شناسهٔ خبر: 67429577 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژنرال‌ها و مقامات نظامی صهیونیست:

نباید در باتلاق غزه غرق شویم/حمله گسترده به لبنان فاجعه‌ای بزرگ‌تر از هفت اکتبر رقم می‌زند

تهران-ایرنا- ژنرال ها و مقامات نظامی و امنیتی صهیونیست با تاکید بر عبرت از جنگ در نوار غزه تاکید کردند که حمله گسترده به لبنان، فاجعه‌ای بزرگ‌تر از هفت اکتبر ۲۰۲۳ را رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سما، علیرغم اظهارات و تهدیدات رژیم صهیونیستی و انتشار تصاویری مبنی بر انجام رزمایش نظامی برای حمله به لبنان، منابع نزدیک به موسسات امنیتی در تل‌آویو اعلام کردند که رویکرد کنونی بر پایان عملیات گسترده در نوار غزه، توقف حملات به رفح و تلاش برای رسیدن به توافق با طرف‌های لبنانی متمرکز است، اما اختلافات حزبی در داخل کابینه راست‌گرای صهیونیستی مانعی در برابر این روند است.

این منابع می‌گویند: ژنرال‌های پیشین اسرائیلی (صهیونیست) در کمپینی سازمان یافته در کنفرانس امنیتی هرتزلیا نسبت به تهدیدات سیاسی و نظامی هشدار دادند و به طور علنی از کابینه خواستند که جنگ به طور کامل متوقف و مذاکرات برای رسیدن به توافق تبادل اسرا انجام شود و این موضع ژنرال های صهیونیست با موضع آمریکا تطابق دارد.

کنفرانس هرتزلیا که روز پنجشنبه به پایان رسید، در همین راستا است؛ در این کنفرانس تاکید شد که رژیم صهیونیستی در دو راهی تاریخی قرار دارد و باید میان توانایی نظامی بالا و درایت سیاسی، انسجام و هماهنگی ایجاد کند.

سردادن شعارهای توهم‌آمیز در مورد پیروزی بی فایده است

«عاموس گلعاد»، ژنرال ذخیره صهیونیست و رئیس کنفرانس هرتزلیا این پیام را به طور خلاصه در کنفرانس یاد شده بیان کرد.

وی گفت: دستاوردهای تاکتیکی داریم، اما زمانی که این امر همراه با هدف سیاسی راهبردی نباشد، فایده ای ندارد، ما نباید حکومت نظامی در غزه ایجاد کنیم، این منطقه در تنگنا و اوضاع غزه فاجعه بار است، آنچه را که می‌گویم به خوبی می‌فهمم، زیرا دو بار در آنجا به عنوان هماهنگ کننده امور مدیریت شهری فعالیت داشتم.

این ژنرال ذخیره ارتش صهیونیستی ادامه داد: اشغال دوباره غزه و شهرک سازی در آن به معنای غرق شدن است. این کار باعث می‌شود که مسئولیت اقتصادی و اجتماعی گردن ما بیفتد که ما توان این کار را نداریم. با این کار با تمام جامعه بین‌المللی رو به رو خواهیم شد و به روابط ما با جهان آزاد و آمریکا آسیب وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: هم پیمان ما آمریکا تلاش می‌کند که این فرصت را برای ما فراهم کند تا محوری منطقه‌ای و راهبردی تشکیل دهیم، این کشور به ما پیشنهاد ائتلاف راهبردی و تشکیل جبهه مقابله با ایران با مشارکت کشورهای عربی را داد.

گلعاد گفت: این یک گنج راهبردی،نظامی، امنیتی و اقتصادی برای اسرائیل و فرصتی برای تحقق صلح فراگیر است. این ائتلاف با توجه به روابطی که با این کشورها به رهبری آمریکا داریم ثابت شده، بنابراین فرصتی بهتر از این برای امنیت داخلی ما وجود ندارد.

رئیس کنفرانس هرتزلیا تاکید کرد: در یک دو راهی قرار داریم که ما را به سمت تقویت توانایی های نظامی و وجودی و درایت سیاسی و یا بروز فاجعه قومی سوق می‌دهد. در این وضعیت سردادن شعارهای توهم‌آمیز در مورد پیروزی و تداوم جنگ با حماس و حزب‌الله نیز فایده ندارد، اگر می‌خواهیم فاجعه هفتم اکتبر را پشت سر بگذاریم، باید راه درایت را پیش بگیریم.

جنگ با حزب الله ، هزینه بیشتر و دستاوردی کمتر

بر اساس این گزارش، یک افسر ارشد در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی که از طرح‌های جنگی نیز آگاه است اخیرا در پیامی به اعضای ستاد کل ارتش این رژیم نسبت به حمله نظامی به لبنان به هر بهایی که شده هشدار داد و گفت: به مسئولان سیاسی توضیح دهید که ارتش آمادگی جنگ مداوم در لبنان را ندارد و حمله به این کشور، اسرائیل را به سمت فاجعه‌ای بزرگ‌تر از هفتم اکتبر می‌کشاند.

«الون بن داوید» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از این افسر ارشد نیروی هوایی این رژیم گفت: از ۷۶ سال پیش و از زمان تشکیل ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این ارتش آمادگی ورود به جنگ به مدت ۹ ماه را نداشت، بلکه طوری طراحی شد که ویرانگر باشد و نیروهای ذخیره را به سرعت فرا بخواند و در مدت کوتاه عملیات انجام دهد و به حالت عادی باز گردد. تمام طرح‌های نظامی که ارتش قبل از هفتم اکتبر ایجاد کرده بود، تنها برای چند هفته بود و هیچ کس انتظار نداشت که جنگی برای یک یا چندین سال طول بکشد.

وی گفت: زمانی که نخست وزیر بی دلیل یک بحران با آمریکا ایجاد می‌کند، معنی این کار را به خوبی می‌داند. بنیامین نتانیاهو به خوبی می‌داند که جنگ با حزب الله در وقت کنونی هزینه‌های بیشتر و دستاوردهای کم‌تر به همراه خواهد داشت، حتی در صورت ایستادگی آمریکا در کنار ما، ممکن است ارتش اسرائیل در وضعیت کنونی نتواند در مقابل حزب‌الله دستاوردی محقق کند.

اسرائیل متزلزل شده است

از سوی دیگر «تمیر هایمان»، رئیس اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس پیشین بخش اطلاعات نظامی ارتش این رژیم گفت: اسرائیل قبل از حمله به لبنان باید از جنگ غزه درس بگیرد، شکست در جنگ با لبنان ما را در وضعیتی خطرناک‌تر از وضع کنونی قرار می‌دهد، بنابراین جنگ تنها باید در شرایطی باشد که پیروزی تضمین شود.

این مقام پیشین صهیونیست تاکید کرد: جایگاه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه متزلزل شد و چهره آن به عنوان یک قدرت نظامی از بین رفت و اکنون در برابر خطر بزرگ انزوای جهانی قرار دارد. حمایت‌های تاکتیکی آمریکا در جریان این جنگ که به اوج خود رسید، از ناحیه سیاسی احساس نمی شود و ناظران و کسانی که اوضاع را دنبال می کنند از جمله ایران و کشورهای منطقه این مساله را تنش در روابط صمیمی میان واشنگتن و تل‌آویو ارزیابی می‌کنند.

هایمان افزود: اسرائیل (رژیم صهیونیستی)فرصت پایان جنگ غزه به واسطه چند گام سیاسی را از دست داد و بدون عبرت گرفتن از آن وضعیت ما بسیار بدتر از اوضاع کنونی و قدرت بازدارندگی فرسوده خواهد شد، اقتصاد ما آسیب خواهد دید، اسرائیل در جهان غرب منزوی خواهد شد و روابط نرم با کشورهای سازشگر عربی از بین خواهد رفت.

نظر شما