شناسهٔ خبر: 67199406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

آیا غرب به تصمیم واحدی در قبال روسیه رسیده است؟

رهبران گروه جی‌7 در نشست اخیر خود که در ایتالیا برگزار شد، با اعطای کمک 50 میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کردند که از محل دارایی‌های توقیف شده روسیه در کشورهای غربی تامین خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشست سالیانه رهبران گروه «جی 7» پنج‌شنبه گذشته در ایتالیا با حضور رهبران اعضای این گروه برگزار شد. مهمترین مصوبه نشست امسال اعطای کمک 50 میلیارد دلاری به اوکراین بود که از محل دارایی‌های توقیف شده روسیه در کشورهای غربی تامین خواهد شد. علاوه بر این، یک قرارداد امنیتی بین دو کشور آمریکا و اوکراین در اجلاس سال جاری امضا شد. گفته می‌شود که کشورهای غربی در ماه‌های اخیر روی طرح اعطای کمک به اوکراین از طریق دارایی‌های بلوکه شده روسیه کار کرده‌اند. در نشست اخیر «جی 7» علاوه بر رهبران کشورهای عضو، ولودیمیر زلنسکی -رئیس جمهور اوکراین- نیز حضور داشت.

بیشتر بخوانید:

زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران

اقدام اخیر رهبران کشورهای غربی با استقبال گروه‌های تندرو سیاسی در محافل سیاسی این کشورها مواجه شده است. «جان ای. هربست» -مدیر ارشد مرکز اوراسیا شورای آتلانتیک و سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین- با خوب خواندن خبر کمک مالی به اوکراین اظهار کرد: سرانجام گروه «جی 7» با ابتکار هوشمندانه «دیلیپ سینگ» -معاون مشاور امنیت ملی آمریکا- موافقت کرد که این وام 50 میلیارد دلاری را به اوکراین پرداخت کند. از نظر وی، اعطای این کمک به اوکراین در شرایطی که حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین تشدید شده، برای این کشور بسیار ضروری است.

از نظر هربست، اقدام اخیر جی‌7 پایان بهار بدی برای روسیه رقم زد و قدرت رهبری آمریکا را به پوتین نشان خواهد داد. این دیپلمات سابق آمریکایی معتقد است که روسیه گزینه چندانی برای پاسخ متقابل به اقدام کشورهای غربی نخواهد داشت زیرا اگر بخواهد دارایی‌های کشورهای غربی در روسیه را توقیف کند، به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور لطمه جدی وارد می‌شود. به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، اقدام کشورهای غربی علاوه بر روسیه درس عبرتی برای چین، هند، عربستان سعودی، اندونزی و دیگرانی خواهد بود که بخواهند در برابر غربی‌ها ایستادگی کنند.

چارلز لیچفیلد -از دیگر کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک- در این باره می‌گوید: با توجه به شکاف بین اعضای گروه 7 در مورد اینکه در برابر روسیه چه باید بکند، این یک دستاورد خارق العاده است. هر چند که این کارشناس غربی ضمن اشاره به ابهامات اجرای این طرح و اینکه جزئیات آن هنوز مشخص نشده، بیان می‌کند: واشنگتن احتمالا بین پنج تا هشت میلیارد دلاری [از دارایی‌های روسیه] که گفته می‌شود هنوز در ایالات متحده است برای دادن وام استفاده کند، در حالی که بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا وام بزرگ‌تری می‌دهند.

علاوه بر ابهاماتی که خود کارشناسان غربی در مورد تصمیم رهبران گروه 7 به آن اشاره می‌کنند، احتمالا روسیه به زودی در قبال این تصمیم واکنش نشان خواهد داد و این احتمال وجود دارد که این کشور به همراه سایر متحدان خود از جمله چین دست به اقدام متقابل بزنند. فارغ از تلاش کشورهای غربی برای اینکه نشان دهند موضع یکسانی در قبال جنگ اوکراین دارند، هر چند وقت یکبار شکاف‌های بین آنها علنی شده و به نظر می‌رسد این بار هم احتمال به نتیجه نرسیدن تصمیم آنها وجود دارد. با این حال باید منتظر واکنش روسیه ماند.

به نظر می‌رسد پوتین نیز به این راحتی‌ها در برابر غربی‌ها جا نخواهد زد و احتمالا در روزها و هفته‌های آتی کارت‌های جدید علیه غربی‌ها رو خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما