شناسهٔ خبر: 67426556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای اکسیوس: دولت بایدن در موضوع آتش‌بس غزه تغییر لحن داده است

تهران-ایرنا- تارنمای آکسیوس در گزارشی ادعا کرد که دولت جو بایدن در روزهای اخیر در تلاش برای کاستن از اختلافات و دستیابی به توافق در غزه، لحن خود را در بخش هایی از توافق پیشنهادی آتش بس و آزادی اسرای صهیونیستی تغییر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، آکسیوس به نقل از سه منابع آگاه از این تغییر رویکرد دولت بایدن افزود: تلاش آمریکا همراه با میانجی های قطری و مصری بر ماده ۸ پیشنهاد آتش بس متمرکز است.

این بخش از توافق مربوط به مذاکراتی است که قرار است در مرحله اول توافق بین اسرائیل و حماس آغاز شود تا شرایط دقیق مرحله دوم که شامل رسیدن به «آرامش پایدار» در غزه است، فراهم شود.

این منابع اعلام کردند که حماس می خواهد این مذاکرات فقط بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که به ازای هر سرباز یا گروگان مرد یا زنده اسرائیلی در غزه، از زندان های اسرائیل آزاد می شوند.

ازطرف دیگر، اسرائیل می‌خواهد قدرت طرح موضوع غیرنظامی‌کردن غزه و سایر موضوعات را در مذاکرات داشته باشد.

آکسیوس نوشت: امیدها به دستیابی به توافقی که باعث بازگرداندن اسرای صهیونیستی و پایان جنگ ۹ ماهه در غزه می شود، اوایل ماه جاری با مخالفت حماس با پیشنهاد آتش بس بر باد رفت.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت حماس «تغییرات بیشماری» را در پاسخ به این پیشنهاد ارائه کرد که فراتر از مواضع قبلی آن بود.

آکسیوس نوشت: تلاش جدید آمریکا -که پیش از این درباره آن گزارشی ارائه نشده- بر اساس پیشنهاد اسرائیل است که توسط کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تایید شده و بایدن ماه گذشته در یک سخنرانی آن را ارائه داد. دولت بایدن همچنان از توافق سه مرحله ای که به آزادی ۱۲۰ اسیر صهیونیست وایجاد «آرامش پایدار» در غزه منجر می شود حمایت می کند.

اوایل این هفته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این پیشنهاد عقب نشینی کرد و در مصاحبه با کانال ۱۴ این رژیم گفت که علاقه مند به «توافق جزئی» با حماس است مشروط بر این که «برخی از گروگان ها» که در غزه نگهداری می شوند آزاد شوند و اسرائیل اجازه داشته باشد به جنگ در غزه ادامه دهد.

نتانیاهو یک روز بعد از این موضع گیری، با فشار آمریکا، قطر و خانواده اسرا اظهاراتش را اصلاح و بار دیگر تعهد خود را به پیشنهاد آتش بس ابراز کرد.

آکسیوس به نقل از منابع مذکور نوشت: مقامات آمریکایی برای رفع اختلافات بین اسرائیل و حماس از زبان جدیدی در پیش نویس ماده ۸ استفاده و قطر و مصر را تحت فشار قرار داده تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار قرار دهند.

منبع ارائه دهنده این اطلاعات به آکسیوس مدعی شد اگر حماس با زبان جدید ارائه شده توسط آمریکا موافقت کند، اجازه می دهد تا توافق حاصل شود.

برچسب‌ها:

نظر شما