شناسهٔ خبر: 67429717 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

کشاورزی و آب، محور برنامه‌های برش استانی اقتصاد دانش بنیان در قزوین

صاحب‌خبر -
در راستای امضای توافق‌نامه برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان قزوین، ظرفیت‌های دانش‌بنیان به کمک بخش آب و کشاورزی این استان، خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این معاونت با توجه به ظرفیت‌های موجود در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، برنامه‌ای جدید تحت عنوان «برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان» را با هدف توسعه عدالت منطقه‌ای در رشد متوازن اقتصاد و اشتغال دانش‌بنیان در استان قزوین و حل مسائل منطقه‌ای آن در دستور کار خود قرار داده است که متمرکز بر فعال‌سازی ظرفیت استانداری‌ قزوین در توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان استان‌ است.

صادق توسلی‌زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به اینکه برنامه برش استانی با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری کلید خورد؛ اظهار کرد: در راستا تبدیل شدن استان قزوین به عنوان الگو فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور، اشتغال‌زایی نیروی انسانی نخبه استان، همگرایی بودجه‌ و اعتبارات جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان، سند برش استانی قزوین امضا شد.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان را شناسایی مهم‌ترین ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان با هدف متمرکزساختن حمایت‌ها بر بخش‌های اقتصادی مستعد ارتقای ارزش افزوده استان و حل مسائل اصلی آن دانست و ادامه داد: طبق مطالعات انجام‌شده، سیاست‌های اصلی درنظرگرفته شده در استان‌ قزوین شامل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استان با محوریت صنایع صنعتی و کشاورزی؛ اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش حوزه شیمیایی؛ توجه به حل نیازهای اساسی استان است.

توسلی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به علاقمندی و همراهی استاندار انتظار می رود در حوزه اعتبار مالیاتی موفقیت های چشمگیری دیده شود همچنین امید است از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، برای حل مسائل استان به بهترین شکل بهره‌گیری شود.

ایجاد شفافیت در منابع و مصارف با دانش‌بنیان ها

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از موضوعات اصلی رونق و شکوفایی قزوین را آب استان دانست و گفت: قزوین در حوزه دانش‌بنیان کارهای بسیاری انجام داده است از جمله آن بازار سهم ‌آب است که از یک سال و نیم پیش با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری کلید خورد؛ این بازار سعی می‌کند به بهترین نحو ممکن انتفاع ذینفعان و ذی مدخلان در حوزه آب را تامین کند.

وی ادامه داد: این بازار که با عنوان بازار بهره وری آب شناخته می‌شود با هدف ایجاد سامانه ای یکپارچه درباره اطلاعات میزان تغذیه و برداشت از آبخوان به منظور مدیریت آب قابل برنامه ریزی، جلوگیری از اضافه برداشت و حسابداری آب شکل یافته است.

توسلی زاده با اشاره به اینکه در این بازار تمام بهره‌برداران اعم از کشاورزان، صنایع فعال منطقه و … می‌توانند با احراز شرایط، اقدام به خرید یا فروش بخشی از سهم‌آب مازاد خود کنند؛ عنوان کرد: در سهم آب فقط سهم‌آب صرفه‌جویی شده قابل معامله است و فروشنده باید اثبات کند اهداف تخصیص آب را برآورده کرده است؛ مثلاً کشاورز اثبات کند که حجم تولید محصول سالیانه را انجام داده است.

وی افزود: سقف سهم‌آب قابل فروش در این بازار 10% سهم‌آب سالیانه (منوط به حفظ حجم تولید) خواهد بود. در سال‌های آتی سقف سهم‌آب قابل فروش 10% یا معادل میزان بهره‌وری ادعایی توسط بهره‌بردار است. در این بازار خریدار صنعت، آبفا و خدمات هستند. از سوی دیگر به منظور افزایش بهره‌وری آب در استان بازار آب کشاورزی به آن اضافه شد.

به گفته او، خریدار در این بازار تنها کشاورزان هستند و سقف سهم‌آب قابل فروش در این بازار توسط هر کشاورز حداکثر 40% سهم‌آب سالیانه است (این عدد سالیانه تعیین می‌شود).

راه‌اندازی بازار سهم‌آب در استان قزوین

توسلی‌زاده به روز شدن وضعیت پرونده‌ها و منصوبات چاه، پاسخ به نیازهای جدید از محل صرفه جویی، حفظ و بهبود وضعیت آب در آبخوان و بهره‌وری آب را از جمله اهداف نهایی بازار آب در استان قزوین برشمرد و اذعان کرد: کمک به کشف ارزش واقعی اقتصاد آب در استان قزوین توسط مکانیسم اجتماعی و بدون دخالت سیستم های حاکمیتی، ترغیب به افزایش بهره وری مصرف آب (به ویژه در کشاورزی)، ایجاد یک بستر قانونی (آزمایشی) برای مبادلات آبی که تا قبل از این در لایه های زیرین جامعه و به شکل غیرقانونی در حال انجام بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد یک شیوه جدید برای ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین و استفاده از جامعه شناسان به عنوان تسهیل گر اجتماعی در پروژه بازار سهم آب استان قزوین نیز از جمله نقاط قوت احصا شده در اجرای اخیر بازار سهم آب استان قزوین به همت دانش‌بنیان ها است.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در پایان ضمن اشاره به اینکه برای گسترش بازارها و ایجاد شفافیت لازم و مدیریت برداشت آب در دشت قزوین یک تفاهم‌نامه چهارجانبه با حضور ستاد آب اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، استانداری قزوین، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد، تصریح کرد: بر این اساس، بانک سهم‌آب در استان قزوین راه‌ندازی خواهد شد. همچنین این بانک وظیفه مدیریت و کنترل برداشت آب های زیرزمینی استان را بر عهده دارد و حسابداری آب را برای اولین بار در کشور عملیاتی می‌کند. طی سه سال دوره اجرایی بانک تمامی بهره‌برداران اعم از کشاورزان، صنایع فعال منطقه و… در بانک سهم‌آب حساب خواهند داشت.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما