دانشمندان در جهت منافع عمومی عمل نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ مرکز تحقیقات «پیو» یک اندیشکده آمریکایی مستقر است که به ارائه اطلاعات درباره مسائل، نگرش‌ها و روندهای شکل‌دهنده آمریکا و جهان می‌پردازد. نظرسنجی جدید این مرکز تحقیقات نشان می‌دهد که روندی در آمریکا شکل گرفته است که براساس آن سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند علم عمدتا تأثیر مثبتی بر جامعه داشته، کاهش یافته است و در واقع، اعتماد عمومی به دانشمندان در جامعه به صورت مداوم در حال کاهش است.

در این گزارش سعی داریم به بررسی دلایل این روند بپردازیم:

نظر مردم در مورد تاثیر علم بر جامعه

در نظرسنجی‌هایی که در اکتبر 2023 از آمریکایی‌ها شده است، 57 درصد از آنها اعلام کردند که علم تاثیر مثبتی روی جامعه دارد. اما این سهم از نوامبر سال 2021 به شدت کاهش یافته است. نکته جالب این است که نسبت به قبل از شروع شیوع ویروس کرونا این بی اعتمادی بیشتر از همه نمود می‌کند و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، 16 واحد از آن کاهش یافته است.

یک چهارم آمریکایی‌ها اعتماد خود به علم را از دست داده‌اند

براساس این مطالعه، حدود یک سوم (34 درصد) از آمریکایی‌ها می‌گویند که تاثیر علم روی جامعه به همان اندازه که مثبت است، منفی است. سهم اندکی (هشت درصد) تصور می‌کنند که علم عمدتا تاثیر منفی روی جامعه دارد.

میزان اعتماد به دانشمندان

وقتی نوبت به جایگاه دانشمندان می‌رسد، 73 درصد از بزرگسالان آمریکایی اعتماد زیادی به دانشمندان دارند و معتقدند که آنها در راستای منافع عمومی عمل کنند. اما با این همه، اعتماد به دانشمندان 14 امتیاز کمتر از مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا است.

میزان اعتماد به دانشمندان از 39 درصد در سال 2020 امروز به 23 درصد رسیده است. در واقع، هم‌اکنون تقریبا یک چهارم آمریکایی‌ها (27 درصد) می‌گویند که اعتماد زیادی به دانشمندان ندارند، چون آنها در جهت منافع عمومی عمل نمی کنند.

چرا اعتماد عمومی به دانشمندان اهمیت دارد؟

افرادی که به دانشمندان اعتماد بیشتری دارند، احتمالاً باورها و اعمال خود را با راهنمایی و درک متخصصان هماهنگ می‌کنند. به عنوان مثال، کسانی که اعتماد بالایی دارند بیشتر احتمال دارد که واکسن کرونا و آنفولانزا را دریافت کرده باشند. به احتمال زیاد آنها معتقدند که فعالیت‌های انسانی به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

به علاوه، رهبران علمی نگرانند که تفاوت در سطوح اعتماد بر اساس چیزهایی مانند هویت حزبی، نژاد و قومیت، و تحصیلات می‌تواند به گسترش نابرابر مزایای علم در سراسر جامعه کمک کند.

چگونه دانشمندان با سایر گروه‌های برجسته مقایسه می‌شوند

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو از هشت هزار و 842 بزرگسال آمریکایی نشان می‌دهد که آنها به غیر از دانشمندان، دیدگاه خیلی مثبتی نسبت به مدیران کسب‌وکار، رهبران مذهبی، روزنامه‌نگاران و مقامات منتخب نیز ندارند و بر این باورند که این گروه‌ها نیز در راستای منافع عمومی عمل نمی کنند. در واقع، اعتماد مردم به اکثر گروه‌های جامعه به غیر از دانشمندان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

البته بی‌اعتمادی در میان آمریکایی‌ها از دهه‌ها پیش شروع شده و آنها نسبت به دولت فدرال و سایر نهادها مانند کنگره بارها و بارها ابراز بی‌اعتمادی کرده‌اند. همین قطبی شدن سیاسی باعث شکاف فزاینده بین دیدگاه‌های جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در طیف گسترده ای از مسائل و نگرش‌ها و به یکی از ویژگی‌های غالب زندگی سیاسی آمریکا تبدیل شده است.

تفاوت بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در رتبه‌بندی دانشمندان و علم

کاهش سطح اعتماد به دانشمندان و به ویژه پزشکان در میان جمهوریخواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه در چند سال گذشته در آمریکا مشهود بوده است. در واقع، تقریباً از هر 10 جمهوریخواه چهار نفر (38 درصد) می‌گویند که به دانشمندان اعتماد زیادی ندارند یا اصلاً اعتماد ندارند. این سهم نسبت به 14 درصد جمهوریخواهانی که در آوریل 2020 این دیدگاه را داشتند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. و جالب اینجاست که بیشتر این تغییر در 2 سال اول شیوع ویروس کرونا رخ داده است و در نظرسنجی‌های اخیر ادامه یافته است.

اعتماد به دانشمندان در میان دموکرات‌ها نیز کاهش یافته است. سهم دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات در اعتماد به دانشمندان از بالاترین رقم یعنی 55 درصد در نوامبر 2020 (اوائل شیوع کرونا) اکنون به 37 درصد رسیده است. با این حال به نظر می‌رسد که سطح اعتماد در میان دموکرات‌ها بیشتر از جمهوریخواهان است. ولی چیزی که مشخص است این است که تفاوت‌های کلی در دیدگاه‌های حزبی امروز بسیار آشکارتر از قبل از شیوع ویروس کرونا است.

یکی از واضح‌ترین نمونه‌های قطبی‌سازی در دیدگاه‌های علم، کاهش سهم جمهوریخواهانی است که تاثیر اجتماعی علم را مثبت می‌بینند.

اکنون کمتر از نیمی از جمهوریخواهان (47 درصد) می‌گویند که علم عمدتا تاثیر مثبتی بر جامعه داشته است. این در حالی است که در سال 2019 حدود 70 درصد از جمهوریخواهان اعلام کرده بودند که علم عمدتا تاثیر مثبت داشته است.

یک چهارم آمریکایی‌ها اعتماد خود به علم را از دست داده‌اند

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، اکثریت دموکرات‌ها (69 درصد) همچنان می‌گویند علم تاثیر مثبتی بر جامعه داشته، اگرچه این سهم هشت امتیاز کمتر از سال 2019 است.

جمهوریخواهان بزرگ‌ترین گروه جامعه بودند که در مورد واکنش دولت به شیوع ویروس کرونا انتقاد کردند. بخش زیادی از این گروه اعلام کردند که دیدگاه‌های شخصی مقامات بهداشت عمومی تاثیر زیادی بر سیاستگذاری دارد و مقامات خیلی سریع نظراتی را که درک علمی آنها را به چالش می‌کشد، رد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری دولت در علم

با وجود کاهش بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها به دانشمندان و علم، اکثریت همچنان سرمایه‌گذاری دولت در علم را ارزشمند می‌دانند و دوست دارند که آمریکا حکمرانی خود را در علم ادامه دهد و در زمینه دستاوردهای علمی در جهان پیشرو باشد.

حدود هشت نفر از هر 10 آمریکایی (78 درصد) می‌گویند که سرمایه‌گذاری‌های دولتی در تحقیقات علمی معمولاً برای جامعه ارزشمند است. تعداد بسیار کمتری (20 درصد) فکر می‌کنند که این سرمایه‌گذاری‌ها معمولاً ارزشی ندارند. اکثریت آمریکایی‌های بزرگسال در میان گروه‌های جمعیتی و آموزشی، سرمایه‌گذاری‌های دولت در تحقیقات علمی را ارزشمند می‌دانند.

علاوه براین، 52 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که آمریکا باید در دستاوردهای علمی پیشرو جهانی باشد. 37 درصد دیگر فکر می‌کنند که این پیشرو بودن تا حدودی مهم است. این سهم‌ها نسبت به سال گذشته کم و بیش بدون تغییر است.

دانشمندان در مقابل گروه‌های دیگر جامعه

نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به دانشمندان و متخصصان علوم پزشکی بیشتر از سایر گروه‌ها و مؤسساتی است که در این نظرسنجی از آنها سؤال شده است.

تقریباً سه چهارم آمریکایی‌ها می‌گویند که اعتماد زیادی به متخصصان علوم پزشکی (77 درصد)، ارتش (74 درصد) و دانشمندان (73 درصد) دارند و معتقدند که این افراد در راستای منافع عمومی عمل می‌کنند. این سه گروه بالاترین رتبه را از 9 موردی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند دریافت می‌کنند.

اکثریت کمی از آمریکایی‌ها می‌گویند که اعتماد زیادی به افسران پلیس (69 درصد) و مدیران مدارس دولتی (65 درصد) دارند و معتقدند که این افراد در جهت منافع عمومی گام برمی‌دارند. اندکی بیش از نیمی (53 درصد) این سطح از اعتماد را به رهبران مذهبی ابراز می‌کنند.

آمریکایی‌ها ابراز اعتماد کمتری به روزنامه‌نگاران، مدیران تجاری و مقامات منتخب کرده‌اند. اکثریت‌ها می‌گویند که به این سه گروه اعتماد زیادی ندارند یا اصلاً اعتماد ندارند.

هر 9 گروه در این نظرسنجی حداقل از اوایل سال 2020 رتبه بندی خود را کاهش داده‌اند.

اعتماد به دانشمندان در گرو تحصیلات بالاتر

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد آمریکاییانی که سطح تحصیلات بالاتری دارند نسبت به آنهایی که تحصیلات رسمی کمتری دارند، اعتماد بیشتری به دانشمندان نشان می‌دهند.

در میان افرادی که دارای مدرک لیسانس یا تحصیلات بیشتر هستند، 80 درصد حداقل به اندازه کافی به دانشمندان اعتماد دارند و 30 درصد اعتماد زیادی دارند. در میان بزرگسالانی که دارای تحصیلات دانشگاهی یا کمتر هستند، 69 درصد حداقل اعتماد به دانشمندان را دارند و 20 درصد می گویند اعتماد زیادی دارند.

تفاوت‌های تحصیلی در حزب دموکرات بیشتر از حزب جمهوریخواه است. در میان دموکرات‌ها، 45 درصد از کسانی که دارای مدرک لیسانس یا تحصیلات بیشتر هستند، می‌گویند که اعتماد زیادی به دانشمندان دارند؛ در مقایسه با 32 درصد از کسانی که تجربه دانشگاهی یا تحصیلات کمتری دارند.

با این حال، اعتماد قوی به دانشمندان در سال گذشته در میان دموکرات‌هایی که حداقل مدرک لیسانس داشتند، همچنان رو به کاهش بوده است (افت هشت درصدی از سپتامبر 2022 و کاهش 21 درصدی از نوامبر 2020). در مقایسه، بیشتر کاهش اعتماد در میان دموکرات‌هایی که تجربه دانشگاهی یا تحصیلات کمتری دارند، بین نوامبر 2020 و دسامبر 2021 رخ می‌دهد (13 امتیاز کاهش).

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما